Kvůli nemocnosti i nedostatku řidičů nevyjely v Plzeňském kraji desítky autobusových spojů

Ve středu nevyjely desítky plánovaných spojů veřejné autobusové dopravy na Tachovsku, Domažlicku a v okrese Plzeň-sever. Firma Arriva, která linky provozuje, má problémy s nemocností i nedostatkem řidičů. S krajem i s plzeňským organizátorem veřejné dopravy POVED hledá řešení, které minimalizuje počty neodjetých spojů, řekl vedoucí krajského odboru dopravy Dušan Pakandl. Arrivu podle mluvčího Jana Holuba situace mrzí, nedostatek řidičů je dlouhodobý problém. Na vyčerpaném trhu práce je podle něj těžší nalákat nové zájemce.

K výpadkům v autobusové dopravě došlo v regionu už v pondělí. Na chybějící spoje upozornilo regionální vydání Mladé fronty DNES. „Stále evidujeme nevyjetí spojů v nižších desítkách, rozhodně ne 50 jako v pondělí. Jde o asi 1,5 procenta z celkové objednávky,“ řekl Pakandl.

Kraj už podruhé jednal s Arrivou, se kterou se dohodl na krocích, jež budou směřovat k okamžité redukci počtu nevyjetých spojů. Kraj v pondělí akceptoval, že dopravce může zajišťovat veřejnou obslužnost v regionu i vozidly, která nesplňují standard dohodnutý ve smlouvě. Tedy i vozy jiných dopravců, které nejsou označené logem a barvami kraje a nemají odbavovací strojky.

Arriva, která má s krajem od roku 2020 desetiletou smlouvu, sdělila, že ji situace mrzí, ale že se potýká s vyšší nemocností v kombinaci s dlouhodobým nedostatkem profesionálních řidičů. Těch podle mluvčího Jana Holuba nemá dost žádný dopravce a je to problém.

Firma láká nové řidiče, nepomáhají však ani benefity

Arriva spolupracuje s POVED a hledají možnosti, jak nemocné co nejdřív nahradit. „I přes platy, které teď opět navyšujeme, je kvůli vyčerpanému trhu práce těžší nalákat k volantům nové zájemce. Autoškolu a rozšíření řidičského průkazu zaplatíme. Řidiče lákáme i na nadstandardní benefity,“ řekl. Jmenoval třeba zvýhodněné tankování, bankovní účet a jeho vedení zdarma, pracovní ošacení nebo i příspěvky na nákup v lékárně, na sport a kulturu.

„Prioritou kraje je, aby cestující, který přijde na zastávku, byl odvezený z bodu A do bodu B, což firma akceptovala,“ uvedl Pakandl. Na středu firma zajistila subdodávky, například Autobusy Karlovy Vary, které jezdí na části linek na Tachovsku. Dlouhodobým řešením podle Pakandla je, že se Arriva snaží marketingem zvyšovat počty řidičů, organizují a platí jim autoškoly a zvyšují platy.

Kraj se s Arrivou domluvil, že do 14:00 předchozího dne firma informuje kraj a POVED, které spoje následující den nevyjedou. „POVED po 14:00 informuje starosty obcí, kteří to řeknou občanům, a ti se také mohou dívat na web Integrované dopravy Plzeňského kraje. A ráno už by se nemělo stát to, že by ještě něco dalšího nejelo,“ oznámil Pakandl.

Firmu čekají za neodjeté kilometry pokuty

Současná situace není podle šéfa odboru dopravy problémem kraje, ale dopravce. „Plzeňský kraj objednává, řádně hradí zálohové platby a dopravce neodvádí takovou službu, jakou by odvádět měl,“ uvedl. Za neodjeté kilometry kraj Arrivě neplatí a bude ji sankcionovat – může nárokovat až tisíc korun za neodjetý kilometr.

„Sankce se uplatňuje po kvartálech, případně letech, promlčecí doba je tři roky a není důvod to řešit ze dne na den,“ uvedl. Dodal, že by bylo dobré počkat na výsledek loňského sporu kraje s dopravcem, zda je tisíc korun moc. Městský soud v Plzni zatím nerozhodl.

Arriva argumentuje nemocností, odchody řidičů, které podle Pakandla souvisí s náročností práce, a nedaří se zcela a rychle realizovat nábor. „Dopravce se snaží situaci řešit. Jednoznačně konstatovali, že to je jejich problém, a řekli, jaká opatření k nápravě přijímají,“ dodal. Podle dohody z pondělí je Arriva předloží kraji a POVED do deseti dnů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 2 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 4 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 5 hhodinami
Načítání...