Kostel v Mnichově u Mariánských Lázní je zavřený. Obec vyčítá premonstrátům nedostatečnou péči

3 minuty
Události v regionech: Spor o péči o kostel v Mnichově
Zdroj: ČT24

Barokní kostel v Mnichově u Mariánských Lázní, kdysi oblíbený cíl turistů, je už několik let uzavřený. Opravy památky, kterou vlastní řád premonstrátů z kláštera v Teplé, se staly předmětem sporu s vedením obce. Zatímco klášter tvrdí, že investuje podle svých možností, starosta Jiří Křenčil (nestr.) kritizuje pomalé tempo i způsob rekonstrukce. „Zatéká tam, malby jsou poškozené, omítky padají, je to strašné,“ popsal.

Řád premonstrátů z kláštera v Teplé ročně do oprav kostela investuje zhruba osm set tisíc korun. Potřebných minimálně pět milionů korun se však podle opata nedaří získat. Důvodem jsou mimo jiné nevyřešené restituční nároky.

„Z čeho máme brát? Obec Mnichov dostává pravidelně dotace nebo příspěvky od státu na provoz. Zatímco my jsme od nich dostali jen minimum,“ uvedl opat kláštera v Teplé Filip Zdeněk Lobkowicz.

Na střeše je provizorní krytina

Opravy kostela začaly před osmi lety. Tehdy se na věž vrátila opravená, deset metrů vysoká špička. V havarijním stavu ale zůstaly krovy i střecha. Podle stavebníka zodpovědného za rekonstrukci se v řádech milionů korun již podařilo část objektu opravit.

„Ano, do kostela občas zatéká, protože jsou zatím použity pouze dočasné pojistné fólie. Voda tam bude zatékat, dokud nebude položena definitivní střešní krytina,“ vysvětlil stavbyvedoucí Petr Stránský.

Starosta obce má k opravám výhrady. „Věřím tomu, že to schválně nechávají takhle, aby potom dostali na opravu víc peněz,“ uvedl Křenčil.

Krypta je trvale uzavřená

Kostel je známý také svou kryptou, kde leží mumifikovaná těla měšťanů a francouzských vojáků z osmnáctého století. „Byl o ni velký zájem a jezdilo sem hodně lidí, hlavně před revolucí, především z Německa,“ připomněl starosta.

Podle opata kláštera slouží krypta jako pohřebiště a zůstane trvale uzavřená. „Nechceme, aby nám vydělávali nebožtíci. Není to ani etické,“ dodal Lobkowicz.

Církev investuje do oprav miliardu a půl ročně

V České republice je zhruba deset tisíc kostelů, chrámů a kaplí. Katolická církev vlastní více než čtyři a půl tisíce z nich. Na jejich opravu ročně vynakládá přibližně miliardu a půl korun. Ministerstvo kultury i resort pro místní rozvoj přispívají na obnovu církevních památek každoročně desítkami milionů korun.

Některé opuštěné kostely nabízí církev obcím k převodu do majetku. Zájem o zchátralé památky mají hlavně menší obce, kde kostely často tvoří hlavní dominantu. Radnice, které se rozhodly objekty převzít, v nich plánují vybudovat komunitní či společenská centra. Do záchrany církevních památek se v posledních letech zapojují také soukromníci.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...