Negrelliho viadukt je skoro hotový. Zkušební provoz se plánuje na konec května

Události: Negrelliho viadukt je skoro hotový (zdroj: ČT24)

Negrelliho viadukt v centru Prahy je podle správy železnic prakticky hotový. Už teď po něm občas jezdí pracovní vlaky. Unikátní stavba se opravuje třetím rokem, má zpoždění a s plným provozem se počítá od začátku června. Zkušebně se po něm vlaky projedou koncem května.

Negrelliho viadukt se probouzí k životu. „Dnes je most z 95 procent hotový,“ souhlasí ředitel západní divize Správy železnic Petr Hofhanzl.

Přitom už mělo být touto dobou hotovo. Jenže se zjistilo, že oblouky mezi pilíři jsou v horším stavu, protože do nich desítky let zatékalo. „Původně se mělo přezdívat čtrnáct oblouků, nyní jich přezdíváme devatenáct,“ potvrdil už před rokem ředitel stavby ze společnosti Hochtief Martin Ředina.

Přes zděné klenby se tak před rokem pokládal beton, na něj potom ještě nová izolace a vzniklý prostor se plnil drceným betonem. Na rekonstrukci mostu se používaly nové technologie, v některých ohledech to připomínalo spíš stavbu repliky viaduktu.

Provoz z Holešovic už by byl možný

Nyní se už montují třeba návěstidla. Položené jsou obě koleje a běžně se po nich pohybují pracovní vlaky nebo drezíny. Most je fakticky průjezdný: kdyby se stalo něco v Holešovicích, směrem ze severu na východ by po něm bylo možné vést dopravu. 

Směrem na Masarykovo nádraží ale zatím zůstává volná pláň. „V nejbližších dnech navezeme železniční štěrk a namontujeme koleje,“ slibuje Hofhanzl ze Správy železnic. 

Viadukt bude zprovozněn už začátkem léta. „Zahájení zkušebního provozu předpokládáme v pátek 29. května odpoledne,“ oznámila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Plný provoz má začít v červnu.

Z původních kleneb zůstalo zachovaných asi osmdesát procent materiálu. Velká část říms je ale nový beton a všechno pod nimi je nová technologie.

Zvenčí by podle správců neměl být znát rozdíl, naopak zmizelo dost nepůvodních prvků. Například místo dodatečně postavené zídky je na krajích zábradlí podle původního tvaru. Právě kvůli kompromisům mezi historickými a technickými nároky je výrazně dražší: cena se odhaduje na jednu a půl miliardy korun.

Jak vypadala rekonstrukce viaduktu, si můžete prohlédnout ve fotogalerii: