Dopravní stavby v okolí Brna přinesou podle ministra Kupky omezení i v příštích letech

Lidé se musí podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) připravit na to, že se v okolí Brna bude stavět i v příštích letech a doprava bude omezená. S ohledem na nedostatečnou dopravní kapacitu to vnímá jako nezbytné. Okolí Brna označil za úzké hrdlo dálniční sítě pro celé Česko. Od srpna představují komplikace práce na rozšíření D1 mezi 194. a 196. kilometrem.

Dělníci pracují na rozšíření dálnice D1 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Brno-centrum, kde se sjíždí na silnici I/52 na Vídeň, a Brno-jih u D2 na Bratislavu, auta místem projíždí dvěma pruhy v každém směru v omezené rychlosti a vznikají komplikace.

„Tato stavba dělá všem vrásky a způsobuje dopravní problémy. Na druhou stranu díky intenzivní spolupráci s policií děláme dopravní opatření, která mají situaci zlepšit. Prodloužili jsme úseky, kde je zákaz předjíždění nákladních vozidel, od 168. do 178. kilometru. Odtamtud dál na Brno platí zákaz dlouhodobě,“ přiblížil Kupka.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také instalovalo na D1 a D2 systém liniového řízení dopravy, který pomocí detektorů vyhodnocuje data o hustotě a rychlosti provozu. Řidičům se pak na tabulích zobrazuje, jakou rychlostí mají jet, aby bylo riziko vzniku kolon co nejmenší.

Je potřeba ukázněnost řidičů

V úseku denně projede téměř osmdesát tisíc aut. Opatření podle policie mají pozitivní dopad a stav provozu tam není horší než před zahájením stavby.

„Připravujeme také vyznačení žlutých křížů na vybraných exitech. Osobní auta jezdí prioritně v levém pruhu, cílem je, aby mohla lépe opustit dálnici, nebo po najetí naopak snáze najet do levého pruhu,“ sdělil zástupce vedoucího odboru služby dopravní policie Lubomír Sedlák.

Zároveň je ale podle něj potřeba větší ukázněnost řidičů. Musí se věnovat řízení, dodržovat bezpečnou vzdálenost, vytvářet záchranářskou uličku a respektovat omezení rychlosti nebo zákaz předjíždění, uvedl.

Dělníci pracují ve dne v noci

Rozšíření D1 podél Brna začalo v srpnu. Dělníci pracují i v noci, kdy především naváží zeminu. „Nyní pracujeme na provizorním rozšíření pravého jízdního pásu, kde máme na silniční části dosypané štěrkové vrstvy a připravujeme pokládku asfaltu. Pracujeme také na provizorním rozšíření na mostních objektech, kde jsme již zbourali stávající římsy,“ řekl Zdeněk Ludvík, předseda správní rady MI Roads, která je zhotovitelem více než miliardové stavby.

Práce postupují podle stavbařů dle harmonogramu. V zimních měsících má být doprava převedena na pravý jízdní pás a začne demolice levé poloviny estakády. Příští rok dělníci vybudují finální rozšíření levého pásu včetně mostu. Pak bude demolice pravé poloviny estakády a v roce 2025 dokončení rozšíření pravé poloviny ve směru na Ostravu.

Dopravní komplikace vznikají i na silnicích nižších tříd v okolí, které řidiči využívají, aby se opravovanému úseku vyhnuli. Na většině souběžných silnic platí zákaz průjezdu kamionů nad dvanáct tun. Podle Sedláka ale řidiči zákaz často porušují a ozývají se i starostové dotčených obcí. Policie se tak více věnuje i kontrole v okolí D1. ŘSD také podle generálního ředitele organizace Radka Mátla jedná se zástupci obcí i krajem o tom, že by se využívané cesty v budoucnu opravily.

Propojování D1 a D2

ŘSD pak připravuje zahájení tendru na přestavbu mimoúrovňové křižovatky Brno-jih, tedy propojení D1 a D2, což opět přinese omezení. „Pro dálnici D1 v úseku Kývalka–Holubice bude ale nejkomplikovanější rekonstrukce mostních objektů, které budeme stavět nové. Musíme se do nich kvůli jejich stavu pustit dřív, než se nám podaří získat povolení na veškeré úseky šestipruhu. Koncem příštího roku bychom chtěli zahájit práce asi na sedmi mostech,“ sdělil Mátl. Lidé se musí podle ministra Kupky připravit na to, že se v okolí Brna bude stavět i v příštích letech a doprava bude omezená.

Rozšíření celého třicetikilometrového úseku má být hotové v roce 2030. Průjezd brněnskou aglomerací mají zlepšit i stavby na velkém městském okruhu. Úlevu mohou přinést D35 a D55. První z nich může odvést tranzit mezi západem a východem, tedy auta, která jedou mezi Prahou a Olomoucí. ŘSD pracuje na přípravách i stavbě dalších úseků a v roce 2030 už by měla být podstatná část tahu hotová. D55 zase může odvést auta mířící z Moravskoslezského kraje na jih na Slovensko, do Maďarska a dále na Balkán či do Rakouska. Termín dokončení D55 však zatím není zřejmý. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Pražský primátor požádal Rakušana o posouzení možnosti odvolání šéfa magistrátu

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) se obrátil na ministra vnitra Víta Rakušana (STAN), aby posoudil možnost odvolání ředitele pražského magistrátu Martina Kubelky. Toho opozice kritizovala mimo jiné za udělování vysokých odměn, Kubelka je spojený s více kauzami. Do doby, než se ministerstvo vyjádří, nebude šéf magistrátu vykonávat svou práci. Svoboda přitom ještě před nedávnou dobou za ředitelem stál a odvolávat jej nechtěl.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Rektorem Univerzity Palackého v Olomouci bude Michael Kohajda

Univerzitu Palackého (UP) v Olomouci následující čtyři roky coby rektor povede dosavadní proděkan právnické fakulty Michael Kohajda. Je také poslancem za KDU-ČSL. Rektorem jej ve středu zvolil Akademický senát UP ve druhém kole, kde porazil Tomáše Opatrného z katedry optiky přírodovědecké fakulty. O funkci se ucházelo šest kandidátů.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Kamiony s odpadem z vyřazených letadel odjely z Bruntálska zpět do Německa

Jiříkov na Bruntálsku opustily kamiony s nelegálním odpadem z vyřazených letadel a nefunkčních větrných elektráren. V obci byly odstavené. Na jejich návratu do Německa se domluvilo ministerstvo životního prostředí s německou stranou. Kamiony byly na Bruntálsku odstaveny několik dní. Jejich odjezd zkomplikoval sníh.
před 12 hhodinami

Na trať mezi Prahou a Českou Třebovou mohou už jen vlaky s ETCS

Železniční trať mezi stanicemi Praha-Běchovice a Česká Třebová přešla do výhradního provozu se zabezpečením ETCS. Zabezpečovací systém je tak aktuálně asi na 620 kilometrech tratí v České republice. Kromě vyšší bezpečnosti dopravy má umožnit také budoucí zvýšení rychlosti vlaků. Systém se v minulosti potýkal s výpadky spojení mezi vlakovou a traťovou částí, důsledkem je pak zastavení vlaku. Vlaky s ETCS mívají i problémy při nízkých teplotách.
před 12 hhodinami

Znojemané v referendu rozhodnou, co s lázněmi a hasičskou zbrojnicí

Obyvatelé Znojma budou v referendu hlasovat o tom, co má město udělat s bývalou hasičskou zbrojnicí v Pražské ulici a budovou městských lázní na náměstí Svobody. Ze zbrojnice by mohl být městský „superúřad“, z lázní bazén, sportovní hala, knihovna, tržnice nebo volnočasové centrum. Vedení města chce obyvatelům své záměry postupně představit, chystá i panelovou výstavu. Referendum se bude konat v sobotu 29. března 2025.
před 14 hhodinami

V jihlavské nemocnici zemřeli v souvislosti s chřipkou dva pacienti, nakazili se od návštěv

Od začátku roku se v Nemocnici Jihlava nakazilo chřipkou pětadvacet lidí, dva pacienti v souvislosti s tím zemřeli. Podle mluvčí nemocnice Moniky Zachrlové se nakazili od návštěv, proto je nemocnice na všech lůžkových odděleních zakázala. Nejhorší situace, co se týče počtu akutních respiračních infekcí, je podle hygieniků na jihu Moravy, nejlépe je na tom Praha.
před 16 hhodinami

Nejvyšší soud zrušil osvobozující verdikt nad učitelkou v kauze popírání ruských zločinů

Nejvyšší soud (NS) zrušil osvobozující verdikt nad učitelkou Martinou Bednářovou, která čelí obžalobě z popírání ruských válečných zločinů na Ukrajině. Znovu musí rozhodovat Obvodní soud pro Prahu 6. NS se kauzou zabýval na podnět Nejvyššího státního zastupitelství, rozhodoval loni v prosinci bez veřejného jednání. Verdikt bez bližších podrobností sdělila mluvčí soudu Gabriela Tomíčková. Plné odůvodnění zatím není v databázi soudu dostupné.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

V případu mučení vězně uložil soud dozorcům podmíněné tresty

Okresní soud v Karlových Varech potrestal čtveřici dozorců věznice v Ostrově podmíněnými tresty kvůli neoprávněnému použití taseru na vězně. Dnes už bývalý dozorce Petr Kubík dostal za mučení a jiné nelidské zacházení trest dva a půl roku s podmíněným odkladem na tři roky. Třem dalším dozorcům, kteří jednání přihlíželi, soud uložil za zneužití pravomoci úřední osoby a nezabránění trestnému činu tresty na rok s podmíněným odkladem na patnáct měsíců. Verdikt je nepravomocný.
před 17 hhodinami
Načítání...