Dopravní stavby v okolí Brna přinesou podle ministra Kupky omezení i v příštích letech

Lidé se musí podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) připravit na to, že se v okolí Brna bude stavět i v příštích letech a doprava bude omezená. S ohledem na nedostatečnou dopravní kapacitu to vnímá jako nezbytné. Okolí Brna označil za úzké hrdlo dálniční sítě pro celé Česko. Od srpna představují komplikace práce na rozšíření D1 mezi 194. a 196. kilometrem.

Dělníci pracují na rozšíření dálnice D1 mezi mimoúrovňovými křižovatkami Brno-centrum, kde se sjíždí na silnici I/52 na Vídeň, a Brno-jih u D2 na Bratislavu, auta místem projíždí dvěma pruhy v každém směru v omezené rychlosti a vznikají komplikace.

„Tato stavba dělá všem vrásky a způsobuje dopravní problémy. Na druhou stranu díky intenzivní spolupráci s policií děláme dopravní opatření, která mají situaci zlepšit. Prodloužili jsme úseky, kde je zákaz předjíždění nákladních vozidel, od 168. do 178. kilometru. Odtamtud dál na Brno platí zákaz dlouhodobě,“ přiblížil Kupka.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) také instalovalo na D1 a D2 systém liniového řízení dopravy, který pomocí detektorů vyhodnocuje data o hustotě a rychlosti provozu. Řidičům se pak na tabulích zobrazuje, jakou rychlostí mají jet, aby bylo riziko vzniku kolon co nejmenší.

Je potřeba ukázněnost řidičů

V úseku denně projede téměř osmdesát tisíc aut. Opatření podle policie mají pozitivní dopad a stav provozu tam není horší než před zahájením stavby.

„Připravujeme také vyznačení žlutých křížů na vybraných exitech. Osobní auta jezdí prioritně v levém pruhu, cílem je, aby mohla lépe opustit dálnici, nebo po najetí naopak snáze najet do levého pruhu,“ sdělil zástupce vedoucího odboru služby dopravní policie Lubomír Sedlák.

Zároveň je ale podle něj potřeba větší ukázněnost řidičů. Musí se věnovat řízení, dodržovat bezpečnou vzdálenost, vytvářet záchranářskou uličku a respektovat omezení rychlosti nebo zákaz předjíždění, uvedl.

Dělníci pracují ve dne v noci

Rozšíření D1 podél Brna začalo v srpnu. Dělníci pracují i v noci, kdy především naváží zeminu. „Nyní pracujeme na provizorním rozšíření pravého jízdního pásu, kde máme na silniční části dosypané štěrkové vrstvy a připravujeme pokládku asfaltu. Pracujeme také na provizorním rozšíření na mostních objektech, kde jsme již zbourali stávající římsy,“ řekl Zdeněk Ludvík, předseda správní rady MI Roads, která je zhotovitelem více než miliardové stavby.

Práce postupují podle stavbařů dle harmonogramu. V zimních měsících má být doprava převedena na pravý jízdní pás a začne demolice levé poloviny estakády. Příští rok dělníci vybudují finální rozšíření levého pásu včetně mostu. Pak bude demolice pravé poloviny estakády a v roce 2025 dokončení rozšíření pravé poloviny ve směru na Ostravu.

Dopravní komplikace vznikají i na silnicích nižších tříd v okolí, které řidiči využívají, aby se opravovanému úseku vyhnuli. Na většině souběžných silnic platí zákaz průjezdu kamionů nad dvanáct tun. Podle Sedláka ale řidiči zákaz často porušují a ozývají se i starostové dotčených obcí. Policie se tak více věnuje i kontrole v okolí D1. ŘSD také podle generálního ředitele organizace Radka Mátla jedná se zástupci obcí i krajem o tom, že by se využívané cesty v budoucnu opravily.

Propojování D1 a D2

ŘSD pak připravuje zahájení tendru na přestavbu mimoúrovňové křižovatky Brno-jih, tedy propojení D1 a D2, což opět přinese omezení. „Pro dálnici D1 v úseku Kývalka–Holubice bude ale nejkomplikovanější rekonstrukce mostních objektů, které budeme stavět nové. Musíme se do nich kvůli jejich stavu pustit dřív, než se nám podaří získat povolení na veškeré úseky šestipruhu. Koncem příštího roku bychom chtěli zahájit práce asi na sedmi mostech,“ sdělil Mátl. Lidé se musí podle ministra Kupky připravit na to, že se v okolí Brna bude stavět i v příštích letech a doprava bude omezená.

Rozšíření celého třicetikilometrového úseku má být hotové v roce 2030. Průjezd brněnskou aglomerací mají zlepšit i stavby na velkém městském okruhu. Úlevu mohou přinést D35 a D55. První z nich může odvést tranzit mezi západem a východem, tedy auta, která jedou mezi Prahou a Olomoucí. ŘSD pracuje na přípravách i stavbě dalších úseků a v roce 2030 už by měla být podstatná část tahu hotová. D55 zase může odvést auta mířící z Moravskoslezského kraje na jih na Slovensko, do Maďarska a dále na Balkán či do Rakouska. Termín dokončení D55 však zatím není zřejmý. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
23. 12. 2025
Načítání...