V předvolební debatě Ústeckého kraje se hovořilo o sociální problematice a korupci

85 minut
Předvolební debata: Ústecký kraj
Zdroj: ČT24

Česká televize před krajskými volbami nachystala třináct předvolebních debat. Do studia zve vždy osm lídrů kandidátek. V Ústeckém kraji ale mají dle průzkumu agentur Kantar CZ a Data Collect uskupení na osmém a devátém místě stejný volební potenciál, proto se debaty zúčastnilo devět lídrů. V každém kraji se debata zaměřuje na témata, která dominují místní politice. Ve středu se věnovala Ústeckému kraji.

Tématem první části debaty byla sociální nerovnost v Ústeckém kraji. Její řešení však podle řečníků vyžaduje změnu legislativy a podporu státu. Předmětem debaty se také stala část zákona o pomoci v hmotné nouzi, která umožňovala zřizovat takzvané bezdoplatkové zóny. Dříve ji zrušil Ústavní soud.

Richard Brabec (ANO) poukázal na to, že je potřeba pro kraj získat finance na úrovni vlády, které následně bude možné investovat do sociální oblasti, aby se „nůžky přestaly rozevírat a začaly trochu svírat“. Hlavní problém je podle něj odliv lidí, kdy jich za posledních patnáct let kraj ztratil několik tisíc. Obyvatelé si prý stěžují, že v kraji není kvalita života, mají obavu o bezpečí a necítí se dobře.

Kandidát Starostů pro Ústecký kraj (STAN a PRO Zdraví) Jan Papajanovský řekl, že se kraji částečně daří, ale zaostává v celostátních statistikách. Potřeba je prý práce na dílčích problémech. „Chceme každému člověku ve vyloučené lokalitě nabídnout možnost posunout se dál. Dát mu perspektivu,“ prohlásil. Dodal, že kraj by mohl zlepšit své sociální služby. Zároveň zdůraznil, že jsou potřeba „tvrdé nástroje“ pro lidi, kteří se rozhodnou motivační systém nevyužít.

Jaroslav Foldyna (SPD, Trikolora a PRO) zdůraznil, že sociální problémy nejde vyřešit na krajské úrovni a je podle něj potřeba, aby k tomu přistoupila vláda a došlo ke změně zákonů. „Městům a obcím chybí nástroje,“ prohlásil. Pozitivní podle Foldyny je, že stát vymyslel pozici asistentů kriminality, ale upozornil na to, že v Ústeckém kraji chybí stovky příslušníků policie. „Když máme aktivní zálohy armády, tak bych viděl zákon o aktivních zálohách policie,“ zmínil.

„V našem kraji žije velké procento lidí, kteří jsou chudí, a s nimi se my neumíme sami vypořádat bez změn zákonů,“ řekl kandidát ODS Jiří Kulhánek. Klíčové je podle něj, aby kvůli „špatnému rozdělování sociálních dávek“ nedocházelo k migraci lidí z jiných krajů. Proto se podle svých slov v rámci Asociace krajů podílel na přípravě zákona o podpoře bydlení, od které si slibuje, že dojde k postupnému rozvolnění sociálně vyloučených lokalit.

„Když připravíte sociálně slabé rodiny o jakékoliv příspěvky, dopadne to hlavně na děti,“ upozorňuje Vít Rous (Piráti). „Jedním z největších problémů kraje je, že některé děti nedokončují ani základní školu. My se musíme snažit o vytvoření prostředí, které tu mladou generaci podpoří,“ řekl Rous. Zároveň upozornil, že jeho strana zatím do vedení nemohla moc zasahovat. „Byli jsme čtyři roky v opozici a v zastupitelstvu jsme poprvé.“

Oldřich Bubeníček z uskupení STAČILO! v Ústeckém kraji (KSČM, SOCDEM, ČSNS) míní, že by Ústecký kraj potřeboval lékařskou fakultu. „Snaha o udržení vysokoškoláků tu byla a je, ale myslím, že bychom se všichni shodli na nutnosti postavení této fakulty,“ poznamenal. V otázce sociálně vyloučených lokalit vidí jako největší problém to, že se týká asi pěti okresů. „Když se to pak prezentuje v Praze, nikdo si to nedovede představit a ve sněmovně se pak nic neprosadí,“ tvrdí. 

Jan Paparega (Lepší sever) si nemyslí, že se kraji nedaří. „Byli jsme dlouho krajem, který celé republice zajišťoval teplo, a stát od nás jenom bral. Teď by to chtělo, aby nám něco vrátil,“ podotkl. Podle jeho slov lidé vidí jako hlavní problém bezpečnost. „Ta se týká především větších měst, tedy Teplic, Mostu, Ústí, Chomutova a Děčína, kde se nachází sociálně vyloučené lokality,“ uvedl. K udržení vysokoškoláků je dle něj potřeba kvalita života, pocit bezpečí a možnost uplatnění. 

Podle Karolíny Žákovské z uskupení Spojenci pro kraj (SZ, TOP 09, SNK ED, JP) stát zanedbává kohezní politiku a nevyrovnává rozdíly regionů. „Dostáváme na to miliardy od Evropské unie, které nejdou do potřebných oblastí a zůstávají v bohatých regionech,“ řekla. Zkritizovala také vyhlašování bezdoplatkových zón, jejichž možnost Ústavní soud obcím zrušil. „(Zrušení) je dobře, ale nárok na doplatek na bydlení tím ztratily matky samoživitelky nebo důchodci,“ pronesla. 

Vladimír Jelínek za Přísahu vidí jako největší problém bezpečnost. „V některých oblastech je ta situace opravdu vážná,“ upozorňuje. Jelínek vyjádřil obavy i ohledně migrace. „Aby lidé v kraji zůstávali, musí se cítit bezpečně a jako doma. Na základě toho se musí nastavit i rozpočet, do kterého zatím Přísaha neviděla,“ uvedl. Podle něj tím kraj může také udržet vysokoškolské studenty.

Druhá část debaty se věnovala korupci v Ústeckém kraji. Posledním případem bylo zatčení primátora Chomutova Marka Hrabáče (zvolen za ANO), který byl obviněný v kauze údajného ovlivňování veřejných zakázek. Hnutí ho vyloučilo a Hrabáč skončil mimo jiné i ve funkci radního a zastupitele Ústeckého kraje. V krajských volbách původně vedl kandidátku hnutí ANO.

Richard Brabec z ANO, který po Hrabáčovi převzal vedení kampaně hnutí, ve svém vyjádření reagoval na Víta Rouse z Pirátů, jenž ho osočil, že je bude „mistrovat, jak vést kraj“. „Vy s panem (Ivanem) Bartošem a dalšími neschopy mi teď budete říkat o mistrování? Tak to teda brzděte. Já vidím ty vaše zoufalce,“ řekl. „Vy jste se dočkal vraha stavebního řízení,“ řekl, když se tak diskuse na chvíli stočila ke kritice digitalizace stavebního řízení.

 „Překvapilo mě, když jsem od kolegů slyšel, že do vypuknutí kauzy Hrabáč byl limit na veřejné zakázky změněn na tři miliony korun,“ řekl Jan Papajanovský za Starosty pro Ústecký kraj (STAN a PRO Zdraví). On podle svých slov v České Kamenici změnil limit veřejných zakázek na 500 tisíc během prvního týdne, kdy přišel do úřadu starosty. Podle něj kauza Hrabáč nebyla ojedinělá a ukazuje na systémový problém na straně kraje.

Jaroslav Foldyna (SPD, Trikolora a PRO) připomněl, že hnutí SPD požaduje, aby politici měli „přímou odvolatelnost a přímou odpovědnost“, a proto je potřeba nastavit pravidla, která k těmto hodnotám budou směřovat. „Snižování limitů veřejných zakázek k tomu patří,“ dodal. Zároveň však zdůraznil, že selhání jednotlivce nelze předejít, a proto nechce korupci vyčítat konkrétním stranám.

„Všechny kompetence pana Hrabáče jsme převedli na pana Jana Růžičku, který je radní pro ekonomiku a který se svým týmem dostal za úkol zkontrolovat veškeré zakázky,“ přiblížil Jiří Kulhánek (ODS), jak postupovala krajská rada. Zmínil snížení hodnoty veřejných zakázek, které „nejdou na radu“, z tří milionů na 500 tisíc korun. „Bohužel jsme panu Hrabáčovi důvěřovali jako letitému primátorovi Chomutova a netušili jsme, že je něčeho takového schopen. Opatření nastala hned druhý den,“ prohlásil.

„Potřebovali bychom do rozvoje kraje peníze, ale je vyloženě trapné, že to je tady pořád protkané korupcí,“ postěžoval si Vít Rous (Piráti). Neočekával, že i nynější krajská koalice bude v „této neblahé tradici pokračovat“ a vyrobí kauzy, kde jde o nemalé peníze“.

Oldřichu Bubeníčkovi z uskupení STAČILO! v Ústeckém kraji (KSČM, SOCDEM, ČSNS) nejvíce vadí, že situace znovu vrhla špatné světlo na Ústecký kraj, který si dlouho budoval lepší obraz. „Je samozřejmě potřeba lepší kontrola, na druhou stranu, pokud dojde k selhání u jednoho člověka, ať už úmyslné, nebo ne, těžko se tomu zabraňuje. I když je třeba desetkrát prověřen,“ míní Bubeníček.

„Zpřísnění interních pravidel pro zadávání zakázek byl dobrý krok. To je krok první,“ myslí si Jan Paparega (Lepší sever). „Uvidíme, jestli po prověření hospodaření správy a údržby silnic vyvstanou nějaké další anomálie,“ doplnil. Dále promluvil o monitoringu v Mostě, v rámci kterého je radě každý půlrok předkládán seznam veškerých zakázek. „Jsem pro to, aby se tento mechanismus zavedl i na kraji.“

„Situace s radním Hrabáčem nás jako koaliční partnery velmi mrzela, také jsme na to velmi rychle reagovali,“ řekla Karolína Žákovská za Spojence pro kraj (SZ, TOP 09, SNK ED, JP). Doplnila, že součástí jejího uskupení je protikorupční hnutí. „Ve větších stranách či koalicích se taková kauza může stát, ale je důležité rychle reagovat a udělat opatření, aby se to znovu nestalo,“ poznamenala.

Podle Vladimíra Jelínka (Přísaha) by jeho hnutí celou kauzu analyzovalo a zasazovalo se především o transparentnost. „V první řade chceme, aby se podobné věci dořešovaly a bylo vidět, jaký je tok peněz a jak se s nimi nakládá.“ Jelínek také promluvil o zákonu o veřejných zakázkách a přemýšlel o návrhu na jeho předělání. „Zpětně už nic nevyřešíme, ale je potřeba nastavit mechanismy, aby ke korupci nedocházelo,“ uzavřel.

Do předvolební debaty v Ústeckém kraji byli pozváni zástupci těchto uskupení:

  • ANO – Richard Brabec
  • Starostové pro Ústecký kraj (STAN a PRO Zdraví) – Jan Papajanovský
  • SPD, Trikolora a PRO – Jaroslav Foldyna
  • ODS – Jiří Kulhánek
  • Piráti – Vít Rous
  • STAČILO! v Ústeckém kraji (KSČM, SOCDEM, ČSNS) – Oldřich Bubeníček
  • Lepší sever – Jan Paparega
  • Spojenci pro kraj (SZ, TOP 09, SNK ED, JP) – Karolína Žákovská
  • Přísaha – Vladimír Jelínek

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
Právě teď

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 41 mminutami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
09:52Aktualizovánopřed 52 mminutami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 2 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 5 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 6 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 16 hhodinami

Přes Frýdlantské mosty v Ostravě opět jezdí tramvaje

Dopravní podnik Ostrava (DPO) obnovil tramvajový provoz přes Frýdlantské mosty. Pro cestující městské hromadné dopravy tak po zhruba pěti měsících skončila výluka. Další etapy modernizace dopravního uzlu ale pokračují. Nové nástupiště na náměstí Republiky bude hotové až za několik měsíců.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...