Aktuální trendy na současné francouzské divadelní scéně představuje festival Sněz tu žábu. Čtvrtý ročník přehlídky začal 10. května v pražském Studiu Alta premiérou francouzské hry Kredenc naživo.
Rozbij tu kredenc a pak sněz tu žábu
Autory Kredence naživo jsou francouzský režisér Pierre Meunier a tanečník a choregoraf Raphaël Cottin. Představení beze slov spojili s akrobacií a groteskní zápletkou. Hlavní roli hraje zmíněná kredenc.
„Dva muži přijdou na scénu s velmi těžkým a impozantním předmětem. Až potom zjistíme, co to vlastně je,“ uvádí do dění na jevišti Meunier. Muži kredenc nejprve opečovávají, nábytek ale nespolupracuje a vše končí destrukcí.
Ničením materiálních věcí vyjadřují divadelníci destrukci lidských hodnot, historie a tradic. Schválně si proto nevybírají kredence, které patří spíš někam na skládku.
„Musí to být opravdu krásný kus nábytku, musí mít charisma. Nechceme ničit ošklivost,“ vysvětluje Pierre Meunier.
Na každé představení je tak potřeba kredenc nová, například na festivalové uvedení byla nezbytná rekvizita dovezena z Třebíče. Hra měla premiéru v roce 2014 v Avignonu, od té doby se autorům podařilo zničit už zhruba pětadvacet kredencí po celé Evropě. O uvedení inscenace na pražském festivalu usilovali organizátoři dva roky.
Hra Kredenc naživo nakonec letošní ročník zahájila, program pokračuje až do 13. května. Zve mimo jiné na prvotinu dramatičky Laureline Le Bris-Cep, která je vnučkou českého spisovatele Jana Čepa. Hru s názvem Všichni živé připravil herec David Prachař jako scénickou skicu.