Krádež v nizozemském muzeu rozčílila Rumunsko

O víkendu byly z výstavy v nizozemském Assenu ukradeny čtyři zlaté historické artefakty zapůjčené z rumunského muzea. V Rumunsku krádež vyvolává rozhořčení, krajní pravice mluví dokonce o útoku na národní identitu. Zmizela totiž i vzácná přilba považovaná za rumunský národní poklad. Policie ve středu zadržela tři podezřelé z krádeže.

Nizozemské město Assen bylo až do posledního lednového víkendu známo především tamním motocyklovým okruhem. Jenže v sobotu 25. ledna před 3:45 ráno se u místního muzea Drents ozvala exploze. Způsobily ji výbušniny, pomocí nichž se zloději pokusili násilně vypáčit dveře. Stačilo jim pár minut, aby se dostali dovnitř, jak ukazují i záběry z bezpečnostních kamer zveřejněné nizozemskou policií.

Když policisté dorazili na místo, trojice maskovaných mužů už byla pryč – i se čtyřmi vzácnými předměty ze zlata, které mají pro Rumunsko velký kulturní význam. K vidění byly na výstavě o starověké Dácii, která měla končit jen o den později, spolu s dalšími pěti sty exponáty dokládajícími rumunskou historii. Kurátoři shromáždili zápůjčky z více rumunských institucí, všechny ukradené artefakty ale pochází z jedné jediné – národního historického muzea v Bukurešti.

Zmizely zlatá přilba a náramky

„Jedná se o mimořádně důležité předměty kulturního dědictví. Nemůžeme uvést jejich odhadovanou hodnotu,“ poznamenal k vzácnosti ukradených archeologických exponátů rumunský historik Liviu Zgarciu.

Konkrétních částek se nicméně dobrat lze. Server rumunské veřejnoprávní televize TVR s odkazem na smlouvu o zápůjčce mezi muzei uvádí, že hodnota odcizené zlaté přilbice byla vyčíslena na 4,3 milionu eur (přes miliardu českých korun). Ceny zbývajících tří ukradených exponátů odhadují na přibližně půl milionu eur.

Nejvzácnějším ukradeným artefaktem, který byl ústředním exponátem výstavy, je zlatá zdobená přilba Cotsofenešti. Pochází z doby kolem roku 450 před Kristem a je považována za rumunský národní poklad. Nosila se při slavnostních příležitostech. Zdobení, zachycující fantastická zvířata i sfingu, vypráví příběhy z mytologie Getů, kteří ve starověku obývali území na jihu dolního Dunaje. Výrazné oči na předku přilbice měly odrazovat nepřítele během bitvy a nositele chránit před „zlým okem“. Vzácnou památku našly děti v roce 1927 při hře na svahu, když silný déšť odplavil zeminu, pod níž ležela. Hrály si s ní a pak ji odnesly domů, kde nějakou dobu sloužila jako miska na vodu pro zvířata.

Spolu s přilbou zmizely i tři královské náramky zhruba z roku 50 před našim letopočtem. Pocházejí z dob starověké Dácie, která se nacházela převážně na území dnešního Rumunska. Na místě někdejšího dáckého hlavního města Sarmizegetusa Regia se náramků nalezlo celkem dvacet čtyři, všechny v obětních jámách. Nesloužily totiž k nošení, ale ukládaly se do královské pokladnice a později byly obětovány. Na první pohled vypadají všechny náramky podobně, ale při pozornějším pohledu lze rozpoznat, že se liší zdobením. Některé ozvláštňuje ze zlata vytepaná vlčí srst, jiné hadí šupiny. Zlatníci v Dácii vytvářeli i podobné náramky ze stříbra, ty se nosily na horní části paže.

Artefakty ukradené z muzea v Assenu
Zdroj: Muzeum Drents/Marius Amarie

Politici mluví o ztrátě rumunského dědictví

V Rumunsku vyvolala krádež pobouření, které dopadlo i na tamní kulturní instituce. V úterý dostal výpověď ředitel bukurešťského muzea Ernest Oberländer-Tarnoveanu kvůli tomu, že artefakty obrovské kulturní hodnoty do jiné země zapůjčil.

Ještě před svým odvoláním médiím vysvětloval, proč k zápůjčce svolil. „Muzeum Drents je jedním z nejmodernějších muzeí v Nizozemsku. Před několika lety byla postavena nová budova s nejmodernějším vybavením, které zajišťuje bezpečnost a ochranu artefaktů,“ cituje bývalého šéfa muzejní instituce server TVR.

2 minuty
V Nizozemsku ukradli rumunské artefakty
Zdroj: ČT24

Bývalá ministryně kultury Raluca Turcanová, za jejíž působnosti byly rumunské poklady do Nizozemska odvezeny, vysvětlovala, že výstavy, jako je ta o Dácii, pomáhají obrazu Rumunska za hranicemi země. „Skutečnost, že se zpochybňuje vhodnost zahraničních výstav, by nás měla přivést k zamyšlení,“ dodala.

Sociálnědemokratický premiér Marcel Ciolacu vyjádřil nad krádeží „nedocenitelných předmětů z rumunského dědictví“ rozhořčení. Bukurešť prý zvažuje, jestli nebude po nizozemském muzeu požadovat náhradu škody. Prezident Klaus Iohannis mluvil o „silném emocionálním“ dopadu na společnost.

Možné nesrovnalosti v dokumentech

Kritikou nešetřila krajní pravice. Nacionalisticko-populistický Svaz pro jednotu Rumunů označil krádež za „přímý útok na naši národní historii a identitu“. Úřady obvinil z toho, že pro ochranu zapůjčených artefaktů neudělaly dost.

TVR informuje o možných nesrovnalostech v potřebných dokumentech, muzeum prý mohlo zanedbat správný postup pro schválení vývozu a nezajistit podpisy od oprávněných institucí.

Oberländer-Tarnoveanu při úterním bouřlivém slyšení v parlamentu vyzval k odložení případných obvinění, dokud nebude k dispozici oficiální policejní zpráva.

Motiv krádeže? Nejspíš roztavení na zlato

Poměrně oprávněné se zdají obavy, jestli se cenné předměty podaří dostat zpátky, i kdyby bylo pátrání úspěšné. Tak jako v případě krádeží jiných známých děl se nepředpokládá, že by se zloději, případně objednavatel krádeže, pokoušeli konkrétní kulturní poklady prodat tak, jak jsou.

Zvláště jeden z ukradených archeologických exponátů – přilba – je natolik specifický, že je v podstatě neprodejný i na černém trhu. Skončit může v tajné soukromé sbírce. To je ten lepší scénář. „Pravděpodobně šli pro zlato, aby ho – skoro se to neodvažuji vyslovit – roztavili,“ zmínil další možný motiv činu nizozemský odborník na umění Arthur Brand.

Tři podezřelí

Nizozemská policie ve středu zatkla tři podezřelé z krádeže. „Podezřelé vyslýcháme a další zatýkání nevylučujeme,“ citovala agentura AP bez dalších podrobností nizozemskou policii. O přilbě však policie neposkytla žádné informace, dodala agentura. Do vyšetřování se zapojil i Interpol.

Ředitel nizozemského muzea Harry Tupan bezprostředně po činu prohlásil, že je krádeží šokovaný. Odcizení artefaktů označil za největší incident ve stosedmdesátileté historii instituce. Muzeum zůstává pro veřejnost uzavřeno do konce ledna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
včera v 16:43

Kvíz: Co víte o oscarovém filmu Amadeus?

Když se 25. března 1985 vyhlašovali v Los Angeles vítězové Oscarů, nejčastěji se ozval název filmu Amadeus. Životopisné drama o genialitou prokletém Wolfgangu Amadeu Mozartovi natočil někdejší představitel československé nové vlny, v té době už etablovaný hollywoodský filmař Miloš Forman. Ověřte si v kvízu, co o jeho oscarovém úspěchu víte.
včera v 15:42

Antičtí bohové voněli po růžích a oleji, ukázal dánský výzkum

Antické sochy jsou dnes studená mramorová díla sněhově bílé barvy. Dobový vzhled se značně lišil. Ve starověkém Řecku a Římě byly často zdobené a namalované výraznými teplými barvami. Nový výzkum dánských vědců teď prokázal, že skulptury byly ještě živější – voněly.
včera v 12:43

Chtěl jsem být kastelán, ale památky mám radši jako koníček, říká herec Plesl

Herec Jaroslav Plesl je milovníkem památek. Sám po českých hradech a zámcích provázel, nejen v televizním cyklu České skvosty, v čemž mu herecký talent také pomohl. Za srdeční záležitost označuje Hrádek u Nechanic či Pernštejn, blízké je mu období vrcholného baroka. V Interview ČT24 přiznal, že chtěl vyměnit herectví za funkci kastelána na hradě Grabštejn, ale došlo mu, že nechce koníček přetavit do zaměstnání.
24. 3. 2025

Zlatý záchod ukradli. Uměním ale zůstává pisoár či exkrement v konzervě

V Oxfordu byli odsouzeni tři muži, kteří se podíleli na krádeži zlatého záchodu z rodného domu Winstona Churchilla. Plně funkční toaleta z osmnáctikarátového zlata byla uměleckým dílem od Maurizia Cattelana. Příkladů „záchodového umění“ se najde mnohem více, včetně zřejmě nejslavnějšího – Duchampova pisoáru.
24. 3. 2025

Magii komiksu nedokáže vnímat každý, říká Ondřej Neff

Autor science fiction a vydavatel internetového deníku Neviditelný pes Ondřej Neff byl nedávno uveden do Síně slávy, a to komiksovými cenami Muriel za svou komiksovou tvorbu. O svém vztahu k tomuto médiu mluvil v pořadu Interview ČT24.
24. 3. 2025

První televize sloužila propagandě, začala vysílat před 90 lety

První pravidelně vysílací televizní stanicí na světě se před 90 lety stala německá Fernsehsender Paul Nipkow (Televizní stanice Paul Nipkow), která začala vysílat 22. března 1935. Velkou popularitu přinesly této televizi přenosy z olympijských her v Berlíně v roce 1936. Stanice, která sloužila nacistické propagandě, vysílala až do poloviny října 1944, kdy musela většina jejích zaměstnanců odejít na frontu.
22. 3. 2025
Načítání...