V Číně přibývá firem, které kvůli koronaviru přicházejí o zisky. Třeba výrobce obuvi Nike už v zemi zavřel polovinu obchodů a ve zbývajících zkrátil pracovní dobu. Potíže však mohou přinést i výpadky výroby v čínských továrnách, které dodávají díly pro podniky produkující v Evropě.
Odstávky čínských továren kvůli koronaviru mají vliv na Evropu, chybí součástky i hokejky
S napětím pak situaci v Číně sledují i firmy závislé na dovozu jednotlivých dílů pro své výrobky. Jednou ze společností, která už výpadky čínských výrobců pociťuje, je holešovická Prusa Research vyrábějící 3D tiskárny.
Někteří jejich dodavatelé jsou totiž z Číny, zatím mají zásoby dílů zhruba na dva až tři měsíce, pokud by ale výpadky trvaly déle, mohl by to být problém.
„Napřímo bereme zhruba 102 dílů z několika tisíc, nicméně čínské výrobky používají i naši subdodavatelé,“ uvedl zakladatel a majitel firmy Josef Průša s tím, že nyní má jeho společnost zásoby na dva až tři měsíce.
„Samozřejmě je logické si pro každou součástku, která je takto ohrožená, najít dva až tři dodavatele, tuto situaci nyní řeší všichni, kdo mají nějakou výrobu v Číně. To znamená, že se potom budeme prát s dalšími odběrateli o výrobní kapacitu a pak není jisté, zda se podaří pokrýt výrobu,“ dodal. To by mohlo znamenat i navýšení nákladů.
Výpadky výroby ve stojících čínských továrnách by podle těch nejpesimističtějších scénářů mohly odstartovat problémy s nedostatkem dílů ve výrobě elektroniky, například mobilních telefonů.
„Činnost společnosti Huawei a našich čínských dodavatelů byla v posledních dvou týdnech částečně omezena. Neočekáváme významný dopad na náš roční obchodní výsledek. Celé situaci věnujeme velkou pozornost a bereme ji vážně. Vše detailně monitorujeme a analyzujeme,“ uvedl tiskový mluvčí Huawei Pavel Košek.
Potíže způsobuje koronavirus i automobilkám. Tesla musela odložit očekávanou dodávku nových modelů z továrny v Šanghaji. Výrobu přerušila na příkaz čínských úřadů, tak jako třeba Hyundai, Ford, koncern Volkswagen a další firmy v odvětví. Desítky prodejen pak zavřela taky IKEA a různé oděvní značky od H&M až po Louis Vuitton.
„Nepanikařme. Radši si zhodnoťme celou situaci s klidem. Když se ptáme našich kolegů v Číně, všichni říkají, že je příliš brzy, a nevíme, jak dlouho to bude trvat,“ reagoval Bernard Arnault, ředitel Moët Hennessy Louis Vuitton.
Před nákazou se chrání i fastfoody. Třeba McDonald's a Starbucks budou muset oželet tržby z víc než sedmi a půl tisíce restaurací v Číně.
Hokejisté trénují se starými holemi
Nižší zisky pocítí i dopravci. Například aerolinky Cathay Pacific, které sídlí v Hongkongu, vyzvaly skoro třicet tisíc zaměstnanců, aby si vzali dovolenou. Naposledy takhle rušily lety během finanční krize v roce 2009.
„Nevíme, jak dlouho to potrvá. S takto nejistým výhledem je klíčové, abychom si uchovali finanční prostředky. Tak ochráníme naše podnikání,“ uvedl ředitel Cathay Pacific Airways Augustus Teng.
Současná situace ale má dopad na cestovní ruch. Už čtyři dny Česko nepřijímá jediné přímé letadlo z Číny. Méně čínských turistů znamená menší výdělky například pro hotely nebo luxusní butiky. Kvůli zastaveným letům se ruší také třeba studijní pobyty vysokoškoláků.
A jednou z paradoxních obětí viru jsou sportovci, konkrétně hokejisté. Těm se totiž tenčí zásoba holí, které se vyrábějí právě v čínských továrnách. Dodávky jsou ale přerušeny. A tak třeba v extraligové Kometě Brno už raději trénují s ohranými kousky.