Čerpací stanice v Česku začaly zlevňovat pohonné hmoty. Reagují na snížení spotřební daně z nafty a benzínu. Všechny druhy paliv zlevnily o korunu osmdesát. Rozhodnutí vlády začalo platit ve středu, do konce září budou odvody nižší o korunu a padesát na litr. Odborníci ale očekávají, že se zlevnění neprojeví natrvalo, a pohonné hmoty můžou vinou rostoucích cen ropy zase zdražovat.
Čerpací stanice začaly zlevňovat, reagují na snížení spotřební daně na pohonné hmoty
Vláda o snížení spotřební daně rozhodla kvůli prudkému růstu cen paliv po začátku konfliktu na Ukrajině. Ještě před rokem stál barel ropy kolem sedmdesáti dolarů, po ruské invazi Ukrajinu ale cena vyskočila téměř na dvojnásobek (teď se pohybuje kolem 117 dolarů za jeden barel). Na některých čerpacích stanicích ceny šplhaly až přes padesát korun za litr.
Po snížení spotřební daně se ceny změnily zhruba pět minut po půlnoci na středu. Čtveřice největších sítí čerpacích stanic následně potvrdila celoplošné zlevnění o korunu osmdesát. Opatření státní rozpočet vyjde asi na 4,2 miliardy.
„Kontrolujeme nejenom ceny na čerpacích stanicích, ale i marže distributorů a také jsme oznámili, že to budeme sledovat celé čtyři měsíce do konce září, abychom měli jistotu, že snížení daní se plně promítne do koncových cen. Budeme dbát na to, aby to platilo celé čtyři měsíce,“ ujišťuje ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).
Ne všude ovšem ve středu doopravdy zlevnili. Podle některých majitelů čerpacích stanic se snížení spotřební daně zatím do cen pohonných hmot nepromítlo, protože mají dosud nakoupeny zásoby benzínu a nafty za vyšší ceny.
Dopravci chtějí další opatření
„Nečekejme, že se díky tomu situace nějak zásadně zlepší nebo změní. Je to jedno dílčí opatření, které může prospět, ale to, co se nepříznivě promítá do české ekonomiky, toho je mnohem víc,“ varuje Martin Kupka, hlavní ekonom ČSOB.
„Aktuálně nevidím důvod k tomu, proč by mělo docházet k nějakému dalšímu nárůstu,“ myslí si Petr Zajíc, manažer z Amundi Asset Management. „Tlak v desítkách haléřů být může, ale v případě nafty není důvod, protože skončila topná sezona,“ ujišťuje.
Snížení spotřební daně na pohonné hmoty bylo jedním z požadavků dopravců na vládu, aby se vyrovnali s evropskou konkurencí a rychlým nárůstem cen. Ačkoliv teď změnu vítají, upozorňují, že nejde o dlouhodobé řešení a některé problémy přetrvají.
„Snížení dá šanci dopravcům kompenzovat alespoň začátek období po ruské agresi. Ještě uvidíme, jak se projeví v konečných cenách pro zákazníky,“ říká generální tajemník Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Aby čeští dopravci mohli svými cenami konkurovat i těm polským, jednají s ministrem financí o prodloužení platnosti aktuální spotřební daně především u nafty i po konci září.
Levné Polsko, drahé Norsko
Česko patří ve srovnání s okolními zeměmi k těm s mírně dražšími pohonnými hmotami; začátkem týdne stál v Česku benzín i nafta v průměru víc než v Rakousku, na Slovensku a v Polsku (zde jsou nejlevnější v Evropě).
Naopak v Německu tankovali řidiči benzín ještě o víc než sedm korun dráž. I tam ale snížili daň z pohonných hmot a podle prvních ukazatelů tam průměrná cena klesla o 8 korun. Nejdražší v Evropě jsou pohonné hmoty v Norsku, kde stojí benzín přes 63 korun.