Výroba aut nejen v Česku vykazuje rekordní propady. V říjnu produkce v tuzemských automobilkách meziročně klesla skoro o polovinu. Můžou za to odstávky kvůli chybějícím čipům. Ty ale kromě samotných producentů aut dopadají taky na subdodavatele.
Automobilový průmysl v covidu klesá, nepředvídatelnost výroby dopadá i na subdodavatele
V Česku má společnost JTEKT Europe Group čtyři výrobní závody. Tři z nich jsou ze sta procent závislé na automobilovém průmyslu a kvůli jeho odstávkám museli některé linky zastavovat. Například olomoucký závod má zákazníky i z jiných odvětví, ale i přesto taky omezoval produkci.
„Vidíme i jiný přístup od různých finálních výrobců, chci poděkovat těm, kteří nám dávají větší výhled, protože nejhorší je, že v pátek se oznámí, že v pondělí nebudou odvolávky, a co ten dodavatel má dělat,“ shrnuje úskalí výroby v době covidu ředitel plánování JTEKT Europe Group Petr Novák.
Naplno nejely v říjnu linky ani u výrobce světel Varroc Lighting Systems. I pro ně je nejhorší nepředvídatelnost. „Situace je pořád stejně špatná, pozitivní je, že se nezhoršuje. Ještě v červnu jsme měli přes 400 agenturních zaměstnanců, v současné době bohužel máme pouze jednotky,“ líčí výrobní manažer Varroc Lighting Systems Jakub Zdeněk.
Nový nepředvídatelný normál
„Dodavatelé jsou hodně zmítáni tím, jestli je poptávka od finalního výrobce, nebo není, jak se mají zařídit se svými zásobami, se svými lidmi a pochopitelně jedou už dlouho na menších objemech, rok a půl. To znamená, že u nich je ta ekonomická situace často docela dost na hraně,“ přibližuje vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie v auditorské a poradenské firmě Ernst & Young Petr Knap.
V trutnovském závodě Vitesco Technologies se s krizí vyrovnávají po svém, snaží se se svými zákazníky i dodavateli intenzivněji komunikovat tak, aby se o potížích dozvěděli co nejdříve.
„Už se v podstatě učíme tomu ani neříkat krize, ale vlastně to nazýváme novým normálem. Kdo chce v automobilovém průmyslu v dnešní době přežít a udávat prim, tak podle nás musí to uvažování změnit a musí opravdu v tomhle směru být proaktivní,“ myslí si vedoucí logistiky ve Vitesco Technologies Petr Sodomka.
Podle družení automobilového průmyslu se letos jen v Česku nevyrobí zhruba 300 tisíc aut, se kterými se ještě na začátku roku počítalo.