Automobilový průmysl v covidu klesá, nepředvídatelnost výroby dopadá i na subdodavatele

Události: Automobilový průmysl stagnuje, subdodavatele trápí nejistota (zdroj: ČT24)

Výroba aut nejen v Česku vykazuje rekordní propady. V říjnu produkce v tuzemských automobilkách meziročně klesla skoro o polovinu. Můžou za to odstávky kvůli chybějícím čipům. Ty ale kromě samotných producentů aut dopadají taky na subdodavatele.

V Česku má společnost JTEKT Europe Group čtyři výrobní závody. Tři z nich jsou ze sta procent závislé na automobilovém průmyslu a kvůli jeho odstávkám museli některé linky zastavovat. Například olomoucký závod má zákazníky i z jiných odvětví, ale i přesto taky omezoval produkci.

„Vidíme i jiný přístup od různých finálních výrobců, chci poděkovat těm, kteří nám dávají větší výhled, protože nejhorší je, že v pátek se oznámí, že v pondělí nebudou odvolávky, a co ten dodavatel má dělat,“ shrnuje úskalí výroby v době covidu ředitel plánování JTEKT Europe Group Petr Novák.

Naplno nejely v říjnu linky ani u výrobce světel Varroc Lighting Systems. I pro ně je nejhorší nepředvídatelnost. „Situace je pořád stejně špatná, pozitivní je, že se nezhoršuje. Ještě v červnu jsme měli přes 400 agenturních zaměstnanců, v současné době bohužel máme pouze jednotky,“ líčí výrobní manažer Varroc Lighting Systems Jakub Zdeněk.

Byznys ČT24 o krizi automobilového průmyslu a nedostatku čipů (zdroj: ČT24)

Nový nepředvídatelný normál

„Dodavatelé jsou hodně zmítáni tím, jestli je poptávka od finalního výrobce, nebo není, jak se mají zařídit se svými zásobami, se svými lidmi a pochopitelně jedou už dlouho na menších objemech, rok a půl. To znamená, že u nich je ta ekonomická situace často docela dost na hraně,“ přibližuje vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie v auditorské a poradenské firmě Ernst & Young Petr Knap.

V trutnovském závodě Vitesco Technologies se s krizí vyrovnávají po svém, snaží se se svými zákazníky i dodavateli intenzivněji komunikovat tak, aby se o potížích dozvěděli co nejdříve.

„Už se v podstatě učíme tomu ani neříkat krize, ale vlastně to nazýváme novým normálem. Kdo chce v automobilovém průmyslu v dnešní době přežít a udávat prim, tak podle nás musí to uvažování změnit a musí opravdu v tomhle směru být proaktivní,“ myslí si vedoucí logistiky ve Vitesco Technologies Petr Sodomka.

Podle družení automobilového průmyslu se letos jen v Česku nevyrobí zhruba 300 tisíc aut, se kterými se ještě na začátku roku počítalo.