Vlaky na Českobrodsku se srazily na trati s nejlepším zabezpečením u nás. Podle odborníka mohl nehodě předejít systém ETCS

3 minuty
Události: Vlaky na Českobrodsku se srazily na trati s nejlepším zabezpečením
Zdroj: ČT24

Příčiny týden staré železniční nehody v Perninku na Karlovarsku se stále šetří. Tato i úterní srážka vlaků u Českého Brodu mají několik společných znaků. Obě tratě jsou denně vytížené, spoje využívají stovky až tisíce lidí a v obou případech nejspíš nehody zavinili strojvedoucí. V zabezpečení se ale oba případy liší – zatímco v Perninku není téměř žádné, na trati u Českého Brodu je ten nejkvalitnější systém.

Nádražím Pernink na Karlovarsku denně projede 16 vlakových souprav. Naopak po hlavním koridoru z Prahy na Kolín každý den jezdí až 450 spojů – tedy jeden za tři minuty. I proto je na něm podle ministerstva dopravy jedno z nejkvalitnějších zabezpečení, takzvaný autoblok doplněný o automatické vedení vlaků, které dokáže soupravu v případě zaváhání strojvedoucího zastavit.

Podle Petra Šlégra z Centra pro efektivní dopravu, který byl hostem pořadu 90' ČT24, ale současné zabezpečovače nefungují tak, jak by měly. „Bohužel náš systém říká jenom strojvedoucímu s jistým předstihem, co na návěstidlu bude, ale nezabrání mu jet. To je špatně a dlouhodobě se to neřešilo,“ míní. 

Trať u Českého Brodu na hlavním koridoru mezi Prahou a Kolínem je rozdělena na více částí tak, aby za sebou mohlo jet více vlaků. To, že na návěstidle svítí červená, tak nutně neznamená, že vlak nesmí pokračovat v cestě. Strojvedoucí sice musí zastavit, jet dál ale může podle takzvaných rozhledových poměrů.

„V předpise je definovaná maximální rychlost 100 kilometrů v hodině. Strojvedoucí musí přizpůsobit jízdu, aby byl schopen zastavit před překážkou,“ vysvětlil vedoucí dopravního sálu dopravní fakulty ČVUT Martin Leso.

Dříve byly ale tyto předpisy daleko přísnější – souprava musela u červeného světla tři minuty čekat, pak směla jet maximální rychlostí 30 kilometrů za hodinu. Generální ředitel Českých drah Václav Nebeský uvedl, že se Správou železnic vstoupí do diskuse právě o nové úpravě tohoto předpisu.

Nehodě na Českobrodsku mohlo podle Šlégra předejít zavedení celoevropského systému ETCS. „Na lokomotivu se (v případ ETCS) přenáší z trati informace o tom, že vlak má povolenou jízdu a jak daleko může jet. Počítač ve vlaku kontroluje, zda se rychlost vlaku snižuje tak, aby v daném místě skutečně zastavil,“ vysvětlil.

Naproti tomu v Perninku závisí v podobných situacích kvůli horšímu zabezpečení vše na strojvedoucích. Trať se zjednodušeným řízením drážní dopravy totiž není vybavená proměnnými návěstidly. Při křížení vlaků je strojvedoucí na části podobných tratí povinen požádat o povolení k odjezdu. Od poloviny srpna však bude tato povinnost plošná.

Nově chce ministerstvo dopravy na tratích, kde dochází ke křižování, zavést GPS systém. Ten by vždy strojvedoucímu připomínal povinnost hlásit se dispečerovi.

Podle Hlase by se měly zlepšit pracovní podmínky strojvedoucích

Podle bývalého prezidenta Federace strojvůdců ČR Jindřicha Hlase ale zabezpečení nikdy nemůže fungovat stoprocentně. „To zabezpečení tratí je hrozná pomoc, ale vždy tu lokomotivu řídí člověk. A člověk není stroj. Je omylný. A dokud lokomotivy budou řídit lidé, tak se bohužel takové případy stávat budou,“ řekl v pořadu 90' ČT24. 

„Tyhle situace jsem několikrát zažil v době, kdy jsem dělal prezidenta, že se stala série nehod. A nikdy jsme nenašli nějaký průsečík. Někdy to byl mladý strojvedoucí, jindy starý, před volnem, po volnu, uprostřed směny. To se nedá takhle snadno určit. Pravděpodobně tady selhal lidský faktor,“ doplnil. Kromě lepšího zabezpečení železnic by tak z jeho pohledu pomohlo, kdyby se zlepšily pracovní podmínky strojvedoucích. „Aby nebyly tak na krev a měli si čas mezi vlaky na chvíli odpočinout,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ÚS zrušil ustanovení zákona o odpadech, které mělo zpětnou účinnost

Ústavní soud (ÚS) zrušil přechodné ustanovení zákona o odpadech, kvůli kterému obce zpětně přišly o část poplatku za ukládání odpadů na skládky. Šlo o nepřípustnou retroaktivitu, tedy zpětnou účinnost, plyne z nálezu soudce zpravodaje Zdeňka Kühna. Byl to nejstarší dosud nevyřízený návrh na zrušení nějakého právního předpisu v agendě ÚS. Pětadvacet senátorů návrh podalo v roce 2021, kdy také nový zákon o odpadech vstoupil v platnost.
před 1 mminutou

ŽivěSenát rozhodne o zvýšení náborového příspěvku pro vojáky

Senát bude schvalovat novelu, která má zvýšit benefity pro vojáky kvůli doplnění jejich stavů. Až na čtyřnásobek ze současného maxima 250 tisíc korun má norma zvýšit náborový příspěvek. Cílem je podle ministerstva obrany podpořit doplnění stavů armády a udržení současného personálu.
před 1 hhodinou

Zákaz předjíždění kamionů se rozšíří na další desítky kilometrů dálnic

Ministerstvo dopravy letos v létě rozšíří zákaz předjíždění pro kamiony a další nákladní vozy na nové dálniční úseky, souhrnně asi o padesát kilometrů tras, tedy přibližně o čtvrtinu. Resort očekává, že to přispěje k plynulejší dopravě. Podle přepravců tento krok naopak provoz na českých dálnicích spíš zpomalí.
před 4 hhodinami

Finanční podpora rekvalifikací bude dle Jurečky pokračovat

Finanční podpora rekvalifikací a kurzů digitálního vzdělávání bude pokračovat, řekl České televizi ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Část aktivit přitom měla být původně podporovaná jenom tehdy, pokud by je zájemci stihli absolvovat do konce září.
před 5 hhodinami

Více rentgenů i zaměstnanců. Pražské letiště se chystá na léto

Pražské letiště očekává rekordní letní sezonu. Za celý rok by terminály mělo projít přes osmnáct milionů cestujících. Létat se bude do 165 destinací – nově třeba do Toronta, Abu Dhabí nebo Podgorici v Černé Hoře. Letiště loni nestíhalo odbavovat kufry a cestující často odlétali bez nich. Pomoc má nyní například větší počet zaměstnanců, na bezpečnostní kontrole jich bude o šest procent více než před rokem. Nově jsou u bezpečnostního průchodu dva CT rentgeny, do léta jich bude šest. Stavět se bude také další rychlý výjezd pro letadla, od konce března proto bude uzavřená hlavní ranvej. Hotovo má být v srpnu.
před 5 hhodinami

Chtěli jsme zachovat subtilnost vozů, říká designérka nové lanovky na Petřín

Začala rekonstrukce lanové dráhy na Petřín. Specializovaná firma v úterý z kolejí odvezla staré vozy. Dělníci budou muset například demontovat koleje, schodiště nebo osvětlení. Zpevní také svah kolem tratě. Novými kabinami by se měli cestující svézt příští rok v létě. Hostem 90' ČT24 byla produktová designérka Anna Marešová, která nové vozy navrhla.
před 13 hhodinami

Neprodané jídlo ze se dostává ještě večer k potřebným

Potravinové banky pomáhají potřebným, zabraňují plýtvání jídla a jsou klíčovým článkem v krizových situacích. Nejen na tom se shodli ministři sociálních věcí, zemědělství i životního prostředí. Jen loni banky zachránily rekordních 16,6 tisíce tun potravin a drogerie. Nově si pro pomoc do řetězců lidé jezdí i večer, při takových svozech se domlouvají banky s organizacemi. Ty si jídlo samy v obchodech vyzvedávají.
před 13 hhodinami

Potenciál vodních elektráren zůstává nevyužit, míní odborníci

Na českých tocích stojí skoro patnáct set elektráren. Komora obnovitelných zdrojů si myslí, že by mohly dodávat více energie. Loni ale prošlo modernizací jen několik elektráren a nové téměř nevznikají. Důvodem je mimo jiné ochrana přírody. V sobotu ke světovému dni vody se jich sedmdesát v celém Česku otevře veřejnosti.
před 15 hhodinami
Načítání...