Dvě třetiny dětí v Česku chodí do školy rády, zhruba třetinu ale škola nebaví. Častěji přitom výuka nebaví děti z chudších rodin. Výsledky průzkumu, který mapuje názory, postoje a očekávání dětí, představila Jana Špolcová z agentury STEM/MARK se zástupci Českého výboru pro UNICEF. Škola a výsledky, které v ní děti mají, zároveň ovlivňují to, jak jsou šťastné. Asi 36 procent jich uvedlo, že se cítí šťastně, když mají dobré známky, 59 procent dětí se cítí nešťastné, pokud se jim ve škole nedaří.
Chuť chodit do školy souvisí s příjmy rodiny, zjistil průzkum pro UNICEF
Výzkumu Českého výboru pro UNICEF na téma Děti a škola, který zpracovala agentura STEM/MARK, se zúčastnilo 411 respondentů, jednalo se o děti ve věku devět až sedmnáct let. Data sbírali výzkumníci v červnu letošního roku.
Přibližně polovina dětí podle výzkumu zažívá ve škole nudu. Naproti tomu má osmnáct procent dětí pocit, že nemají dostatek času na odpočinek.
Ačkoliv většina dětí uvedla, že do školy chodí ráda, nejraději ji navštěvují gymnazisté a děti z rodin s vyššími příjmy. Z dětí z chudších rodin chodí ráda do školy necelá polovina, vyplynulo z průzkumu.
Na otázku „kdy se cítíš nešťastný“ zvolila asi třetina dětí jako první odpověď to, když se jim nedaří ve škole. Nejvíce nešťastné z nezdaru ve škole jsou podle průzkumu děti ve věku 14 až 17 let, jedná se o 38 procent z nich. U dětí ve věku devět až třináct let se jednalo o 28 procent. Špatné výsledky více trápí dívky a gymnazisty.
Děti učitelům důvěřují
Pro děti jsou důležité vztahy ve škole, 46 procent jich označilo svůj vztah s vyučujícím za dobrý, 26 procent ho považuje za velmi dobrý. Jednalo se zejména o dívky, gymnazisty a mladší věkovou skupinu. Téměř dvě třetiny dětí uvedly, že cítí, že ve škole mají možnost beze strachu mluvit o svých problémech a potřebách s kamarády nebo pedagogy. Třicet procent dětí pak s učiteli o nich někdy mluvilo.
Z průzkumu také vyplynulo, že učitelům důvěřují úplně nebo docela dvě třetiny dětí. Po obou rodičích a lékařích je to čtvrtý člověk, ke kterému mají největší důvěru.
Výzkum názorů a očekávání dětí provádí Český výbor pro UNICEF v rozmezí několika let od roku 2001. Opakování průzkumu umožňuje podle Špolcové dlouhodobě sledovat vývoj postojů dětí a dospívajících. Výzkum podle ní ukazuje, že škola je pro děti důležitá a v řadě případů přispívá k jejich obecnému pocitu štěstí či nepohody.
„Ptáme se na to, co si děti myslí. Nemusí to být vždycky úplně odrazem reality, to ani není cílem, jde o to, jaké je jejich vnímání,“ řekla Špolcová. Podle ředitelky Českého výboru pro UNICEF Pavly Gomby je důležité, aby se věnovala pozornost tomu, když některé děti tvrdí, že se školou mají horší zkušenosti.