Učitelé musí brát epidemii zodpovědně. Lokální testy jsou správným krokem, shodli se Plaga a Gazdík

Ministr školství Plaga a místopředseda STAN Gazdík k opatřením ve školství v Událostech, komentářích (zdroj: ČT24)

Epidemie sílí a vláda zpřísňuje opatření. V nejvíce zasažených regionech hygienici doporučili ředitelům škol, aby na pondělí a úterý vyhlásili volno, na které navážou podzimní prázdniny a státní svátek. Po volných dnech pak děti v některých okresech čeká testování. Neočkovaní učitelé si ve třídách nasadí respirátory. U pedagogů je na místě maximální zodpovědnost, shodli se v pátečních Událostech, komentářích ministr školství Robert Plaga (za ANO) a jeho možný nástupce Petr Gazdík, který je místopředsedou STAN.

Plaga a ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) se na čtvrtečním jednání dohodli na opatření, podle kterého neočkovaní učitelé budou muset ve výuce nosit respirátory. Plaga upozornil, že pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci ve školství byli přednostní skupinou při možnosti očkování. „Myslím si, že ve zdravotnictví, sociálních službách a školství by lidé měli být v maximální míře zodpovědní a nechat se očkovat, protože vakcinace je cestou, jak epidemii můžeme zvládnout,“ zdůraznil.

Gazdík podotkl, že každý učitel má zodpovědnost za své žáky. „A jestli je v něčem koronavirus nebezpečný, tak nejen v tom, co může způsobit mému tělu. Ale i to, že musím žít s tím, že jsem někoho nakazil, že kvůli mně někdo z jeho (žákových) rodinných příslušníků, zejména těch starších nebo nemocných, zemře,“ upozornil. To, že se někdo neočkuje z důvodu vysokých protilátek či prodělání nemoci, Gazdík i Plaga považují za pochopitelné.

Novinkou bude také testování neočkovaných žáků po podzimních prázdninách v okresech, kde týdenní výskyt nákazy překročí tři sta případů na sto tisíc obyvatel. Vojtěch následně na Twitteru upřesnil, že testovat se bude 1. a 8. listopadu. Plaga považuje za nutné, aby před začátkem testování dostal resort školství, ředitelé i rodiče informace týden dopředu. Důvodem je i to, aby se stihly testy do školy dostat.

Gazdík potvrdil, že týden dopředu je doba, kterou požadovala i minulá opozice. V pořádku je podle něj nastavená hranice počtu případů pro testování i to, že má jít o lokální opatření. „Celoplošné testování je dnes naprostý nesmysl,“ okomentoval. Za dobrý signál oba považují i zkrácení karantény. Plaga však apeloval na rodiče, aby neposílali děti do školy a školky s respiračním onemocněním.

Testování ve školách už dříve doporučovala Mezioborová skupina pro epidemické situace (MeSES). Plaga řekl, že právě na toto doporučení resort školství už v lednu přinesl na vládu materiál ohledně testování a žádal, aby před začátkem školního roku byla jasná strategie.

„Jsem zastáncem testování. Nemusí být plošné, ale mělo by být nějakým způsobem nasazeno,“ zdůvodnil. Podle něj hlavní hygienička Pavla Svrčinová i resort slibovali, že činnost v regionech, jako například karanténní opatření, bude tento školní rok lepší. „A to není všude pravda,“ podotkl.

Gazdík: Práci hygieny mnohy suplují ředitelé

Gazdík se v tomto Plagy zastal. Také podle něj věc leží na ministerstvu zdravotnictví. Domnívá se, že Vojtěch epidemii ve školách nezvládá. „Diskutovali jsme to za přítomnosti ministra Plagy, Vojtěcha i hlavní hygieničky na školském výboru. Tehdy jsem upozorňoval, že hygienické stanice nebudou dostatečně rychle zvládat ten nápor v jednotlivých školách,“ konstatoval.

Stanice i resort se podle něj měly na situaci připravit. „Mnoho ředitelů říká, že hygienické stanice jednají velmi slušně a korektně. Ale nemají dostatečné zázemí a není jich dostatek k tomu, aby – když ve škole vznikne několik problémů, které směřují ke karanténě – reagovaly dostatečně rychle,“ popsal situaci.

Jeho slova Plaga potvrdil. Už dříve se prý ministerstva zdravotnictví ptal, zda je trasování nachystáno a zda jsou připravené mobilní odběrové týmy. „A hlavní hygienička říkala, že ano. Systém byl představován tak, že bude plně funkční,“ sdělil. Plaga a Gazdík se také shodli na tom, že práci hygieny nyní často nahrazují ředitelé škol.

Načítání...