Tvrdší bodový systém? Řidiči už se nebojí tak jako na začátku, říká expert

52 minut
90’ ČT24 - Tvrdší tresty pro neukázněné řidiče
Zdroj: ČT24

Trestání za dopravní přestupky se změní. Přísnější bude například k řidičům pod vlivem drog, také začínajícím řidičům a také těm, kteří za jízdy telefonují, za některé přestupky naopak budou tresty mírnější. Ministerstvo dopravy ovšem ohlásilo změnu již poněkolikáté za poslední roky. Podle vedoucího ministerského oddělení BESIP Tomáše Neřolda je to proto, že se o změnách důkladně diskutuje v odborných kruzích. Poslanci ale již začínají být nervózní, že dosud o konkrétní podobě změn nic nevědí. Hrozí i tím, že ministerstvo předběhnou a změnu připraví sami. Ohlášeným změnám silničního zákona se věnoval pořad 90' ČT24.

Trestání řidičů se změní. Ministerstvo dopravy to opakuje od roku 2016, kdy slavil bodový systém v Česku desáté výročí, dodnes ale nepředložilo jasnou podobu toho, jak se pravidla změní. Je zatím známo, že má vzrůst pokuta za telefonování z 2500 korun až na maximálních 10 tisíc korun ve správním řízení, definována bude bezpečná vzdálenost a změní se také bodové hodnocení některých přestupků.

Nově by měly být pouze šestibodové a čtyřbodové, což by mělo znamenat, že řidič ztratí oprávnění, když je spáchá dvakrát nebo třikrát. Drobnější přestupky pak zřejmě zůstanou nebodované.

Předně chceme výrazněji trestat piráty silnic, na druhé straně, když někdo udělá bagatelní přestupek, tak abychom ho příliš nehonili.
Dan Ťok

Podle vedoucího Besipu Tomáše Neřolda se také změní přístup k řidičům přistiženým pod vlivem drog. „Budou muset prokázat po dobu, na kterou jim byl udělen zákaz řízení, abstinenci – že drogy neberou. Budou muset chodit na pravidelná vyšetření,“ řekl. U zvlášť závažných přestupků všeobecně by pak měl být zákaz řízení delší.

Přísnější bude zákon také k začínajícím řidičům. Ti budou mít poloviční limit trestných bodů – o řidičské oprávnění přijdou již při šesti bodech, tedy při spáchání jednoho až dvou bodovaných přestupků.

Zpřísnění pravidel pro řidiče, kteří jsou čerstvě po autoškole, se ovšem nelíbí autoškolám samotným. „Odmítáme sankční systém,“ řekl v 90‘ ČT24 předseda správní rady Asociace autoškol Ondřej Horázný. Bylo by podle něj lepší, kdyby šlo Česko v rakouských stopách, u jižních sousedů pokračuje výcvik i po absolvování zkoušek.

„Spočívá to v tom, že v období dvou až tří měsíců po zkoušce absolvují dvakrát 50 minut v autoškole – můžeme to nazvat kurz defenzivní jízdy. Pak mají šest vyučovacích hodin kurz bezpečné jízdy na obdobě našich polygonů plus skupinové sezení s dopravním psychologem. Poté, šest až dvanáct měsíců po zkoušce, opět dvě jízdy v autoškole,“ popsal Horázný s tím, že se počet nehod mladých řidičů po zavedení druhé fáze výcviku snížil o 30 procent.

Tomáš Neřold však upozornil, že novela, kterou ministerstvo dopravy slibuje, se týká zákona o silničním provozu, zatímco změny v přípravě řidičů by vyžadovaly spíše změnu jiných předpisů, zejména zákona o autoškolách.

Poslanecká novela místo vládní?

Ať už je v chystané novele cokoli, jisté je, že text se nedostal na veřejnost a neviděli jej dokonce ani poslanci. „Nešel zatím do Poslanecké sněmovny,“ upozornil opoziční poslanec Lukáš Černohorský (Piráti), který je členem podvýboru pro dopravu.

Připustil sice, že „vzhledem k tomu, jak ministr dopravy pracuje, mě dlouhá doba nepřekvapuje“, ale přesto se domnívá, že by již poslanci měli mít návrh k dispozici pro připomínkování.

Tomáš Neřold zdůvodnil délku přípravy tím, že se o změnách důkladně diskutuje. „Změna vznikala velmi dlouho na základě diskusí odborné veřejnosti a těch, kteří k tomu jak z ministerstva, tak od policie mají co říct. Hledala se skutečně koncepční změna,“ řekl. Připomněl, že se tresty za dopravní přestupky výrazně neměnily od roku 2006, tedy téměř třináct let. „Výše pokut je průměrně nižší než v okolních státech, které to průběžně zvedaly,“ připustil šéf Besipu.

Ministerstvu dopravy hrozí, že se nakonec bude muset vypořádat s konkurencí. „Pokud se ministerstvo v brzké době nerozhoupe, budeme to muset vzít jako poslaneckou iniciativu,“ varoval Lukáš Černohorský.

Pokuty jsou jedna věc, vymáhání pravidel jiná

Jak ovšem připustil Tomáš Neřold, sebepropracovanější systém trestů na řidiče nemůže nijak působit, pokud stát nedokáže dodržování pravidel vymáhat. Lidé přitom podle zjištění Centra dopravního výzkumu ve velkém páchají i nejzávažnější přestupky. „Například projetí červené, porušování stopky, vysoká rychlost – jsou to opravdu vysoká procenta, 30 až 40 procent řidičů. Takže evidentně se již řidiči systému nebojí tak, jako když byl zaveden,“ přiznal vedoucí samostatného oddělení ministerstva dopravy.

Zdůraznil, že není možné, aby byli policisté takříkajíc na každém rohu, myslí si však, že by měli být více vidět. „Kombinace toho, že trest přijde a že mě zároveň někdo zastaví, je klíčová. Jakmile se z psychologie ztratí, je to špatně. Ale pořád platí, že hlavně by se řidič měl sám chovat podle pravidel a rozumně,“ uvedl Neřold.

Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch v týdnu avizoval zpřísnění dohledu nad řidiči, kteří za jízdy telefonují, na které se ostatně má změna pokut také soustředit. Maximální pokuta stoupne na čtyřnásobek. Podle policejní statistiky je nejčastější příčinou dopravních nehod nevěnování se řízení. Ne vždy je sice přímo na vině mobil, ale v mnoha případech ano. „Máme studii z hloubkové analýzy nehod. Z toho vyplývá, že zhruba deset procent z takových nehod je odklon pozornosti a ve většině případů je to kvůli zařízení, typicky mobilu,“ shrnul vedoucí Besipu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 4 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 4 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 5 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 8 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 9 hhodinami
Načítání...