Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) už nepočítá s tím, že by do voleb prosadil změny v bodovém systému. Řekl to v Otázkách Václava Moravce. Resort chtěl zvýšit pokuty u nejzávažnějších přestupků, jako je například řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek nebo vjetí na železniční přejezd v době zákazu. Téměř tisícovka lidí úřadu poslala k návrhu připomínky.
Ťok nechá změnu bodového systému na svém nástupci. Řidiči se jí podle něj lekli
„Bodový systém je nachystán, vyjde do legislativního procesu a příští ministr se rozhodne, jestli v něm bude pokračovat, nebo nebude,“ uvedl Ťok.
Podle exministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) se změna připravuje příliš dlouho. „Loni v únoru jsme tady seděli spolu s panem ministrem, on tady vytáhl do kamery papír a říkal: takhle bude bodový systém… a jsme v dubnu, uběhlo čtrnáct měsíců,“ stěžoval si Stanjura.
Chystaná úprava bodového systému měla především zpřísnit postihy za nejzávažnější prohřešky, jakými jsou jízda pod vlivem alkoholu, vjetí na železniční přejezd přes zákaz nebo způsobení nehody se závažným zraněním.
„Nechci šikanovat běžné řidiče, kteří občas udělají nějaký přestupek, to se stane pravděpodobně někdy každému. Chci trestat piráty silnic. Bohužel většina lidí se vystrašila tím, že chci trestat všechny,“ uvedl Ťok.
Maximální výše pokuty by například u řízení pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek, řízení bez patřičného oprávnění nebo při způsobení závažné nehody měla vzrůst z nynějších padesáti tisíc na 75 tisíc korun. Systém pokut a trestných bodů se měl zároveň zpřehlednit a zjednodušit.
Ťok: V Česku je maximálně 300 tisíc aut bez filtru
Ministr Ťok také uvedl, že po českých silnicích jezdí nejvýše 300 tisíc aut, která mají odstraněný nebo poškozený filtr pevných částic. Celkem by mělo být filtrem vybaveno kolem 600 tisíc dieselových aut na českých silnicích.
Podle ministra není pravda, co tvrdí například představitelé ministerstva životního prostředí, že odstraněný filtr má až jeden milion aut. „Na českých silnicích ale jezdí 1,2 milionu dieselů, které filtrem pevných částic být vybaveny nemusely,“ podotkl Ťok. Filtry se do aut začaly dávat zhruba od roku 2009.
Odstraněný filtr nebo jeho poškození by měly odhalit Stanice technické kontroly (STK) nebo i policie při silničních kontrolách, která má pravomoc odeslat podezřelé vozidlo na STK. Majitelům aut s poškozeným filtrem hrozí ve správním řízení pokuta až padesát tisíc.
Podle Stanjury by měl stát zajistit, aby všechny STK fungovaly stejně, aby mezi nimi nebyly například regionální rozdíly.