Na českých silnicích loni zahynulo 565 lidí, což je o 63 více než v roce 2017. Po dvou letech tak opět roste počet obětí dopravních nehod. Vyplývá to z oficiální statistiky policejního prezidia. Procentuální nárůst je největší u motorkářů, kde vzrostl počet obětí o 43 procent. Policejní statistiky ukazují i nárůst těžce zraněných při dopravních nehodách.
Loni zemřelo na českých silnicích 565 lidí. To je nejvíc za poslední tři roky
Celkově šetřila dopravní policie v loňském roce více než 100 tisíc dopravních nehod se škodou za více než 6 a půl miliardy korun. Na úterní tiskové konferenci dopravní policie k nehodovosti za rok 2018 to uvedl její šéf Tomáš Lerch. Oproti roku 2017 se podle něj jedná o mírný nárůst.
Meziročně se zvýšil počet těžce zraněných, o 126 na 2465. Lehce zraněno bylo 25 215 lidí, i v této kategorii zaznamenali policisté mírný nárůst oproti roku 2017.
„Zaznamenali jsme výrazné zhoršení těch nejzávažnějších následků,“ řekl Lerch. Počet nehod i jejich následky ovlivnilo podle něho zejména chování účastníků silničního provozu, vliv mělo také teplé počasí v loňském roce. Teplé počasí totiž podle Lercha umožňovalo pohyb těch nejzranitelnějších účastníků dopravního provozu, jako jsou chodci, motorkáři a cyklisté.
Mezi nejtragičtější měsíce loňského roku patřily srpen a září, kdy při nehodách zemřelo shodně 64 lidí. Nejméně obětí si vyžádal únor, kdy bylo na silnicích usmrceno 21 osob.
Za alarmující považuje Lerch počet usmrcených dětí, kterých zemřelo 19. To je o deset víc než předloni. V 11 případech šlo o spolujezdce, u zbytku o chodce.
Ze statistik dopravní policie také vyplývá, že se v loňském roce významně zvýšil počet usmrcených motocyklistů. Zatímco v roce 2017 zemřelo na českých silnicích 62 motorkářů a jejich spolujezdců, loni to bylo 88. Nejtragičtějším měsícem byl pro motocyklisty podle Lercha srpen, kdy zemřelo 15 lidí.
Podle Lercha si více než polovinu nehod s účastí motocyklu zaviní sám motorkář. Z celkového počtu 3731 nehod s účastí motocyklu zavinil řidič motorky 2134 střetů. Mezi hlavní příčiny patří podle Lercha nezvládnutí stroje řidičem nebo nepřizpůsobení rychlosti. U nehod, které zavinili další řidiči, jde zejména o to, že řidič motocyklistu přehlédne.
Mezi 565 mrtvými bylo 349 řidičů, 113 chodců a víc než sto spolujezdců. Nejvíc lidí zemřelo v osobních vozidlech – 202 řidičů a 98 spolujezdců. U nákladních automobilů to bylo 19 řidičů a jeden spolujezdec. Cyklistů na tuzemských silnicích přišlo loni o život celkem 38.
Co se týče jednotlivých krajů, nejvíc lidí vloni zemřelo na silnicích ve Středočeském kraji. Naopak nejméně osob přišlo o život na komunikacích v Libereckém, Královéhradeckém a Zlínském kraji.
Nepozornost řidičů: nejčastější příčina nehod
Vůbec nejčastější příčinou nehod byla nepozornost řidičů, uvedl Lerch. „Nepozorný řidič je tím největším fenoménem doby, který se podílí na dopravních nehodách,“ řekl.
Výrazný vliv na nehodovost má také stav a kvalita pozemních komunikací, upozorňuje Lerch: „Taktéž množství omezení a uzavírek, které provází rekonstrukci zejména dálniční sítě, se negativně odrazilo na následcích dopravních nehod.“ Na počet nehod má podle dopravní policie vliv také intenzita dopravního provozu, která se zvyšuje.
Mezi nejrizikovější skupiny řidičů dopravní policie i nadále řadí skupinu mladých a začínajících řidičů s minimální praxí. Šoféři s praxí do pěti let podle Lercha zaviní asi čtvrtinu dopravních nehod.
„Podstatný vliv má také používání prvků vlastní ochrany, ať už to jsou bezpečnostní pásy, ochranné přilby a reflexní prvky u nemotorizovaných účastníků silničního provozu,“ vysvětlil Lerch. Každý pátý spolujezdec, který zemřel při havárii, nebyl podle něj připoutaný.
Ve snaze zabránit nehodám policie i BESIP připravují na letošek řadu preventivních akcí, které se zaměří jak na motorkáře, řidiče automobilů, tak i chodce. Policie letos například plánuje ve velkém nasadit moderní techniku.
„To znamená, jak výkonné dalekohledy, tak i samozřejmě bude využívat auta pro skrytý dohled, které jsou vybaveny kamerovým systémem,“ upřesnil Lerch. Policisté také mají podle něj na dálnicích častěji využívat své autobusy.