Naše řidiče od těch na Západě nejvíce odlišuje netolerance a nepozornost, říká šéf dopravní policie

25 minut
Tomáš Lerch v Interview ČT24: Neočekával jsem takový nárůst nejzávažnějších následků nehod
Zdroj: ČT24

Všichni doufali, že pokles počtu obětí dopravních nehod z minulých let bude pokračovat, ale rok 2018 trend tragickým způsobem změnil. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha k tomu přispělo teplé počasí a například i stav silnic. To hlavní ale je, jak se řidiči chovají. Jejich netolerance a nepozornost jsou to, co nejvíce odlišuje provoz v Česku od podmínek v západních zemích. Přitom si někteří ani neuvědomují, že se chovají agresivně, řekl Tomáš Lerch – host úterního Interview ČT24.

Od přelomu roku 2003 na českých silnicích průběžně ubývá tragických nehod, ale i když je trend zřejmý, přišlo několik zvratů, kdy místo očekávaného dalšího poklesu počet mrtvých meziročně vzrostl. Poprvé to bylo v roce 2007, poté v roce 2014 a znovu loni. Oproti roku 2017 bylo na silnicích méně bezpečno ve všech ohledech – vzrostl i počet nehod a zraněných. Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch přitom přiznal, že takový výsledek neočekával.

„Věřili jsme, že trend z roků 2016 a 2017 bude pokračovat. (…) Očekával jsem spíše mírný pokles, než zásadní, jako například v letech předchozích, nicméně jsem neočekával tak závažný nárůst nejzávažnějších následků,“ připustil.

Představu o příčinách zhoršení policie má. Patří k nim i počasí – rok 2018 byl velmi horký, teploty stoupaly až ke čtyřicítce a takové vedro rozhodně nesvědčilo pozornosti řidičů. Hlavní důvod, proč na silnicích není bezpečno, ale hledá Lerch jinde.

„Tím hlavním a zásadním je chování všech účastníků silničního provozu. To, jak se chováme v silničním provozu, to se odráží na vlastní bezpečnosti a také plynulosti silničního provozu. Každý by měl začít sám u sebe a tady se nejméně daří zlepšovat situaci,“ řekl šéf dopravní policie.

Řidiči se nevěnují řízení. Odhalíme to, hrozí policie

Zdaleka nejčastější příčinou nehod bylo, že se řidič-viník plně nevěnoval řízení. Policejní statistika ji připojila k pětině havárií, které se v uplynulém roce staly. Zároveň to byla – po nepřizpůsobení rychlosti a přejetí do protisměru – třetí nejčastější příčina tragických nehod.

Policie sice zdůrazňuje význam prevence ve snaze přemluvit řidiče, aby se při řízení věnovali opravdu jen silnici, okolním autům, volantu, pedálům a blinkrové páčce, ale Lerch po tragickém roce 2018 avizoval, že přitvrdí i represe.

„Snažíme se upozorňovat, zejména v měsících, kdy mívá nepozornost fatální následky. Na druhou stranu říkáme, že jednou z našich priorit v rámci účinného dohledu nad silničním provozem bude i kontrola této povinnosti. V loňském roce jsme pořídili techniku, kterou jsme schopni monitorovat chování řidiče ve vozidle, v kabinách nákladních vozidel,“ zdůraznil.

Netolerance, neohleduplnost, nepozornost. To podle Lercha odlišuje české řidiče od Západu

Ředitel dopravní policie se domnívá, že ruku v ruce s rozdílem mezi počty mrtvých na silnicích v Česku a západních a hlavně severských zemích jde i rozdíl v chování řidičů. Podle údajů Eurostatu umírá v přepočtu na milion obyvatel v Česku při nehodách zhruba dvakrát tolik lidí než ve Švédsku nebo Velké Británii a o polovinu více než v Německu.

„Bohužel musím říci, že – a je to možná dáno vývojem společnosti – netolerance, neohleduplnost a nepozornost jsou věci, které na silnicích vidíme, vnímáme je. Myslím, že to je skryté nebezpečí. (…) Tolerance řidičů na západ od nás je větší, což můžeme sami vnímat, pokud jedeme do zahraničí,“ upozorňuje přitom Tomáš Lerch.

Úmyslné a očividné agrese na silnicích přitom podle něj ubývá. „Vybržďování, nebezpečné předjíždění, předjíždění zprava – tam věřím, že se situace zlepšuje. Vnímám to proto, že se o problému hovoří, jsou medializovány poměrně vysoké tresty. Společnost dává jasně najevo, že je pro ni takové chování nebezpečné, neakceptovatelné,“ podotkl.

Jiná věc však jsou případy, kdy si řidiči možná ani neuvědomují, že jsou vůči ostatním agresivní – když kličkují mezi pruhy a snaží se za každou cenu spěchat. „Řidiči si vůbec neuvědomují, že tímto jednáním, které možná ani nepovažují za projev agrese, mohou minimálně způsobit komplikace v plynulosti silničního provozu,“ podotkl Lerch.

K nehodám přispívá i stav silnic

Ne za všechny nehody ale mohou výhradně řidiči. Stav komunikací podle ředitele dopravní policie k nim přispívá zhruba 30 procenty. Nejčastěji má policie výhrady k dopravnímu značení, ale objevují se i zásadní závady na technickém stavu komunikací. V 50 případech navíc policisté shledali, že se stav silnice podepsal i na tragické nehodě.

V roce 2018 podle statistiky, kterou policisté představili v úterý, zahynulo při nehodách v Česku 565 lidí, tedy o 63 více než v roce 2017. Těžké zranění utrpělo 2465 lidí, o 126 více než o rok dříve. Policejní hlídky vyjížděly téměř ke 105 tisícům nehod, bylo jich o necelou tisícovku více než před dvěma lety.

Počty nehod evidovaných policií byly nejvyšší na přelomu století s vrcholem v roce 1999, výpočet je ale ošidný vzhledem k jiným pravidlům – dříve se policie volala ke všem nehodám. Nejvíce obětí pak bylo podle policejních statistik v 60. letech s vrcholem roce 1969 (1758 úmrtí), a pak po celá 90. léta a v první polovině minulého desetiletí, kdy tragická statistika každoročně končila na čísle přesahujícím tisíc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Pacient na Bulovce nemá krvácivou horečku, sdělil Válek

Nákaza virem ebola ani jinými původci krvácivých horeček se u pacienta v pražské Fakultní nemocnici Bulovka nepotvrdila, uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Američan, který se pohyboval v oblasti Konga, je ve stabilizovaném stavu. Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) předtím oznámil, že hygienici vypátrali všechny kontakty pacienta a umístili je do karantény.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Madlen a Matěj s poruchou krvetvorby mají šanci na uzdravení

Lékaři hlásí posun v léčbě dvouleté Madlen se vzácnou poruchou krvetvorby. Malá pacientka je za polovinou čtyřměsíčního okna, ve kterém lékaři pozorují efekt nasazených imunosupresiv. Úspěšnost léčby je padesát na padesát. Naději na uzdravení má nově i devítiletý Matěj ze Zlína, pro něhož se našla v USA vhodná dárkyně kostní dřeně.
před 6 hhodinami

O předvolební kampani či bezpečnostních otázkách debatovali hosté Politického spektra

O předvolební kampani, hlavních prioritách nové vlády, bezpečnostních otázkách či o tom, kam by měly směřovat peníze daňových poplatníků, diskutovali hosté Politického spektra s moderátorkou Štěpánkou Martanovou. Diskuse se zúčastnil předseda PRO Jindřich Rajchl, předseda Aliance pro budoucnost Pavel Sehnal a předseda SNK Evropští demokraté René Živný.
před 8 hhodinami

Rakušan na celostátním sněmu obhájil post předsedy hnutí STAN

Starostové a nezávislí (STAN) si v sobotu vybírali nové vedení. Na celostátním sněmu v Praze obhájil bez protikandidáta funkci předsedy hnutí vicepremiér Vít Rakušan. Prvním místopředsedou byl opět zvolen ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček, který byl stejně jako Rakušan jediným kandidátem. Na řadové místopředsedy STAN kandidovalo pět osob. Post neobhájil poslanec Jan Lacina, jehož nahradí náměstek ministra spravedlnosti Karel Dvořák.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

O budoucnosti fotbalu na vesnicích a malých městech debatovali hosté Zkraje

Fotbal je nejrozšířenějším českým sportem, počet klubů se ale snižuje – za posledních osm let jich zmizelo 437, šlo především o venkovské oddíly. Jak se fenomén tohoto sportu na amatérské úrovni odráží v životě lidí právě na venkově? Jakou budoucnost mají kluby z vesnic a malých měst? K debatě v pořadu Zkraje přijali pozvání sekretář a trenér mládeže SK Jesenec-Dzbel Vladislav Matějka, bývalý reprezentant Roman Hubník, starostka Drnovic Zuzana Hermanová (ODS), člen rady Národní sportovní agentury František Horák, sociální geograf Ondřej Slach a režisér a herec Jakub Kohák. Diskuzi moderovali Klára Radilová a Martin Laštůvka.
před 12 hhodinami

Praha 4 vyzývá ke změně názvu stanice metra D. Historik snaze nerozumí

Radnice Prahy 4 požaduje, aby hlavní město zvolilo definitivní názvy stanic budoucí linky metra D, nelíbí se jí část pracovně používaných názvů. Vadí jí stanice pojmenovaná po spisovateli Ivanu Olbrachtovi, a to kvůli jeho komunistické minulosti. „Pokud jsme schopni ovlivnit název nového prostoru, udělejme to,“ vyzývá starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS). Historik Petr Zídek však Olbrachta za kontroverzního nepovažuje. Debatovali v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

„Tichý zabiják.“ Vysoký tlak nebolí, může ale způsobit vážné problémy

Čím dál více Čechů trápí vysoký krevní tlak. Pokud se hypertenze neléčí, způsobuje vážné poškození srdce. Někdy se o vysokém krevním tlaku také mluví jako o tichém zabijákovi, protože mimo jiné zvyšuje riziko mozkové mrtvice, selhání ledvin nebo způsobuje i poruchy zraku. Podle Světové zdravotnické organizace má vysoký krevní tlak celkem 1,28 miliardy dospělých ve věku 30 až 79 let, přičemž celých 46 procent o své nemoci ani neví.
před 18 hhodinami

Chladné počasí zastavilo rojení kůrovce

Chladné počasí na začátku května zastavilo rojení kůrovce. Protože létá při teplotách nad dvacet stupňů Celsia, stihne letos vytvořit jen dvě generace. Podle odborníků tak nehrozí kalamitní rok, kdy má kůrovec tři generace. Jak jeho nápor ale lesy zvládnou, bude v průběhu roku záležet i na množství vláhy. I kvůli kůrovci lesníci dbají na různé stáří stromů v lesích.
před 19 hhodinami
Načítání...