Naše řidiče od těch na Západě nejvíce odlišuje netolerance a nepozornost, říká šéf dopravní policie

25 minut
Tomáš Lerch v Interview ČT24: Neočekával jsem takový nárůst nejzávažnějších následků nehod
Zdroj: ČT24

Všichni doufali, že pokles počtu obětí dopravních nehod z minulých let bude pokračovat, ale rok 2018 trend tragickým způsobem změnil. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha k tomu přispělo teplé počasí a například i stav silnic. To hlavní ale je, jak se řidiči chovají. Jejich netolerance a nepozornost jsou to, co nejvíce odlišuje provoz v Česku od podmínek v západních zemích. Přitom si někteří ani neuvědomují, že se chovají agresivně, řekl Tomáš Lerch – host úterního Interview ČT24.

Od přelomu roku 2003 na českých silnicích průběžně ubývá tragických nehod, ale i když je trend zřejmý, přišlo několik zvratů, kdy místo očekávaného dalšího poklesu počet mrtvých meziročně vzrostl. Poprvé to bylo v roce 2007, poté v roce 2014 a znovu loni. Oproti roku 2017 bylo na silnicích méně bezpečno ve všech ohledech – vzrostl i počet nehod a zraněných. Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch přitom přiznal, že takový výsledek neočekával.

„Věřili jsme, že trend z roků 2016 a 2017 bude pokračovat. (…) Očekával jsem spíše mírný pokles, než zásadní, jako například v letech předchozích, nicméně jsem neočekával tak závažný nárůst nejzávažnějších následků,“ připustil.

Představu o příčinách zhoršení policie má. Patří k nim i počasí – rok 2018 byl velmi horký, teploty stoupaly až ke čtyřicítce a takové vedro rozhodně nesvědčilo pozornosti řidičů. Hlavní důvod, proč na silnicích není bezpečno, ale hledá Lerch jinde.

„Tím hlavním a zásadním je chování všech účastníků silničního provozu. To, jak se chováme v silničním provozu, to se odráží na vlastní bezpečnosti a také plynulosti silničního provozu. Každý by měl začít sám u sebe a tady se nejméně daří zlepšovat situaci,“ řekl šéf dopravní policie.

Řidiči se nevěnují řízení. Odhalíme to, hrozí policie

Zdaleka nejčastější příčinou nehod bylo, že se řidič-viník plně nevěnoval řízení. Policejní statistika ji připojila k pětině havárií, které se v uplynulém roce staly. Zároveň to byla – po nepřizpůsobení rychlosti a přejetí do protisměru – třetí nejčastější příčina tragických nehod.

Policie sice zdůrazňuje význam prevence ve snaze přemluvit řidiče, aby se při řízení věnovali opravdu jen silnici, okolním autům, volantu, pedálům a blinkrové páčce, ale Lerch po tragickém roce 2018 avizoval, že přitvrdí i represe.

„Snažíme se upozorňovat, zejména v měsících, kdy mívá nepozornost fatální následky. Na druhou stranu říkáme, že jednou z našich priorit v rámci účinného dohledu nad silničním provozem bude i kontrola této povinnosti. V loňském roce jsme pořídili techniku, kterou jsme schopni monitorovat chování řidiče ve vozidle, v kabinách nákladních vozidel,“ zdůraznil.

Netolerance, neohleduplnost, nepozornost. To podle Lercha odlišuje české řidiče od Západu

Ředitel dopravní policie se domnívá, že ruku v ruce s rozdílem mezi počty mrtvých na silnicích v Česku a západních a hlavně severských zemích jde i rozdíl v chování řidičů. Podle údajů Eurostatu umírá v přepočtu na milion obyvatel v Česku při nehodách zhruba dvakrát tolik lidí než ve Švédsku nebo Velké Británii a o polovinu více než v Německu.

„Bohužel musím říci, že – a je to možná dáno vývojem společnosti – netolerance, neohleduplnost a nepozornost jsou věci, které na silnicích vidíme, vnímáme je. Myslím, že to je skryté nebezpečí. (…) Tolerance řidičů na západ od nás je větší, což můžeme sami vnímat, pokud jedeme do zahraničí,“ upozorňuje přitom Tomáš Lerch.

Úmyslné a očividné agrese na silnicích přitom podle něj ubývá. „Vybržďování, nebezpečné předjíždění, předjíždění zprava – tam věřím, že se situace zlepšuje. Vnímám to proto, že se o problému hovoří, jsou medializovány poměrně vysoké tresty. Společnost dává jasně najevo, že je pro ni takové chování nebezpečné, neakceptovatelné,“ podotkl.

Jiná věc však jsou případy, kdy si řidiči možná ani neuvědomují, že jsou vůči ostatním agresivní – když kličkují mezi pruhy a snaží se za každou cenu spěchat. „Řidiči si vůbec neuvědomují, že tímto jednáním, které možná ani nepovažují za projev agrese, mohou minimálně způsobit komplikace v plynulosti silničního provozu,“ podotkl Lerch.

K nehodám přispívá i stav silnic

Ne za všechny nehody ale mohou výhradně řidiči. Stav komunikací podle ředitele dopravní policie k nim přispívá zhruba 30 procenty. Nejčastěji má policie výhrady k dopravnímu značení, ale objevují se i zásadní závady na technickém stavu komunikací. V 50 případech navíc policisté shledali, že se stav silnice podepsal i na tragické nehodě.

V roce 2018 podle statistiky, kterou policisté představili v úterý, zahynulo při nehodách v Česku 565 lidí, tedy o 63 více než v roce 2017. Těžké zranění utrpělo 2465 lidí, o 126 více než o rok dříve. Policejní hlídky vyjížděly téměř ke 105 tisícům nehod, bylo jich o necelou tisícovku více než před dvěma lety.

Počty nehod evidovaných policií byly nejvyšší na přelomu století s vrcholem v roce 1999, výpočet je ale ošidný vzhledem k jiným pravidlům – dříve se policie volala ke všem nehodám. Nejvíce obětí pak bylo podle policejních statistik v 60. letech s vrcholem roce 1969 (1758 úmrtí), a pak po celá 90. léta a v první polovině minulého desetiletí, kdy tragická statistika každoročně končila na čísle přesahujícím tisíc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...