Martinu Novákovi, který v brněnské Žabovřeské ulici svým jaguarem vytlačil na svodidla dodávku s šesti lidmi, olomoucký vrchní soud sice trest o devět let snížil, přesto by měl strávit ve vězení šest a půl roku. Nepodmíněné tresty pro agresivní řidiče jsou v Česku poměrně běžné, soudy je udělily ve většině mediálně známých případů poslední doby.
Podmínka i roky za mřížemi. Jak české soudy trestají agresivní řidiče?
Aleš Trpišovský – vybržďování pomalých řidičů na D1
Aleši Trpišovskému uložil soud za agresivní jízdu a ohrožování pomalejších řidičů na dálnici D1 dvouletý trest vězení podmíněně odložený na čtyři roky. Zakázal mu také sedm let řídit motorová vozidla. Podmínky jej zbavila amnestie, zákaz zůstal v platnosti.
Trpišovský chtěl podle soudu úmyslně vytrestat pomalejší řidiče, kteří ho brzdili v rychlé jízdě. Podnikatel na konci prosince 2010 na 13. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno předjel vysokou rychlostí pomalejší auto zprava, zařadil se před něj a prudce zabrzdil. O něco později na 30. kilometru provedl stejný manévr, auto za ním však nestačilo zastavit a havarovalo.
Christo Dimitrov Klisurov – vybržďování auta plného lidí
Řidič bulharského původu Christo Dimitrov Klisurov byl odsouzen k šesti letům vězení se zvýšenou ostrahou za to, že před dvěma roky ohrozil na dálnici D1 riskantní jízdou auto plné lidí. Trest, který mu loni udělil brněnský krajský soud, potvrdil Vrchní soud v Olomouci. Podle soudu se choval naprosto bezohledně a ohrozil i svou přítelkyni a dvě děti, které vezl.
Sedmačtyřicetiletý Klisurov řídící osobní auto Škoda Superb si riskantní jízdou po dálnici D1 vynucoval nárok na jízdu v levém jízdním pruhu. Muž podle rozsudku na dálnici předjel vůz jedoucí rychlostí kolem 130 kilometrů za hodinu a takzvaně jej vybrzdil. Řidička vozu poté musela prudce zabrzdit a s autem smykem narazila do vozidel. Při nehodě se jeden člověk lehce zranil.
Luboš Lacina – agresivní vytlačení pomalu jedoucího auta
Luboši Lacinovi uložil středočeský krajský soud pětiletý trest vězení a sedmiletý zákaz řízení za vytlačení pomaleji jedoucího vozidla z dálnice D1. Soud ho uznal vinným z pokusu o těžké ublížení na zdraví. Mazda, na kterou svým vozem najel, se několikrát přetočila přes střechu. Řidička a spolujezdec se lehce zranili.
Rozsudek potvrdil i Vrchní soud v Praze a Lacinovo dovolání odmítl Nejvyšší soud. „Ze strany obviněného nešlo jen o neopatrnost či nedostatek ohleduplnosti, a dokonce ani o nějakou riskantní či hazardní jízdu, ale o akt vyložené agrese,“ stojí v rozhodnutí senátu Nejvyššího soudu.
Igor Bobrov – riskantním předjížděním zavinil tragickou nehodu
Ruskému podnikateli Igoru Bobrovovi uložil v roce 2012 okresní soud v Kladně tři roky vězení za tragickou nehodu na silnici R7. Soud Bobrovovi také zakázal sedm let řídit.
Bobrov při návratu z tuningového srazu se svým Nissanem GT-R riskantně předjížděl, ačkoli měl zakrytý výhled. Řidič protijedoucího vozu se snažil vyhnout kolizi, sjel z vozovky a jeho auto se několikrát převrátilo. Mladík později zemřel v nemocnici, jeho přítelkyně utrpěla těžká zranění.
Roman Zábrš – brzdění před rozjíždějícím se autobusem
Třicetiletého Romana Zábrše poslal krajský soud v Brně na tři roky do vězení, dalších šest let nesmí sednout za volant. Zábrš prudkým brzděním donutil zastavit autobus městské hromadné dopravy v Bělohorské ulici. Způsobil tak pád a zranění pětaosmdesátileté pasažérky autobusu a ohrozil i další cestující. Zábrš místo pomoci jen ukázal zdvižený prostředníček a ujel.
Pirátů silnic, kteří ujížděli policii, loni mírně ubylo. Hlídkám se osvědčily i zastavovací pásy. Policie eviduje každoročně několik set případů ujíždějících pirátů silnic. „V roce 2015 jsme řešili 260 případů řidičů, kteří nezastavili na výzvu policie a pokusili se ujíždět. Ve srovnání s předloňským rokem je tam mírný pokles. V roce 2014 jsme těchto případů řešili více než 300,“ potvrdil mluvčí Policejního prezidia Jozef Bocán. Pomoct by mohla novela silničního zákona, ve které ujíždějícím řidičům hrozí přísnější sankce, třeba automatická ztráta řidičského průkazu.