Praha - Vnitřní audit na pražském magistrátu, který má Česká televize k dispozici, prokázal, že úřad má problémy se zadáváním veřejných zakázek. A ty největší jsou na odboru informatiky, pod který mimo jiné spadá projekt čipových karet Opencard. Výsledky auditu ukazují, že úředníci v mnoha případech dávají zakázky stejnému okruhu dodavatelů nebo přímo jednomu jedinému zájemci.
Transparentnost zakázek na pražském magistrátu zpochybnil audit
„Pravidelně vždy po šesti měsících se dělá audit nový, který prověřuje zda k nějakým nápravám došlo a jakým způsobem,“ řekl pro ČT mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Auditoři kritizují i samotné zveřejňování soutěží na internetových stránkách magistrátu. V případě malých zakázek, které se objevují na elektronickém tržišti, chybí dokonce jeho adresa. Podle auditu mohou mít zjištění „vážný dopad na transparentnost procesu zadávání veřejných zakázek.“ Opoziční zastupitelka Markéta Reedová (Věci veřejné) upozorňuje na riziko šití zakázek „na míru“. „To znamená, že zadavatel předem připraví zakázku pro jednoho určitého zájemce,“ dodala pro ČT Reedová.
Audit o příčinách pochybení při veřejných zakázkách:
„Zvyk, pohodlnost, dobré zkušenosti z dřívější spolupráce, známosti, snaha o zjednodušení a zrychlení procesu uzavírání zakázky.“
Audit se zaměřil na odbor informatiky, městského investora a hospodářské správy a nejvíce prohřešků zjistil právě na odboru informatiky. Tady navíc často docházelo k rozdělování zakázek na menší než dva miliony. „Já jsem vydal už jasné příkazy směrem k odboru IT, a ty znějí, že se nesmí rozdělovat zakázky do dvou milionů,“ konstatoval opatřenínáměstek primátora Milan Richter (ODS). Stejný problém s rozdělováním zakázek prokázal po několika měsících také forenzní audit v případě projektu Opencard.