I měsíc po volbách politické strany dostávají faktury za předvolební kampaně. Například úspěšné koalice se už v průběžném součtu blíží k zákonnému limitu útrat, který je devadesát milionů korun. Sociální demokracie, která se do sněmovny nedostala, už nyní ví, že zaplatila víc, než původně předpokládala. Kvůli tomu, že ve volbách neuspěla, skončí v minusu.
Strany sčítají účet za kampaň. ČSSD už ví, že skončí v minusu
Kandidující subjekty v letošních volbách do Poslanecké sněmovny utratily desítky milionů korun. Peníze šly na kontaktní kampaň i na tu na sociálních sítích. „Nejefektivnější za nás byla ta kontaktní kampaň, měli jsme asi dva a půl tisíce kontaktních akcí, rozdali jsme 120 tisíc nanuků, milion koaličních listů,“ popisuje za STAN poslanec Petr Gazdík. Dosud Piráti a STAN nasčítali útratu asi 80 milionů korun.
Vítěznou koalici SPOLU stála víc. „Největší část kampaně, a podle mě ta nejúspěšnější, je vlastně nejlevnější, to je ta kontaktní,“ řekl místopředseda ODS Zbyněk Stanjura.
Žádná ze stran zatím financování předvolební kampaně uzavřené nemá. Například ANO proto zatím nechce říct, kolik peněz utratilo. Zákonem daný strop je ale devadesát milionů korun. „Nejvíc peněz jsme utratili rozhodně za knihu pana předsedy Sdílej, než to zakážou, za dopisy občanům do schránek a noviny,“ uvedl poslanec a hlavní manažer hnutí Jan Richter.
Stovky tisíc za jarmarky
Hlavní částí kampaně před volbami byly pro SPD autobusy a jarmarky. Každý z trhů stál podle předsedy Tomia Okamury šestimístnou sumu, celá kampaň zatím přišla SPD na 58 milionů korun.
„Ještě se budou doúčtovávat některé faktury, takže čekáme, že to bude přes šedesát milionů korun, nejvíce nás stály billboardy, tisk a distribuce volebních novin, byla to celkem tři čísla v letošním roce,“ zmínil Okamura.
Komunisté doposud za kampaň zaplatili 22 milionů. Také KSČM vsadila na osobní kontakt s lidmi a reklamu. „Na železnici, v dopravních prostředcích a potom jsou to noviny do každé domácnosti,“ řekl za komunisty Petr Šimůnek.
Sociální demokraté investovali víc, než původně chtěli. Ve straně nyní připravují škrty, jelikož se do sněmovny nedostali. „Nějakých 35 milionů korun nás stála kampaň s tím, že rozpočtováno jsme měli dvacet milionů korun,“ sdělil zastupující předseda a statutární místopředseda ČSSD Roman Onderka.
Na dofinancování kampaní a zaúčtování faktur mají kandidující subjekty ještě čas. Podle zákona musí odevzdat a zveřejnit zprávu o financování kampaně spolu s účetnictvím dohledovému úřadu do 10. ledna příštího roku.