Čtvrt miliardy korun dostaly základní a střední školy na pomoc žákům, kteří měli potíže kvůli dlouhé distanční výuce. Podle ministerstva školství se Národní plán doučování díky nasazení učitelů a ředitelů i přes složitou epidemickou situaci většinou daří. Někdy ale žáci o dobrovolné doučovaní nemají zájem, některé školy zase dostaly peněz tolik, že je nestihnou využít.
Školy někdy dostaly na doučování více peněz, než zvládnou utratit. Žáci nemají vždy zájem
Národní plán doučování je nejen pro základní, ale i střední školy, ty ho ale mohou použít jen pro studenty posledních ročníků.
Třeba Tomáš Doubek má díky němu o hodinu víc praktické výuky. Učí se na truhláře, letos má končit, loni si ale nestačil ani pořádně osahat stroje, se kterými by měl pracovat. „Já jsem se asi nestačil naučit… no je toho dost,“ podotkl student 3. ročníku Doubek.
„Nejvíc postiženi zavřením škol byli žáci na učebních oborech, prostě odborný výcvik se v systému on-line vyučovat nedá,“ doplnil ho ředitel SOŠ Jarov Miloslav Janeček.
Ředitelé nejspíš peníze vrátí
Školy obdržely peníze na doučování podle dat inspekce o dětech, které měly s distančním vzděláváním potíže. Jsou ale školy, které dostaly tolik peněz, že by doučování muselo probíhat osm hodin každý den. Na to učitelé nestačí.
„Rovnou říkám, že jsme dostali tolik, že to nestačíme utratit. Jsme venkovská škola, kde nám žádní studenti z vysokých škol nejsou schopni s doučováním pomoct,“ uvedl ředitel ZŠ Plaňany Martin Šmahel.
Za hodinu doučování pedagog dostane nejvýš 250 korun. Zhruba polovinu dotace tak ředitel nejspíš vrátí. „Je velmi obtížné, zvlášť v této situaci, dostat ještě dostatečný počet hodin doučování směrem k žákům, daří se to s vypětím všech sil učitelů i ředitelů,“ dodal ministr školství v demisi Robert Plaga (za ANO).
Systém rozdělování peněz chce ministr zpřesnit. Doučování má totiž pokračovat i v příštím roce, už v rámci Národního plánu obnovy. Mezery kvůli loňské plošné distanční výuce se totiž u žáků a studentů kvůli letošním častým karanténám můžou leckdy ještě zvětšit.