Ředitelé škol v Česku patří mezi ty s největší administrativní zátěží v Evropě. Podle aktuální studie Vysoké školy ekonomické v Praze jim na vedení žáků a učitelů zbývá jen třiadvacet procent času. V nejlepších vzdělávacích systémech je to právě naopak. Pomoci by mohlo administrativní slučování škol. Podmínky ministerstvo připravuje.
Ředitelé škol jsou zavaleni papírováním. Pomoci by mohlo administrativní slučování
Jaroslav Nádvorník není účetní, ale ředitel školy v Sedlčanech. V příloze výkazů zisků a ztrát sice prý některým číslům nerozumí, ale přesto kolonky projít a podepsat musí.
„Je to minimálně padesát procent pracovního času, a to je čas, kdy sedím tady a nejsem tam, kde bych měl být. To znamená ve třídách,“ postěžoval si.
Výtvarná výchova v deváté třídě je jedna z pěti hodin, které za týden stíhá odučit. Dvakrát týdně chodí do výuky podřízených.
Nejde o zavírání škol a přesouvání žáků
Na takzvané pedagogické vedení zbývá podle studie autorů z Vysoké školy ekonomické v Praze ředitelům průměrně necelá čtvrtina času. „V případě administrativního sloučení škol – zdůrazňuji, že jde o administrativní sloučení, tedy žádné zavírání škol, žádné přesouvání žáků – by bylo možné ušetřit kolem pětačtyřiceti procent celkového času ředitelů,“ řekl spoluautor studie a děkan Fakulty informatiky a statistiky VŠE v Praze Jakub Fischer.
„Pracujeme na návrzích, které by se v prvním kroku týkaly těch zřizovatelů, kteří mají více škol. Představíme návrhy v horizontu několika měsíců,“ řekl ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
V Jindřichově Hradci pomáhá s administrativou radnice
„Je to o debatě a o tom ukázat, jestli to má nějaký smysl nebo ne. Například použít příklady dobré praxe z těch měst, kde se to povedlo,“ řekl předseda Svazu měst a obcí František Lukl.
Například v Jindřichově Hradci školy sice právně nesloučili do jedné, mzdové a finanční účetnictví za ně ale dělá speciální oddělení na městském úřadě. „Škola, která by tuto možnost nemohla využívat, musí mít minimálně o jednu dvě síly navíc,“ poznamenal ředitel ZŠ Jarošovská Ladislav Chocholouš. Jen takto by školy mohly ušetřit desetinu nákladů na provozní činnosti.