Září patří dlouhodobě k měsícům s nadprůměrným počtem závažných dopravních nehod, při kterých utrpí zranění dítě. K sedmnácti procentům z nich dojde podle ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) v době, kdy jdou děti ráno do školy. Například v Pardubicích srazila v první školní den auta hned dva školáky mladší deseti let. Obě nehody se staly na přechodu pro chodce. Nejvíc nehod u škol je podle neziskové organizace Pěšky městem ve středních Čechách, naopak nejméně jich je na Vysočině a jižní Moravě.
Přibývá dopravních nehod s dětmi. Riziko zvyšují rodiče, kteří vozí potomky do škol autem
Dvě dopravní nehody v jeden den na stejné ulici a jen několik desítek metrů od sebe měly za oběť dítě na přechodu. „Došlo ke střetu nákladního vozidla s dívkou, která přecházela po přechodu pro chodce, byla se svými zraněními převezena do Královéhradecké fakultní nemocnice,“ informovala policejní mluvčí Pardubického kraje Andrea Muzikantová o prvním případu. Dívka má vícero středně těžkých zranění a je hospitalizovaná na dětské jednotce intenzivní péče.
V dalším případě auto srazilo podle policejní mluvčí nezletilého řidiče koloběžky, který neměl helmu a pohyboval se v silničním provozu bez osoby starší patnácti let.
Loni v září došlo v Česku celkem ke 415 nehodám s dětmi do čtrnácti let. Právě v roli chodců utrpěly děti nejvíc závažných následků. Kvůli hustotě dopravy je řada míst, a to hlavně ve velkých městech, pro děti stále nebezpečná. Jako třeba v pražských Nuslích. „Je zde frekventovaná ulice v době ranní špičky, jezdí tady tramvaj, která se za zatáčkou objevuje dětem docela pozdě, navíc řidiči mají děti zakryté stromy,“ popsal vedoucí oddělení Besip z ministerstva dopravy Tomáš Neřold. V tomto místě každé ráno prochází do školy stovky dětí.
„Nusle jsou bezpečná čtvrť a tady vždycky dohlíží ještě městská policie na přechodu, takže si myslím, že je to v pohodě,“ míní tatínek jednoho z žáků Lukáš Huml.
„Obzvlášť v těchto dnech by měli být řidiči velmi pozorní v okolí škol, vůbec v obytných oblastech, snížit rychlost ideálně třeba na třicet, kdy je to zcela bezpečné, a hlavně se nerozptylovat telefonem,“ upozornil Neřold.
Největší nehodovost v blízkosti základních škol byla v posledních letech ve Středočeském kraji, hlavně na Kladensku a Mělnicku. Naopak nejméně takových nehod se stalo na Vysočině a v Jihomoravském kraji.
Větší bezpečnost mohou zajistit i radnice, a to zavedením takzvaných školních ulic, jako to udělala například Praha 7. Zakázala vjezd aut do ulic se školami mezi sedmou a osmou ranní, aby zmizel nebezpečný dopravní chaos způsobený rodiči vozícími děti do školy autem.