Zákaz vjezdu kamionů do metropole prosazuje vedení hlavního města. Radní v úterý schválili technickou dokumentaci, která popisuje nutná dopravní opatření pro jeho zavedení. Tu nyní odešle silničnímu úřadu, který má poslední slovo. Proti je však řada institucí, včetně ministerstva dopravy.
Praha chce zakázat vjezd kamionů do metropole. I přes nesouhlas policie a ministerstva
Vedení pražského magistrátu zvolilo nejtvrdší variantu, která počítá se zákazem vjezdu kamionů i na Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici. Přestože s návrhem nesouhlasilo ministerstvo dopravy, policie, dopravci i Středočeský kraj. Magistrát prosazuje, aby kamiony měly uložen zákaz vjezdu Pražským okruhem a silnicemi, které ho v jihovýchodní části města nahrazují.
O omezení nákladní dopravy uvnitř okruhu náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) mluví od konce roku 2015, nejtvrdší variantu zahrnující Jižní spojku radní schválili loni v červenci. Od té doby magistrát návrh připravuje. Původně měl jít na radu v listopadu, zpozdil se podle Dolínka kvůli technickým připomínkám.
Návrh by mimo jiné vyžadoval umístit dopravní značení na 36 křižovatek a dalších patnáct křížení či podjezdů a nadjezdů. Návrh počítá s trvalým umístěním značek a jejich platností po celý den bez časového omezení.
Plán na popud rady připravili magistrátní úředníci. Nyní ho musí projednat a schválit silniční úřad, který kompetenčně spadá pod státní správu, nikoliv pražskou samosprávu. O přijetí nebo nepřijetí zákazu rozhodne v řádu měsíců.
„Rozhodovací praxe odboru je dva měsíce, takže můžeme do konce dubna čekat rozhodnutí. V případě negativního rozhodnutí na něj budeme muset nějak reagovat. V případě pozitivního budou objednány a osazeny značky,“ řekl Dolínek.
Podle zákona musí ještě magistrát návrh opatření po doručení zveřejnit na úřední desce. Po 15 dnech pak začne běžet měsíční lhůta pro podání námitek. Dá se předpokládat, že námitky dorazí.
Proti je ministerstvo, kraj i dopravci
Podle ministra dopravy v demisi Dana Ťoka (za ANO) by opatření v navržené podobě znamenalo dopravní kolaps. „Praha by tím přenesla problém na silnice nižších tříd ve Středočeském kraji, které pro kamiony nejsou uzpůsobeny. K navrhovanému zákazu se nyní musí vyjádřit především policie, která vyhodnotí dopady takového nepromyšleného kroku na dopravní situaci,“ uvedl v úterý Ťok.
Plán se nelíbí ani představitelům Středočeského kraje, podle kterých povede k zahlcení silnic kolem metropole nákladní dopravou. „Přestože jsme po Praze požadovali, aby přehodnotila svá řešení nejtvrdšího možného zákazu kamionů, stále dává přednost takovým technickým řešením, která pro nás nejsou akceptovatelná,“ uvedl krajský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). Podle něj je hejtmanství připraveno během zákonné lhůty 15 dnů připomínky vznést.
Věří, že úředníci nakonec nerozhodnou na úkor středočeských obcí. „Znamenalo by to totální dopravní kolaps. Lidé by čekali v dlouhých kolonách, přičemž by selhávala autobusová dopravní obslužnost, takže by se děti nedostaly do škol a pracující do svých zaměstnání. Docházelo by k neúměrnému poškozování již tak přetížených silnic a mostů,“ varoval krajský radní.
Proti omezení kamionů se po jeho schválení radou ostře ohradili také zástupci nákladních dopravců ze sdružení Česmad. Plán naopak vítá část obyvatel Spořilova, která si dlouhodobě stěžuje na kamionovou dopravu. V důsledku nedokončeného vnějšího okruhu využívají nákladní dopravci k průjezdu přes Prahu právě Jižní a Štěrboholskou spojku a Spořilovskou ulici, což podle místních i Dolínka vede k neúměrnému zatížení zdraví obyvatel zplodinami.
V reakci na postup Prahy už vlastní zákaz průjezdu vozidel nad 12 tun schválily Říčany, kde omezení platilo od 13. listopadu. Středočeský krajský úřad ho však právě 6. února pro nedostatky zrušil. Zákazové značky tak radnice bude muset nechat zakrýt. Starosta Říčan Vladimír Kořen (Klidné město) uvedl, že město boj proti přetíženým kamionům nevzdává a očekává, že mu pomohou středočeští zastupitelé.