Praha chce mít jednotná pravidla pro sdílené elektrokoloběžky. V Brně se osvědčila

7 minut
Nová pravidla pro sdílené elektrokoloběžky
Zdroj: ČT24

Pražské radnice i provozovatelé chtějí sjednotit pravidla provozu elektrokoloběžek v hlavním městě. Zatím si je stanovují městské části na základě dohod; například v Praze 1 bude od září o polovinu méně elektrokoloběžek a ubude i odstavných míst. Přísnější pravidla pro sdílené koloběžky a kola platí už téměř rok v Brně. Za odložení mimo vyhrazená parkoviště hrozí provozovatelům pokuty.

Místo toho, aby elektrokoloběžky v odkládacích zónách v centru Prahy stály, leží na zemi, a část z nich tam vůbec neskončí. Některé jsou pohozené i mimo parkovací místa, lidé je často opírají o stěny budov nebo zaparkují uprostřed chodníku.

Problém s parkováním koloběžek tak řeší i obchodníci. „Dnes jsem přišla do práce a jedna stála přímo před vraty, takže jsem ji musela posouvat, což bylo nepříjemné, protože nedržela a začala houkat,“ popsala prodavačka Eliška Mesteková. Podobnou zkušenost popisují také restauratéři. Těm blokují koloběžky například místa pro auta personálu nebo venkovní zahrádky.

Městské části se s provozovateli domlouvají jednotlivě

V Praze 1 je stanovišť pro parkování elektrokoloběžek víc než dvě stě. Často jsou přímo na chodnících. Od prvního září jich bude o polovinu méně a zatímco doposud mohl koloběžku člověk odložit až na výjimky kdekoliv, nově jen na vyhrazených parkovacích místech.

„Jsou tady dvě základní věci, které vadí. A to je jízda po chodníku a špatné parkování. Já chci koloběžky a kola s naprosto jasnými zásadami,“ řekl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).

Podobnou dohodu mají už v Praze 2, 3 nebo 7. Městské části i provozovatelé volají po jednotných pravidlech na území celého města, včetně zpoplatnění míst, kde koloběžky parkují. Teď se parkuje zadarmo. „V Evropě platí třeba euro měsíčně za jedno vozidlo, takže když tady máme šest koloběžek, tak to máme sto padesát korun za měsíc. To je skutečně o tom, že už to není zneužívání veřejného prostoru zdarma,“ spočítal Ryvola.

Dobrá praxe ze zahraničí a z Brna

„Dobrá praxe ze zahraničí ukazuje, že tam, kde se vybírají poplatky, jsou tyto peníze většinou investované do rozvoje infrastruktury, což je výhra pro obě strany,“ řekl manažer firmy Bolt pro mikromobilitu Peter Mesarč.

Přísnější pravidla pro sdílené koloběžky a kola platí už téměř rok v Brně. Jihomoravská metropole zanesla pravidla pro parkování těchto strojů do tržního řádu. Za odložení mimo vyhrazená parkoviště hrozí provozovatelům pokuty. Na správné parkování sdílených koloběžek a kol dohlížejí teď i strážníci. „Lidé nechávali koloběžky i na místě vyhrazeném pro invalidy, což se už nyní neděje,“ řekl muvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Lidé v Brně mohou sdílené elektrokoloběžky nebo kola odstavit celkem na šesti stech padesáti stanovištích – vedle klasických kovových stojanů také na takzvaných virtuálních parkovacích místech. „V tržním řádu města Brna jsme ukotvili přesně lokace, které jsou definované k ukládání koloběžek. Cyklohnízda jsme vybudovali na vlastní náklady,“ vysvětlil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

„Používám koloběžku na kratší vzdálenosti místo tramvaje, protože je rychlejší. Kam ji odložit, je jasné, a nemám s tím žádné problémy,“ řekl například Ibrahim Gothar. Mapu stanovišť najdou lidé v aplikacích. Parkování mimo odstavné plochy řeší coby přestupky provozovatelů jednotlivé městské části.

„V letošním roce jsme zaznamenali okolo devadesáti případů. Všechny oznamujeme správnímu orgánu, který může uložit pokutu do sta tisíc korun,“ řekl Ghanem. Podle Jana Tomana, který se stará o sdílené bicykly, si lidé správné parkování osvojili. I díky případnému doplatku za výpůjčku.

„Pokud by člověk zaparkoval kolo mimo to stanoviště, tak platí jednorázovou pokutu pět set korun. Pokud by si to kolo do tří hodin od konce výpůjčky znovu půjčil, odjel na něm a zaparkoval ho řádně, tak se mu celá ta pokuta vrátí,“ vysvětlil Toman.

Praha pracuje na memorandu a navrhuje zákon

Praha se na podobný režim teprve chystá. „Vytváříme memorandum, ladíme s městskými částmi, jak by mělo vypadat. Základní předpoklad je v tom, že koloběžky nebudou nikde poházené na chodnících. K tomu musí vzniknout i dostatek parkovacích hnízd,“ vysvětlil náměstek pro dopravu hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti).

Současně připravuje pražský magistrát zákon, díky kterému by šlo provoz sdílených kol i koloběžek lépe regulovat. Předložit ho chce do sněmovny letos na podzim. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...