Praha chce mít jednotná pravidla pro sdílené elektrokoloběžky. V Brně se osvědčila

7 minut
Nová pravidla pro sdílené elektrokoloběžky
Zdroj: ČT24

Pražské radnice i provozovatelé chtějí sjednotit pravidla provozu elektrokoloběžek v hlavním městě. Zatím si je stanovují městské části na základě dohod; například v Praze 1 bude od září o polovinu méně elektrokoloběžek a ubude i odstavných míst. Přísnější pravidla pro sdílené koloběžky a kola platí už téměř rok v Brně. Za odložení mimo vyhrazená parkoviště hrozí provozovatelům pokuty.

Místo toho, aby elektrokoloběžky v odkládacích zónách v centru Prahy stály, leží na zemi, a část z nich tam vůbec neskončí. Některé jsou pohozené i mimo parkovací místa, lidé je často opírají o stěny budov nebo zaparkují uprostřed chodníku.

Problém s parkováním koloběžek tak řeší i obchodníci. „Dnes jsem přišla do práce a jedna stála přímo před vraty, takže jsem ji musela posouvat, což bylo nepříjemné, protože nedržela a začala houkat,“ popsala prodavačka Eliška Mesteková. Podobnou zkušenost popisují také restauratéři. Těm blokují koloběžky například místa pro auta personálu nebo venkovní zahrádky.

Městské části se s provozovateli domlouvají jednotlivě

V Praze 1 je stanovišť pro parkování elektrokoloběžek víc než dvě stě. Často jsou přímo na chodnících. Od prvního září jich bude o polovinu méně a zatímco doposud mohl koloběžku člověk odložit až na výjimky kdekoliv, nově jen na vyhrazených parkovacích místech.

„Jsou tady dvě základní věci, které vadí. A to je jízda po chodníku a špatné parkování. Já chci koloběžky a kola s naprosto jasnými zásadami,“ řekl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).

Podobnou dohodu mají už v Praze 2, 3 nebo 7. Městské části i provozovatelé volají po jednotných pravidlech na území celého města, včetně zpoplatnění míst, kde koloběžky parkují. Teď se parkuje zadarmo. „V Evropě platí třeba euro měsíčně za jedno vozidlo, takže když tady máme šest koloběžek, tak to máme sto padesát korun za měsíc. To je skutečně o tom, že už to není zneužívání veřejného prostoru zdarma,“ spočítal Ryvola.

Dobrá praxe ze zahraničí a z Brna

„Dobrá praxe ze zahraničí ukazuje, že tam, kde se vybírají poplatky, jsou tyto peníze většinou investované do rozvoje infrastruktury, což je výhra pro obě strany,“ řekl manažer firmy Bolt pro mikromobilitu Peter Mesarč.

Přísnější pravidla pro sdílené koloběžky a kola platí už téměř rok v Brně. Jihomoravská metropole zanesla pravidla pro parkování těchto strojů do tržního řádu. Za odložení mimo vyhrazená parkoviště hrozí provozovatelům pokuty. Na správné parkování sdílených koloběžek a kol dohlížejí teď i strážníci. „Lidé nechávali koloběžky i na místě vyhrazeném pro invalidy, což se už nyní neděje,“ řekl muvčí brněnských strážníků Jakub Ghanem.

Lidé v Brně mohou sdílené elektrokoloběžky nebo kola odstavit celkem na šesti stech padesáti stanovištích – vedle klasických kovových stojanů také na takzvaných virtuálních parkovacích místech. „V tržním řádu města Brna jsme ukotvili přesně lokace, které jsou definované k ukládání koloběžek. Cyklohnízda jsme vybudovali na vlastní náklady,“ vysvětlil radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

„Používám koloběžku na kratší vzdálenosti místo tramvaje, protože je rychlejší. Kam ji odložit, je jasné, a nemám s tím žádné problémy,“ řekl například Ibrahim Gothar. Mapu stanovišť najdou lidé v aplikacích. Parkování mimo odstavné plochy řeší coby přestupky provozovatelů jednotlivé městské části.

„V letošním roce jsme zaznamenali okolo devadesáti případů. Všechny oznamujeme správnímu orgánu, který může uložit pokutu do sta tisíc korun,“ řekl Ghanem. Podle Jana Tomana, který se stará o sdílené bicykly, si lidé správné parkování osvojili. I díky případnému doplatku za výpůjčku.

„Pokud by člověk zaparkoval kolo mimo to stanoviště, tak platí jednorázovou pokutu pět set korun. Pokud by si to kolo do tří hodin od konce výpůjčky znovu půjčil, odjel na něm a zaparkoval ho řádně, tak se mu celá ta pokuta vrátí,“ vysvětlil Toman.

Praha pracuje na memorandu a navrhuje zákon

Praha se na podobný režim teprve chystá. „Vytváříme memorandum, ladíme s městskými částmi, jak by mělo vypadat. Základní předpoklad je v tom, že koloběžky nebudou nikde poházené na chodnících. K tomu musí vzniknout i dostatek parkovacích hnízd,“ vysvětlil náměstek pro dopravu hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti).

Současně připravuje pražský magistrát zákon, díky kterému by šlo provoz sdílených kol i koloběžek lépe regulovat. Předložit ho chce do sněmovny letos na podzim. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 52 mminutami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 4 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 4 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 9 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 9 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 19 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 21 hhodinami
Načítání...