Řada českých měst řeší problém, že se v jejich ulicích pohybuje víc aut, než tam je parkovacích míst. Mnoho radnic vidí jediné řešení – zdražit a lidi tak od používání aut odrazovat. Teď to řeší v Praze 7, kde zastupitelstvo uvažuje o zvednutí roční platby za rezidenční kartu z dvanácti set na 9 600 korun. Radnice chce rozhodnout po anketě, kterou spojila s volbami do Evropského parlamentu příští týden. Problémy s parkováním jsou ale pochopitelně i jinde.
Parkování může obyvatelům Prahy výrazně zdražit, o vyšších poplatcích uvažuje magistrát i některé radnice
Devatenáct minut je podle radnice průměrná doba, po kterou řidiči na pražské Letné hledají parkovací místo. I proto Drnkovi jezdí autem minimálně. „Přes den je to v pohodě, od pěti dál je to dost tristní. Ale nějak jsme se s tím naučili žít, protože moc řešení to nemá,“ podotýká Jan Drnek.
Míst je na Praze 7 pro deset tisíc aut, registrovaných jich je o tři tisíce víc. Vedení městské části tak hledá řešení, jednou z variant je i zdražení rezidentního stání. „Cena, která by mohla být v ulicích poznat, se pohybuje od sedmi tisíc výš. Úbytek bude zhruba třetinový,“ očekává místostarosta Prahy 7 Pavel Zelenka (Praha 7 sobě).
Určit si vlastní cenu parkovného nad rámec té, kterou určuje magistrát, umožní městským částem nová pravidla. Ta teď vedení hlavního města připravuje. „V Praze máme různé oblasti, v některých je parkování výrazně složitější než jinde. Takže chceme dát městským částem možnost zohlednit tuto situaci,“ vysvětluje pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„Cena musí jít nahoru“
Vybrané peníze by chtěla Praha 7 využít třeba na motivační příspěvek na MHD pro obyvatele, kteří parkování v modrých zónách nevyužívají. Radní se je ve středu večer snažili o nápadu přesvědčit. „Když chci mít doma internet, tak si ho zaplatím a mám ho. Zatímco tady platím parkování a nikdo mi negarantuje, že to místo najdu,“ stěžovala si jedna z přítomných žen.
Stejný problém řeší i třetí pražská část. „Cena parkovacího oprávnění musí jít nahoru, protože neodpovídá poptávce a už vlastně nemá regulační efekt,“ je přesvědčený místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení). Na zdražování se ale musí připravit obyvatelé všech částí metropole – magistrát totiž chce zvednout základní sazbu pro celou Prahu.
„Bude mít adekvátní váhu vůči Lítačce,“ avizuje další z náměstků metropole Petr Hlaváček (STAN). Mohlo by tak jít o sumu kolem čtyř tisíc korun. Kolik bude nakonec parkování v hlavním městě stát, by mělo být jasné na konci letošního roku.
Na plošném zdražení parkovného v Praze nicméně zatím nepanuje shoda mezi všemi městskými částmi. Většina z nich krok podmiňuje změnou pravidel, která by chránila rezidentská místa v modrých zónách.
Stejně jako v Praze – tedy dvanáct set korun – zaplatí řidiči za roční parkovací kartu v Jihlavě, Pardubicích nebo v Ústí nad Labem. Velmi levně vyjde stání v Brně – na dvě stě korun za rok. Všechna města zohledňují, kolik aut mají lidé v modrých zónách registrovaných. První vždy vyjde nejlevněji, za každé další zaplatí násobně víc.
I další česká města se potýkají s nedostatkem parkovacích míst. Zavádění nových zón ani zdražení běžného i rezidentního stání moc nepomáhají. Například v Liberci je od ledna nově otevřený parkovací dům u krajského úřadu, sto míst pro veřejnost ale nestačí, takže lidé auta nechávají v obchodním centru nebo na jiných městských parkovištích.
Jihlava před rokem vsadila na modré zóny a teď je znovu rozšiřuje – tentokrát se radnice soustředí na okrajové části. Placené modré zóny do jihlavské kasy přináší ročně okolo deseti milionů korun.
Na parkovišti u zoo na Svatém Kopečku u Olomouce vyjde celodenní stání na stokorunu. O víkendu a za pěkného počasí je tam ale plno už hodinu po otevření zahrady.