Města v Česku, zejména pak velká sídliště, trápí nedostatek parkovacích míst. Například na brněnském sídlišti Starý Lískovec vznikla parkovací místa pro 250 aut, v dalších částech magistrát parkoviště chystá. Všude to však nepůjde, na někerých sídlištích totiž pro parkoviště není místo. V Českých Budějovicích zase vznikl nový parkovací dům, a to na dohled od centra města. Zájem je však spíš slabší. Centrum se tak náporu automobilů zatím nezbavilo. Řadu opatření teď chystá i Zlín, a to modré zóny a záchytná parkoviště.
Nová parkovací místa nabídlo Brno. Budějovice je mají pod střechou, zájem o ně příliš není
Nové parkoviště pro 250 aut vzniklo nedávno na brněnském sídlišti Starý Lískovec. Místní jsou spokojeni, ještě nedávno přitom bylo parkování v této části města velkým problémem.
Podle starosty městské části Brno – Starý Lískovec Vladana Krásného (ODS) však stále v této lokalitě chybí asi dva tisíce stání. Na nová větší parkoviště však už není místo, ale ani peníze. „Vybudování dvou až tří parkovacích míst i s přeložkami, které se musí udělat, vychází na nehorázné peníze,“ řekl. Městskou část čeká možná už letos i další novinka, a to rezidentní parkování.
Nedostatek parkovacích míst je samozřejmě i na dalších brněnských sídlištích. Místo pro nová parkoviště chybí, situace se přitom stále zhoršuje. Takovým příkladem jsou například Vinohrady. „Pokud mám dítě, tak je to dost komplikované. Ale když jsem s manželem, tak manžel hledá místo a já jdu domů,“ popsala Helena Smolsošková.
Takový postup ale zabere spoustu času. Dopravní expert z Fakulty stavební na VUT Michal Radimský radí, aby lidé neobjížděli třikrát kolem bloku a nehledali místo přímo před dveřmi. „Vzít to, které po cestě najdu, i když ve vzdálenosti několika set metrů,“ řekl.
Řešení, jaké magistrát našel pro obyvatele Starého Lískovce, však pro lidi z Vinohrad nemá. Naopak by se brzy mohli nových parkovacích míst dočkat obyvatelé sídlišť Komín a Líšeň. Konkrétní však zatím město být nemůže. „Je to v nějakém dalším stupni vývoje. Vždy je důležitá součinnost s městskými částmi, protože ony tu lokalitu znají detailně,“ sdělil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Nová parkoviště však podle Radimského sídliště nespasí, mohou však řidičům aspoň trochu ulevit. „Reálně bývá na sídlištích zhruba o třetinu méně stání, než by bylo potřeba. Proto se také stojí v křižovatkách a všude,“ míní.
Lidem v Budějovicích se zatím parkovací dům moc nezamlouvá
Nová místa pro auta nabídly řidičům také České Budějovice, a to v parkovacím domě. Zatím je však zájem malý. Například ve čtvrtek ráno byla obsazena místa jenom v prvním a druhém podlaží, další dvě však byla prázdná. To znamená asi tři sta volných míst.
„Už jsme tu parkovali jednou s rodiči, takže jsem to věděla, ale sama jsem tady zaparkovala dnes poprvé. Myslím si, že to chce čas, než se lidi naučí sem jezdit,“ řekla Kateřina Přibylová. Podle náměstka primátorky Českých Budějovic Lubomíra Bureše (ODS) parkuje v domě zhruba 150 aut denně. „To je pořád ještě málo,“ dodal.
Radní čekali, že dům u Stromovky bude využívat mnohem více řidičů. Na náměstí se totiž od parkovacího domu dá dojít za deset minut. „Je to kousíček do centra. Když člověk není líný, rád si dojde,“ řekla řidička z Hluboké Tereza Polívková.
Řidiči mohou svůj vůz odstavit v parkovacím domě na hodinu zadarmo, další hodina je pak za dvacet korun. „Máme zprávy, že lidé hledají parkovací místo zadarmo, hlavně aby tu dvacetikorunu nemuseli platit,“ přiblížil Bureš.
Velká část lidí zajede raději až do centra. Radnice chce přimět řidiče k tomu, aby parkovali jinde než na hlavním náměstí. Zatím je tam plno, a to i přesto, že první hodina parkování tam vyjde na sedmdesát korun.
Šest a půl milionu aut
Osobních automobilů v Česku stále přibývá. Loni jich po tuzemských silnicích jezdilo přes šest a půl milionu, což je zhruba o 172 tisíc víc než v předchozím roce. O velkém počtu aut vědí své například ve Zlíně. Podle dat radnice tam přijede nebo odtamtud odjede za osm hodin až sto tisíc vozidel. Zhruba deset procent z nich městem pouze projíždí.
Vedení města tvrdí, že až v šedesáti procentech případů se jedná o lidi, kteří do Zlína přijíždějí za pochůzkami. Například po třídě Tomáše Bati, která se napojuje na dálnici, projelo v roce 2010 při sčítání dopravy 26 tisíc vozů denně, o deset let později 33 tisíc.
Radnice ve Zlíně tak chce zavést parkování jen pro ty, kteří ve městě bydlí. „Sázíme na modré zóny, které teď připravujeme. My je chceme povolit jako celek v nějaké širší lokaci Zlína. K tomu se snažíme nachystat záchytná parkoviště,“ popsal náměstek primátora pro dopravu Michal Čížek (ANO). Plán chce radnice představit v září.
Loni Zlín postavil záchytné parkoviště v části Příluky. Další tři by měla vzniknout při příjezdu do města od Fryštáku, Malenovic a Březnice. „Můžou dopravě pomoct, kdy lidé jezdí do zaměstnání, do škol, popřípadě za nákupy. Je potřeba je napojit na MHD, případně vytvořit přátelské prostředí pro pěší,“ uvedla proděkanka Fakulty dopravní na Univerzitě Pardubice Michaela Ledvinová.