Ve dvou dalších oblastech v okolí historického centra Brna začal platit systém rezidentního parkování. Zpoplatněna byla oblast v okolí ulic Bezručova a Křídlovická ve Starém Brně. Ulice, v nichž se nově reguluje parkování, spadají do zóny B, regulace je tedy celodenní. V Křídlovické ulici ale s novým systémem ubylo místa, místní sepisují petici.
Rezidentní parkování se rozšířilo do ulic Starého Brna. Místní upozorňují na nedostatky
Rezidentní parkování tak nyní funguje v historickém centru a v prstenci okolo něj, který je ohraničený zhruba ulicemi Pionýrská, Kotlářská, Úvoz, Křížová, Poříčí, Uhelná, Úzká, Vlhká, Cejl, Soudní, Francouzská, Traubova a Drobného. Každý, kdo není rezident, tam zaplatí za hodinu parkování 30 korun, zdarma je pouze první hodina, vyplývá z informací na webu www.parkovanivbrne.cz.
Rozšíření modrých zón do Starého Brna mělo nastat už dřív, zpomalila ho ale opatření související s koronavirem. „Musíme projektovat jednotlivé ulice a nechat schválit policií. Nebyli jsme ale schopni projednat tu dokumentaci v termínu, jak jsme si původně plánovali,“ řekl radní pro dopravu města Brna Petr Kratochvíl (ODS).
Město má připravené pro letošní rok další tři etapy rozšíření. Do zóny B bude patřit od 3. srpna oblast kolem Dřevařské ulice, do zóny C od stejného data oblasti kolem Botanické a Staňkovy. Od 5. října budou funkční modré zóny také v oblasti kolem ulic Špitálka, Trnitá a Zborovská, od 16. listopadu kolem ulic Žižkova, Chodská a Rybářská. Tyto ulice budou patřit do zóny C, kde se parkování reguluje pouze mezi 17:00 a 6:00, tedy v noci, kdy se za parkování platí 20 korun za hodinu a první hodina je zdarma.
Petice upozorňuje na nedostatky
S modrými zónami se v některých ulicích změnil způsob parkování. V Zahradnické ulici byli lidé zvyklí parkovat šikmo čelem, teď musí couvat a brzdí tak provoz. „Už se mi stalo, že jsem najel až k chodníku a tam jsou chodci. Může je to ohrozit,“ řekl rezident Jakub Krause. Místní si stěžují i na nedostatek prostoru na nakládání a vykládání a spočítali, že v okolí ubylo třicet parkovacích míst. Už kvůli tomu vzniká petice.
„To byl požadavek policie. Řidič má při vyjíždění přehled o tom, co se děje na silnici, a vidí jak cyklisty, tak také chodce,“ vysvětlil nový způsob parkování v ulici mluvčí Magistrátu města Brna Filip Poňuchálek. Výtky vedení města přijímá, zároveň ale přiznává, že dosáhnout změny se kvůli složitému schvalování dá až za dlouho. Teprve čas navíc ukáže, jak se změny v jednotlivých ulicích osvědčily.
Nově zaváděný a stále rozšiřovaný systém parkování v Brně přinesl další novinku. V Botanické ulici mají speciálně vyhrazená místa i majitelé motocyklů. Ani jedno z patnácti nových stání zatím není motocyklem obsazeno, ale magistrát předpokládá, že se to brzy změní.
Parkovací oprávnění lze vyřídit i v aplikaci
Rezidenti si musejí do všech zón vyřídit parkovací oprávnění. Za první auto zaplatí ročně 200 korun, za druhé 8000 korun a za každé další 12 000 korun. Abonenti, tedy majitelé firemních provozoven, zaplatí za první auto 4000 korun, za druhé a každé další 18 000 korun.
Každý vlastník oprávnění může zaparkovat ve své oblasti a v každé sousedící. V dalších oblastech už je brán jako návštěvník, a musí tedy platit. Tato pravidla platí jen ve všední den, o víkendech a o svátcích se parkování nereguluje. Platit lze nejen v parkovacím automatu, ale i pomocí SMS zprávy, přes web či mobilní aplikaci.
Na konci roku už budou modré zóny rozšířené na většině území městské části Brno-střed, v Žabovřeskách a Králově Poli. Město plánuje další rozšiřování zón podle potřeby do dalších částí města. Zejména tam, kde místo rezidentům zabírají studenti, nebo tam, kde parkují lidé vytlačení modrými zónami dále od centra.