Na Barrandovském mostě v Praze jsou nová omezení. Začala tam poslední fáze kompletní opravy. Silničáři až do konce letních prázdnin uzavřeli rampu ze Strakonické ulice, provoz na mostě zároveň zúžili do tří ze čtyř jízdních pruhů v každém směru. V ranní špičce se řidiči zdrželi zhruba patnáct minut. Technická správa komunikací (TSK) původně plánovala práce rozložit do letošního a příštího roku, nakonec obě fáze sloučila.
Na Barrandovském mostě začaly další opravy. Provoz byl dopoledne plynulý
„V tuhle chvíli je provoz naprosto plynulý a uvolnily se také všechny příjezdové cesty k Barrandovskému mostu. Silničáři začali pracovat už v brzkých hodinách, kdy na místo vyjely frézy a začaly odstraňovat vozovku. Pracují ve dvou pravých pruzích ve směru na Smíchov, projíždět kolem se dá tedy ve dvou levých pruzích a také v jednom pruhu v protisměru,“ sdělila z místa v 10:30 redaktorka ČT Natálie Lošková.
Podle silničářů doprava odpovídala běžnému pondělnímu ránu, přesto na Strakonické ulici nebo Jižní spojce v ranní špičce zhoustla. „Vždy trvá nějakou dobu, než si řidiči zvyknou. U normálních komunikací to trvá jeden dva dny. U hlavních tahů, jako je Jižní spojka nebo Barrandovský most, je to samozřejmě náročnější a může si to sedat i celý týden,“ uvedla mluvčí TSK hlavního města Prahy Barbora Lišková.
Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) spolu s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) vyzvali řidiče k ohleduplnosti, a pokud nemusí, aby přes most nejezdili.
Barrandovský most tvoří dva mosty, a to jižní, po kterém jedou auta ve směru ze Smíchova do Braníku, a severní, po kterém jezdí v opačném směru. Most z roku 1983 nebyl dosud kompletně opraven. Denně ho přejede na 140 tisíc aut, což z něj dělá nejvytíženější komunikaci v Praze. Část soumostí ve směru ze Smíchova do Braníku opravili silničáři loni a předloni a spodní část v roce 2021.
„Začali jsme vlastně již o víkendu, kdy jsme odstranili svodidla, a pokud to šlo, tak i zábradlí. V současné době se frézuje, to znamená vozovkové souvrství tak, abychom se co nejrychleji dostali na beton, který budeme potřebovat dále vyztužovat a zpevňovat,“ řekl náměstek ředitele TSK Josef Richter.
Most má být lehčí
Stejně jako u jižní části soumostí je ve špatném stavu také mimo jiné právě vozovkové souvrství, které je na různých místech různě silné, někde je to podle Richtera 27 a jinde 14 centimetrů. Na jižním mostě je souvrství tvořeno ze tří vrstev, a sice ochranné izolace, litého asfaltu a obrusné ložné vrstvy. „My použijeme na severním mostě pouze dvě vrstvy, obrusnou a ložnou, vynecháme izolaci na UHPC betonu, protože není potřeba, ten beton je naprosto vodotěsný a ochranu izolace jako takové. Most tak bude lehčí,“ řekl Richter. Speciální UHPC beton použila TSK poprvé při opravách jižního mostu.
Oproti očekávání jsou v horším stavu předpínací lana, která most drží. Ta nahradí a doplní nová. „Na jižním mostě jsme viděli prorezlé kabelové kanálky a lana. Při doplňkovém průzkumu se potvrdilo, že i severní most trpí těmito neduhami, to znamená zatékání, reznutí a oslabování průřezu těch kabelů,“ dodal Richter.
Poté, co dělníci odfrézují vozovku, začnou bourat římsy, budou vybourávat mostní závěry. Následně dofrézují beton nad nosnou konstrukcí a následně začnou zpevňovat konstrukci a dělat vyrovnávací vrstvu z UHPC betonu a izolaci jako takovou. „Plus samozřejmě poběží práce na výměně kabelů a doplnění kabelů. A už jsou započaty práce, které vlastně vyměnily ložiska,“ sdělil také Richter.