Havárie cisteren dle odhadu způsobila ekologické škody za sto milionů

3 minuty
Události: Odklízení následků nehody vagonů s benzenem
Zdroj: ČT24

Odhad ekologických škod po páteční havárii cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku činí sto milionů korun. Celková škoda tak stoupla na 225 milionů. Hasiči dosud přečerpali dvě cisterny s benzenem, které odvezli, další tři jsou v pořadí, informoval mluvčí drážních hasičů Martin Kavka. Práce budou pokračovat i v úterý. Podle tamních rybářů musí být likvidace následků provedena rychle, dokud je sucho, jinak hrozí, že se látka z půdy dostane do štěrkopískových podloží a do jejich jezer.

Škoda na životním prostředí v souvislosti s havárií se odhaduje na sto milionů korun. Dalších přibližně 75 milionů korun činí škoda na infrastruktuře a padesát milionů korun na vlakové soupravě, uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Celková škoda, která nezahrnuje hodnotu nákladu převáženého v cisternách, stoupla na 225 milionů korun.

V souhrnu ekologických škod je pravděpodobně zahrnuto i odtěžení zeminy v okolí železniční tratě, kterou požár a unikající benzen zasáhl, a její dekontaminace. Rozsah opatření zatím lidé obhospodařující dotčené pozemky neznají. „Jsme dnes (v pondělí) odpoledne pozváni na schůzi se štábem,“ sdělil zemědělec Zdenek Vahala (KDU-ČSL), který je také místostarostou Hustopečí nad Bečvou.

Chemička DEZA z Valašského Meziříčí, která vyrobila benzen převážený havarovaným vlakem, vyčíslila svou škodu na desítky milionů. Sdělil to Pavel Heřmanský ze skupiny Agrofert, do které DEZA patří. DEZA má podle Heřmanského všechna potřebná pojištění. Za přepravu cisteren s benzenem podle něj zodpovídal soukromý železniční dopravce. „Smluvním dopravcem společnosti DEZA je ČD Cargo, který pro tuto konkrétní dopravu využil služeb akciové společnosti Ostravská dopravní společnost – Cargo,“ podotkl Heřmanský.

Na místě po víkendu pokračuje likvidace požáru i snaha o jeho lokalizaci, kterou stěžuje pohyb hasičů v nebezpečném prostředí, sdělila mluvčí hasičů Lucie Balážová. Zdůraznila, že na místě stále existuje s ohledem na vlastnosti látky v poškozených cisternách například riziko výbuchu.

Složitá likvidace požáru

Hasiči budou na místě zasahovat ještě dlouho, přičemž přečerpání toxického benzenu je jen jedním z kroků. „Vagony, které tam zbydou, budeme muset sundat z železničního svršku, posunout pryč a odstranit je, aby se mohla řešit půda a okolní vodní toky a začít sanovat,“ doplnila Balážová. Hasičům pomáhá mimo jiné speciální hasící robot ze Slovenska, využívají také drony pro mapování místa – díky zobrazovacím metodám vidí hladiny benzenu, který zůstal v cisternách.

„Spolu se sedmi drony a stacionární kamerou monitoruje nepřetržitě místo zásahu, (technologie) fungují jako podpora štábu. Usnadňují určení množství chemikálií uvnitř poškozených cisteren a také vyhodnocují postup při čerpání dalších vozů,“ sdělila Balážová.

„Ve spolupráci s dopravci nyní děláme maximum pro co nejrychlejší obnovení provozu. Dočasně jsme například zrušili výluky na odklonových tratích, přesto bude návrat k běžnému provozu vzhledem k rozsahu poškození trvat řadu týdnů,“ uvedla v pondělí odpoledne Správa železnic na síti X.

Práci hasičů komplikují bezpečnostní podmínky, které musejí při práci s vysoce těkavou látkou dodržovat. Zasahují v protichemických speciálních oblecích a dýchací technice, vše se musí po jejich zásahu znovu dekontaminovat.

Hasiči v pravidelných intervalech měří také kvalitu ovzduší a odebírají vzorky z vodních toků. Z preventivních důvodů také zabezpečili přilehlé rybníky pneumatickými ucpávkami proti případnému úniku chemikálie. Koncentrace škodlivin v ovzduší podle nich zatím nepřekročila obvyklé limity. Blízký potok chrání sorpčními hady. Znečištěnou vodu odváží specializovaná firma, své kroky hasiči konzultují s orgány životního prostředí a s Povodím Moravy.

2 minuty
Hasiči likvidují požár v Hustopečích nad Bečvou
Zdroj: EBU/HZS Moravskoslezského kraje


V obytné části obce Hustopeče nad Bečvou ani v sousedních obcích nebyly zaznamenány zvýšené limity znečištění ovzduší, informoval městys na svých stránkách. Obec doplnila, že v neděli byl na místo zásahu povolán hydrogeolog, který provedl základní zhodnocení a navržení rozsahu dekontaminace půdy.

Podle profesora z katedry organické chemie olomoucké přírodovědecké fakulty Pavla Hradila je největším rizikem průnik látky do podzemních vod. „Látka je škodlivá pro vodní organismy. Ve vodě se opět působením kyslíku a světla postupně odbourává. Nejhorší je, pokud pronikne do podzemních vod, kde je nedostatek kyslíku a světla. Je tam schopna přetrvávat řadu let, možná i desetiletí,“ uvedl Hradil.

Opatření se musejí udělat rychle, míní rybáři

Nejbližší jezero o rozloze sedmnáct hektarů je vzdáleno od železniční tratě zhruba osmdesát metrů. „Je to hrůza. Doufáme hlavně, aby bylo sucho, aby nepršelo, aby se stihlo rychle odklidit kontaminované území. Pokud bude sucho a zvládne se to, snad to bude dobré, ale pokud přijdou deště a jedy se dostanou do jezera, bude to malér. Celá niva Bečvy u nás v Hustopečích má štěrkové podloží, a to v celé šířce. Pokud se to dostane dolů a do štěrkového podloží, bude to velký malér. Jde o čas,“ řekl jednatel hustopečského rybářského svazu Jaromír Pospíšil.

Doplnil, že hustopečský rybářský svaz má v oblasti devět chovných jezer, vyjma jednoho se všechna ostatní nacházejí po spádu dolů kolem řeky Bečvy. „Zatím v jezeru ani ve vodách nebylo nic, ale je sucho,“ doplnil jednatel spolku. Také podle předsedy spolku Stanislava Pernického byly všechny vzorky povrchových vod odebraných za poslední tři dny shledány zatím jako nezávadné, bez překročení škodlivých limitů. Dekontaminaci zasažené půdy řešil v neděli na místě hydrogeolog.

„Společně s firmou, která provádí dekontaminace, se dohodli na tom, že udělají přerušovaný zářez v prostoru pole mezi tratí a jezerem a udělají ho do hloubky spodní hladiny vody. Budou zjišťovat, jak se tam bude vsakování projevovat. Pokud zjistí přítomnost chemikálií, budou provádět odsávání z této šachty tak, aby se do jezera nic nedostalo,“ řekl v pondělí Pernický.

Žádné úhyny ryb zatím rybáři nezaznamenali, z preventivních důvodů však hasiči umístili v části jezera, která je nejblíž místa havárie, norné stěny a místo zasypali sorbentem. „My jsme společně s hasiči zastavili vodoteč, která vede kolem místa havárie do jezera, zaslepili jsme přepad z jezera z horního do spodního tak, aby ta voda nepostupovala dál, a zároveň jsme zaslepili výusť ze spodního jezera šestka západ tak, aby voda nešla do Bečvy,“ doplnil předseda hustopečských rybářů.

Vyšetřovatelé prověřují technickou závadu i lidské selhání

Kriminalisté v neděli železniční vagony zasažené požárem ohledali, v ohledání místa činu budou pokračovat po ukončení likvidačních prací, informovala mluvčí. K prověřovaným verzím se vzhledem ke stádiu vyšetřování nechtěla vyjadřovat. „Zajišťování podkladů a dokumentace celého případu potrvá zcela jistě několik měsíců,“ dodala.

V terénu pracují také inspektoři Dráždí inspekce. „Zajišťují maximum možného, co na místě mimořádné události zůstalo. Zajišťují data ze zabezpečovacího zařízení, která byla možná stáhnout, a pokračují v šetření,“ dodal její mluvčí Drápal. Inspektoři budou na místě pracovat ještě několik dní podle toho, jak se bude dařit odklízet následky nehody. Celé vyšetřování inspekcí potrvá podle něj několik měsíců.

Dráždí inspekce se při vyšetřování bude zabývat možnou technickou závadou na trati a na vlaku, ale i možností selhání člověka, sdělil Drápal. Nehodu policie podle její mluvčí Miluše Zajícové stále prověřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti.

Načítání...