Kurýři si stěžují na algoritmy platforem, úřady vyšetřují možné podvody „flotil“

4 minuty
Události: Výzkum pracovních podmínek kurýrů
Zdroj: ČT24

Někteří kurýři a řidiči digitálních platforem si podle průzkumu Národního systému SYRI stěžují na algoritmus, který jim přiřazuje objednávky. Prý mu nerozumí. Platformy i jiní kurýři oponují, že tato zakázková, nárazová práce má výhodu flexibility. Finanční správa v souvislosti s tímto segmentem ekonomiky dle informací ČT24 řeší stamilionové daňové úniky. Políčeno má na takzvané „flotily“, samostatné subjekty, s nimiž platformy spolupracují.

„V Praze objednávky pod 70 korun neberu. Kdyby to dělal každý řidič, tak by si rychle rozmysleli, za jakou cenu nás nechají rozvážet,“ píše se v jedné z několika facebookových skupin pro kurýry, kteří lidem rozváží jídlo. Lidé si v nich sdělují tipy, kdy zavolat zákazníkovi, aby mohli na rušné ulici aspoň na chvíli zastavit „na blikačky“, nebo si stěžují, že v poslední době nedostali „žádná dýška“.

Podle aktuální studie Národního institutu SYRI, která vychází z rozhovorů s patnácti kurýry či řidiči pracujícími pro platformy jako Wolt, Bolt, Foodora nebo Uber, jejich práce probíhá v podstatě anonymně, bez znalosti svých kolegů a zákazníků. Většinu z nich ostatně v rámci takzvané platformové ekonomiky nepotkávají.

Lidé, kteří pro platformy jezdí, to dělají buď jako podnikatelé, nebo dohodáři. Nemají sice garantovanou hodinovou odměnu ani počet přidělených objednávek, vidí ale očekávaný výdělek za objednávku. Tu mohou odmítnout.

Z jedné ze zmíněných skupin vyplývá, že například za trasu dlouhou necelých pět kilometrů z třebíčské ulice Brněnská do ulice Smila Osovského platforma odměnila kurýra částkou 49 korun. Podle komentujících je to „méně, než bývalo“.

Svým pánem bez jistot

Respondenti v průzkumu zmiňují, že mají nastavenou finanční laťku, pod kterou si každý měsíc nemohou dovolit jít – ve většině případů to znamená práci minimálně pět dní v týdnu, v průměru osm až deset hodin denně. Někde se také přiřazují do směn, slotů. Zároveň ale oceňují, že si práci mohou sami organizovat, být flexibilní. O tom jako o výhodě mluví i resort práce.

Současně to vede k větší nejistotě a absenci běžných zaměstnaneckých jistot. „Tito lidé nemají například nárok na placenou dovolenou, minimální mzdu ani ochranu před snadným ukončením spolupráce, přičemž mohou být vystaveni i většímu riziku v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,“ sdělilo ČT24 ministerstvo práce a sociálních věcí.

Výhodou práce kurýra je ale podle Woltu například i to, že se společností nemá sjednaný exkluzivní pracovní poměr, a pokud chce, může zároveň rozvážet i pro konkurenci. „Většina kurýrů rozváží méně než dvacet hodin měsíčně a často si tuto činnost volí jako přivýdělek ke studiu či jiné práci,“ napsal ČT24 Wolt, podle nějž je 65 procent kurýrů se spoluprací spokojeno nebo velmi spokojeno.

„Proč mají ostatní víc objednávek?“

To, že pracující jsou formálně vedeni jako OSVČ, přestože vykonávají činnost se znaky závislé práce, není v českém prostředí zvyklém na takzvaný švarcsystém nic neobvyklého nebo překvapivého, i když například Wolt zdůraznil, že tímto způsobem s kurýry nespolupracuje.

Průzkum SYRI ale mluví i o takzvaném algoritmickém řízení práce, kdy kurýr dostává přes aplikaci zakázky způsobem, jehož logice nerozumí, nemá na něj vliv a musí se mu neustále přizpůsobovat.

„Vidím, že ostatní kluci mají víc zakázek, že algoritmus najednou je má radši, a to pak musíš zjistit, co jsi vlastně udělal. Ale někdy to prostě nezjistíš, není žádný způsob, jak na to spolehlivě přijít,” sdělil v průzkumu Tibor, který rozvážel jídlo pro společnost Foodora.

Ta ČT24 napsala, že její technologický přístup je založen na člověku. „Algoritmy vnímáme jako nástroj, který má zjednodušovat a zefektivňovat celý ekosystém doručování, nikoli jej plně automatizovat. Technologie tak podporují a posilují lidský rozměr našeho podnikání,“ sdělil CEO společnosti Adam Kolesa.

Někteří kurýři si píšou poznámky ohledně chování algoritmu, které pak sdílejí v uzavřených skupinách. „Je potřeba mít to nějak naučené, která zakázka se vyplatí a která ne,“ sdělil kurýr Jan, jenž jezdí pro Foodoru a Wolt. Vyplatí se také znát města, v nichž pracovníci jezdí. Například taxikáři, kterými jsou často migranti, podle některých respondentů stojí v kolonách, nevyznají se, a zakázky se jim tak ani nemohou vyplatit.

Úředníci mají políčeno na flotily

Právě na několik desítek řidičů platforem Bolt a Uber si v červenci posvítili v Praze policisté, celníci, strážníci, pracovníci magistrátu i finanční správa. Políčeno mají hlavně na takzvané „flotily“.

To jsou právnické osoby zajišťující vztah mezi platformou a řidičem, který pod flotilou jezdí za provizi, již jí odvádí. Na různé dohody či pracovní smlouvy tak mohou jezdit i ti, kteří nepodnikají. Ve zmíněných skupinách kurýrů lidé bez živnostenského oprávnění hledají „někoho s IČO“, skrze něhož by se mohli do platformy zaregistrovat a dávat mu za to provizi. Platformám zase díky flotilám odpadají problémy s náborem pracovníků.

Jenže finanční správa ČT24 sdělila, že právě v souvislosti s platformami řeší stamilionové daňové úniky. „Tyto flotilové společnosti primárně nepřiznávají daň z přidané hodnoty z poskytovaných služeb v tuzemsku, ročně se jedná o částky v řádech stovek milionů korun,“ sdělil mluvčí správy Patrik Madle.

Činnost flotilových společností je prý vysoce organizovaná, což se projevuje i tím, že existují velmi krátkou dobu a jsou v řádu několika měsíců nahrazeny další „novou“ flotilovou společností. Právě tak vznikají vysoké fiskální ztráty na DPH. Správci daně totiž zůstává jen minimum časového prostoru, což mimochodem také vytváří tlak na příslušné útvary obecních úřadů, které musí registrovat stovky či tisíce vozidel k taxislužbě a vydávat nové „taxiznámky“.

Kromě daňových úniků na DPH se finanční správa zaměřuje také na podezření z krácení daně z příjmů ze závislé činnosti. „Z našich šetření vyplývá výrazný nesoulad mezi tím, co je oficiálně vykazováno jako příjem řidičů, obvykle ve formě dohod o provedení práce do deseti tisíc korun měsíčně, a tím, kolik tito řidiči skutečně dostávají vyplaceno,” říká Madle. To prý indikuje, že příjmy nejsou daněny v plném rozsahu.

Pomoci má směrnice

Z pohledu Generálního finančního ředitelství je prý nejvyšší čas, aby digitální platformy začaly aktivně spolupracovat se správcem daně. „Jejich dosavadní přístup, pokud jej vůbec lze nazvat součinností, je často zcela nedostatečný a zásadně přispívá k vytváření či udržování prostředí, ve kterém vznikají významné ztráty v oblasti daní i pojistných odvodů. V současné době už není možné tvrdit, že by o zneužívání jimi nabízených služeb nevěděly,“ říká Madle.

Například firmy Wolt a Foodora ČT24 napsaly, že primárně spolupracují s nezávislými kurýry, zároveň ale v některých případech využívají služeb autorizovaných logistických partnerů. „Dbáme na to, aby naše fungování bylo v souladu s platnou legislativou, dlouhodobě udržitelné a zároveň odpovídalo specifikům lokálního trhu,“ tvrdí Kolesa.

„Práce prostřednictvím flotil má svá specifická pravidla, která jsou nastavena právě samotnou flotilou, ne společností Wolt,“ dodala tato firma.

Jak dopadne situace s flotilami, zatím není jasné. Evropská unie ale schválila směrnici, která má pracovníkům platforem zajistit lepší podmínky, například zavedením domněnky zaměstnaneckého vztahu nebo větší transparentností algoritmického řízení práce. Česko by tuto směrnici mělo transponovat do svého právního řádu do 2. prosince 2026.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 15 mminutami

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 52 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 2 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 3 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 11 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 14 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...