Hlavní českou prioritou v dopravě bude při předsednictví v Radě EU zlepšit propojenost koridorů v EU, a tím i úpravu rozsahu transevropské dopravní sítě (TEN-T). Stát tím chce do budoucna posílit možnosti pro čerpání evropských peněz na budování koridorů v tuzemsku. Informoval o tom ministr dopravy Martin Kupka (ODS). K dalším prioritám, které chce vláda v EU prosazovat, patří například pomoc při dopravním napojení Ukrajiny či rozšíření dobíjecích stanic pro elektromobily. Zmínil také rozvoj kosmických aktivit v EU.
Kupka mezi prioritami předsednictví uvedl dopravní napojení Ukrajiny na EU i úpravu transevropských sítí
Zlepšení dopravního napojení Ukrajiny na Evropskou unii je podle Kupky důležité také proto, že je v době války nutné zefektivnit transport ukrajinského obilí a dalších komodit. Obilí vypěstované na Ukrajině je zásadní nejen pro Evropu, ale také pro část Afriky nebo Blízkého východu.
„Západní státy v tuto chvíli mají většinu svých důležitých tranzitních koridorů vybudovanou i s dostatečnou kapacitou. Střední a východní Evropa dohání svůj dluh z komunistické éry a je to i pochopitelně klíčový úkol pro Českou republiku dobudovat tu síť a vytvořit důležité cesty dál na východ,“ řekl Kupka.
Ministr proto chce také s evropskými partnery v dopravě diskutovat o možné budoucí pomoci Ukrajině při obnově dopravní infrastruktury a jejího napojení na evropské sítě.
Budování vysokorychlostních tratí
Transevropská dopravní síť TEN-T zahrnuje silniční a železniční koridory, mezinárodní letiště a vodní cesty v Evropské unii.
„Klíčovými prioritami našeho předsednictví je propojenost dopravních sítí v Evropě a úprava dosud platného rozsahu systému rychlých spojení TEN-T. Obojí by mělo umožnit lepší spojení pro všechny. Pro Českou republiku to bude znamenat příležitost pro budování nejen vysokorychlostních tratí, ale i další modernizaci celé dopravní sítě. Předsednictví znamená pro Českou republiku velkou příležitost i prestiž, a proto chceme, aby na jeho konci bylo jasné, jak se v následujících letech změní doprava nejenom v České republice, ale i v Evropě,“ nastínil Kupka.
Stát chce při úpravě současné podoby sítí TEN-T klást větší důraz na propojení i východního křídla EU. Podle Kupky to bude klíčové pro možnosti případného spolufinancování dopravních projektů z fondů EU. Česko se tak při úpravě sítí TEN-T zaměří zejména na rozvoj vysokorychlostních železnic, zároveň chce zlepšit propojenost s okolními státy.
Bezemisní doprava „umírněně“
Mezi další témata Kupka zařadil rozvoj bezemisní dopravy. Česko chce podle něj v této otázce prosazovat umírněnější návrh na rozšíření dobíjecích stanic do roku 2025. Ten počítá se stanicí s celkovým výkonem 1400 KW na každých šedesát kilometrů. Tyto stanice by stačily pro osobní automobily. Některé západoevropské státy prosazují ambicióznější návrh, kde by dobíjecí stanice s vyšším výkonem mohla více využívat i nákladní auta.
Česko chce během svého předsednictví v Radě EU klást větší důraz také na kosmické aktivity. Cílem má být výstavba kosmické infrastruktury mnoha set družic pro autonomní spojení pro uživatele z EU. Systém má poskytovat služby jak pro vládní účely, tak širokopásmové datové připojení k internetu. Kupka připomněl, že Česká republika má v kosmickém programu dobré postavení díky Agentuře EU pro kosmický program, která sídlí v Praze.