Úsekové měření momentálně probíhá hned na dvou místech dálnice D1. Během prvního týdne policisté zaznamenali už tisíce přestupků, monitorovat řidiče budou až do konce října. Čeští a slovenští policisté se zaměřili také na kontroly nákladních aut na dálnici D2, soustředí se především na technický stav vozidel a dodržování doporučené doby odpočinku.
Kontroly na dálnicích: Na D1 policisté měří rychlost, na D2 je zajímají kamiony
Na nově měřeném úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem překročily rychlost za první týden kontrol už tři tisícovky řidičů. Důvodem může být i to, že cedule, která upozorňuje na měření, je umístěna v těsném sousedství čerpací stanice a kamery na mýtné bráně. Motoristé je tak mohou snadno přehlédnout.
U Velkého Meziříčí policisté zatím měří ve směru na Prahu, v tom opačném se systém jen testuje. Za první týden měření evidují 275 přestupků. Loni jich museli vyřídit za půl roku padesát tisíc, ty poslední zpracovávají ještě nyní. „Pokuty z úsekového měření jsou ze zákona příjmem obcí a Velké Meziříčí tak získalo padesát milionů korun,“ popisuje Jiří Pospíchal, vedoucí odboru dopravy na tamním městském úřadě.
Město plánuje získané peníze využít na opravy silnic a také budování nových parkovišť, doplňuje mluvčí úřadu Michaela Hudková. Pokuta za překročení rychlosti v omezení je tisíc korun a řidič nepřijde o žádné body. Nejčastěji překračují rychlost řidiči osobních aut z Česka a Slovenska.
Řidiči kamionů nedodržují předepsaný odpočinek
Naopak na řidiče nákladních vozidel se zaměřili policisté na dálnici D2. Mohou za to i dvě nedávné nehody celkem osmi kamionů, při nichž se zranili tři lidé a dálnice zůstala buď úplně neprůjezdná, nebo se na ní tvořily dlouhé kolony. „Příčinou bylo patrně nevěnování se řízení. U řidičů kamionů není nezvyklé, že koukají na televizi, na video, telefonují,“ jmenuje mluvčí Policie ČR Jihomoravského kraje Bohumil Malášek.
Hlídky proto sledují zejména technický stav vozidel a dodržování doporučené doby odpočinku. Nedostatky odhalili policisté hned na začátku akce. Rumunský řidič dodávky jel se špatnou pneumatikou. Policistům tvrdil, že mu praskla těsně před kontrolou. Použitelná nebyla ani rezerva, nevyhnul se tak pokutě. Cesta se prodražila i dalšímu rumunskému řidiči. Pokutu dostal za přetížení.
„Mezi nejčastější prohřešky patří nedodržování takzvaných sociálních předpisů, to je předepsaná doba jízdy a odpočinku pro řidiče kamionu. Samozřejmě kontrolujeme technický stav, výfukové plyny, vážíme kamiony,“ popsal policejní mluvčí.
Při kontrolách porovnávali policisté zkušenosti a technologie se slovenskými kolegy, kteří mají více kompetencí. „My děláme komplexní technickou kontrolu od zkoušky brzd přes emise a vážení,“ řekl ředitel slovenské dopravní policie Milan Merica.
I přes časté prohřešky počet nehod, které zaviní přímo řidiči kamionů, klesá. Podle statistik jihomoravských policistů způsobili letos do konce srpna řidiči nákladních aut o dvacet šest nehod méně než loni. Tři čtvrtiny z nich se staly v obci a zraněním podlehli čtyři lidé.