Vláda chce legislativně zakázat jízdu kamionů v neděli od půlnoci do 22:00, podobně jako je to jinde v Evropě. Teď mohou nákladní auta v neděli jezdit do 13:00. Kamiony budou mít ale nově možnost dokončit jízdu na cílové místo v Česku. Dohodli se na tom premiér Andrej Babiš (ANO) s ministry vnitra Janem Hamáčkem (ČSSD)a dopravy Vladimírem Kremlíkem (za ANO) a policejním prezidentem Janem Švejdarem. Sdružení autodopravců Česmad Bohemia se staví proti.
Kamiony budou mít zakázanou jízdu téměř celou neděli, plánuje vláda. Omezit chce i předjíždění
Ministři se kamionovou dopravou začali více zabývat po loňských problémech na opravované dálnici D1, kdy ji při prosincových kalamitách nákladní vozidla několikrát zablokovala.
Kamiony v současnosti nemohou na české silnice každou neděli a svátek mezi 13:00 a 22:00, o prázdninách se zákaz rozšiřuje na sobotu mezi 7:00 a 13:00 a páteční večer mezi 17:00 a 21:00. Podle záměru vlády by kamiony neměly po silnicích jet ani v neděli dopoledne.
Mluvčí sdružení Česmad Martin Felix upozornil na to, že česká kamionová doprava stále klesá, například v poměru k polským společnostem. „Čekali bychom opačný přístup, kdy se vláda bude snažit českým firmám pomoci, a ne je ještě likvidovat takovým způsobem, o kterém od nás musí vědět, že je pro české dopravce nepřijatelný,“ řekl.
Podle sdružení Česmad zákaz nedělní jízdy kamionů ničemu nepomůže. „V žádném případě se nedá argumentovat bezpečností, protože v neděli žádný provoz není a nehodovost je minimální,“ řekl Felix. Domnívá se, že by nařízení bylo likvidační především pro moravské dopravce.
Z nynějšího jednání ostatně také vyplynulo, že na některých úsecích dálnic přibude stálý zákaz předjíždění pro kamiony. Dosud se předjíždění zakazovalo operativně zejména v zimě. „Chceme takovýto režim celoročně,“ řekl Hamáček. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má spolu s policií vytipovat vhodné úseky.
Ani s tím ale Česmad nesouhlasí. „Bylo by to lepší řešit pomocí proměnného značení, podle hustoty a okamžité potřeby, tak jako to mají v Německu,“ dodal Felix.
Až stovky nových stání na odpočívadlech mají vznikat každý rok
ŘSD rovněž vyhledá místa pro nová odstavná parkoviště včetně čtyř desítek kontrolních stanovišť. V současnosti na D1 chybí v jednom směru kolem 250 stání na odpočívadlech a celkově v České republice čtrnáct set míst.
Letos by mělo vzniknout 241 míst, příští rok 119 míst, v roce 2021 pak 233 míst a následující rok 308 stání. „ŘSD intenzivně pracuje na rozšiřování odpočívek a budování nových,“ uvedl Kremlík. Budování míst pro odpočinek podle něj vyjde na sedm miliard korun.
Nedostatek těchto parkovišť Česmad vnímá kriticky právě v souvislosti se záměrem zákazu nedělních jízd. „Čím víc omezíte jízdu kamionů, tak v první řadě vytvoříte napětí na parkovacích místech, kterých je kritický nedostatek. Ta situace dramaticky narůstá do neřešitelných situací, kdy jsou kamiony nuceny stát na nevhodných místech a stávají se obětí systému,“ poznamenal prezident sdružení Josef Melzer.
Podle Babiše by na dálnicích měla být více vidět policie. Hamáček zmínil, že by měla na každém dálničním oddělení přibýt jedna hlídka. „Na každém dálničním oddělení je jedna hlídka pro nonstop službu a jedna hlídka pro denní režim. Cílem je přidat tam alespoň jednu hlídku,“ podotkl.
Navýšení počtu dálničních policistů potvrdil policejní prezident Jan Švejdar. „Policie ČR skutečně zvýší dohled, zejména na vytipovaných dálnicích, jako jsou D1, D2 a D5,“ uvedl. Přibýt by podle něj měly řádově stovky policistů. Návrh rozvoje dálničních oddělení, který připravilo ministerstvo vnitra, počítá s tím, že do roku 2025 přibude v dálničních odděleních 750 služebních míst.
Novinkou by také mělo být propojení policejní a celní databáze tak, aby bylo možné vymáhat pokuty od zahraničních řidičů. Podle návrhu by jim policie mohla zadržet registrační značku do doby, než pokutu za přestupek zaplatí.