Kdyby někdo chtěl najet na dálnici u Českého Šternberka do protisměru, musel by být daleko nepozornější než dřív. Ředitelství silnic a dálnic na křižovatce na 41. kilometru D1 představilo velké značky, které důrazně varují řidiče, že míří špatným směrem. Podobné jsou i na dalších třech křižovatkách. Měly by snížit počet lidí, kteří do protisměru vjedou, a tedy i množství případů, kdy chybující řidič nezastaví a po dálnici se v protisměru rozjede.
Jste v protisměru, varují nové značky. Stát jimi chce šetřit kvůli „provozní slepotě“
„Stop – protisměr,“ upozorňují velké značky se symbolem zákazu vjezdu a černou rukou na žlutém pozadí, které nově stojí na křižovatce Šternov na Benešovsku, kde najíždějí na dálnici D1 řidiči přijíždějící od Českého Šternberka či Divišova. Podobné nechalo zároveň Ředitelství silnic a dálnic osadit i na dalších místech na dálnicích D1, D2 a D6. Jedna tabule stojí přibližně 1500 korun.
Konkrétně by měly zarazit řidiče, kteří by chtěli najet do protisměru také v Ostravě na 357. kilometru na D1, v Brně na začátku dálnice D2 a u Sokolova na 146. kilometru D6. V Ostravě se podobné „značky“ objevily již s předstihem, nikoli však na dálnici. Slouží jako informační tabule v nákupní zóně a od oficiálního provedení se trochu odlišují, mimo jiné nápisem „Stop – jste v protisměru“.
Nové oficiální značky jsou tedy zatím na čtyřech dálničních křižovatkách. Ministerstvo dopravy avizovalo, že přibudou ještě na třech dalších. Mělo by to být u křižovatky na dálnici D6 poblíž Sokolova, na dálnici D5 u Ejpovic a na D11 u Vrbové Lhoty.
Ministerstvo přitom chce značkami šetřit. „Nebude osazena celá dálniční síť, aby u řidičů nedošlo k takzvané provozní slepotě,“ zdůvodnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Značky se již objevily na místech, kde podle něj v minulosti řidiči do protisměru skutečně najeli.
Policisté přitom původně navrhovali rozmístit je asi na polovině všech dálničních křižovatek. Odkazovali na přínos, který zaznamenali v zahraničí. „Zkušenosti ukazují, že tam, kde byla tato značka zavedena – ať už mluvíme o Slovensku nebo Rakousku – došlo k poklesu v řádu desítek procent,“ vyčíslil ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.
Podle Rýdla ale chystá ŘSD kromě nových značek také úpravy vodorovného dopravního značení a uvažuje i o stavebních úpravách některých křižovatek. I značek „Stop – protisměr“ by nakonec mohlo ještě přibýt. Silničáři chtějí vybrat problematický typ křižovatek a na ně značky umístit.
Podle policejní statistiky najedou každoročně do protisměru asi tři stovky aut. Většinou si ale řidiči chybu rychle uvědomí a z dálnice zmizí, než přijede policie. Že se někdo špatným směrem skutečně rozjede, je spíše výjimečné. „Případů je relativně málo,“ ujistil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Tím také před časem argumentoval ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), když zdůvodňoval, proč budou důrazné značky zatím jen na sedmi křižovatkách. „Že je tři sta vjetí do protisměru, já tomu prostě nevěřím,“ řekl.
Když se někdo v protisměru opravdu rozjede, často to má vážné následky. Naposledy skončila smrtí chyba třiaosmdesátiletého muže, který se zmýlil při najíždění na dálnici D5, podle policie zřejmě jel v protisměru již po dálničním přivaděči z Plzně. Nakonec se u Rokycan čelně srazil s předjíždějícím autem a utrpěl zranění, kterým druhý den v nemocnici podlehl.
Tragicky skončila i nehoda na dálnici D11, která se stala loni v září. Tehdy vjelo terénní auto do protisměru na křižovatce u Vrbové Lhoty a na dálnici se srazilo s nákladním vozem. Řidiči obou vozidel při nehodě zahynuli. Podle policie měl řidič terénního auta v krvi drogy a alkohol. Smrtí řidiče, který se zmýlil, skončila také jízda v protisměru po dálnici D8 v prosinci 2017. Čelně se srazil s protijedoucím vozem.