Firmy by kanál Dunaj–Odra–Labe využily jen pro přepravu nadměrných nákladů. Uvítaly by spíš investice do železnic

8 minut
Využití průplavu Dunaj–Odra–Labe pro firmy
Zdroj: ČT24

Zdaleka ne všechny firmy oslovené Českou televizí by v plné míře využily možnost lodní dopravy, kterou by nabídl kanál Dunaj–Odra–Labe. Po vodě je podle nich vhodné vozit především nadměrné náklady, které se špatně přepravují po silnicích a po železnici, a zboží, které není potřeba doručit rychle. Podle studie proveditelnosti zveřejněné ministerstvem dopravy by po zprovoznění celého kanálu v roce 2079 zmizelo ze středoevropských silnic pět tisíc nákladních aut denně. Pokud by byla v provozu jen větev Dunaj–Odra, ubyly by jen tři tisíce kamionů.

Firma DB Schenker, spadající pod Německé dráhy (Deutsche Bahn), se řadí mezi největší přepravce v Evropě. Například ve skladu v Liberci kompletuje komponenty pro automobilové továrny a s dalším zbožím je vozí na místo určení.

Podle vedoucího marketingu Martina Bacílka je přeprava kamiony výrazně rychlejší než lodní doprava. „Když přepravujeme kontejnery do Hamburku vlakem, tak to trvá jeden den, lodí týden,“ spočítal Bacílek.

Dopravu na Labi komplikuje sucho

Lodní přepravu firma DB Schenker používá hlavně pro nadměrné náklady, přepraví jich desítky ročně. Provoz ale komplikuje sucho. Loni například museli několik měsíců čekat na splavnost Labe. Využití kanálu Dunaj–Odra–Labe zatím neplánují.

„Určitě bychom to zvažovali, ale v tuto chvíli je to pro nás obří megalomanský projekt, který zatím nemá žádné reálné podklady a nemá v tuto chvíli pro nás ekonomické ani logistické odůvodnění,“ vysvětlil Bacílek.

Vítkovice Steel vozily zboží do Děčína vlaky a potom dál lodí. Kvůli suchu od toho ale také upustily. „Splavnost Labe je tak špatná, že v posledních pěti šesti letech jsme tu cestu nikdy nepoužili,“ řekl ředitel firmy Dmitrij Ščuka. Budoucnost vidí ve využití dunajsko-oderské větve, tam se nedostatku vody nebojí.

Pro nadměrné náklady je lodní doprava výhodná

Firma Vítkovice Steel by chtěla po vodě vozit všechny vstupní suroviny. Tedy například ocelové polotovary, takzvané bramy. Ty do závodu v Ostravě míří z Ruska a Brazílie přes polský přístav v Gdaňsku, tedy nejprve lodí po moři a potom vlakem. Tam z nich vyrobí například štětovnice, ocelové pásy zpevňující různé konstrukce a základy staveb. Vznikne tam zhruba dva a půl tisíce tun výrobků denně.

Do světa je odváží firma půl napůl vlaky a kamiony. „Ty štětovnice produkujeme v délkách až do dvaadvaceti metrů, kdežto železniční vagon umí dvanáct. Takže musíme nakládat s převisem. Tím pádem platíme dodatečné vagony, a to dopravu výrazně prodražuje. Na lodi nejsme limitováni délkou. Časově to bude asi spíš delší, ale finančně levnější,“ řekl Ščuka.

Dunajsko-oderská větev má větší šanci

Dunajsko-oderská část průplavu má větší šanci na vybudování než labská. Vyplývá to aspoň z dosavadních vyjádření ministerstva dopravy. Právě na Odře by se po roce 2030 mohlo začít stavět. Odhadované náklady na tuto část jsou 283 miliard korun.

Poblíž oderské větve leží další velký závod, který by lodní dopravu mohl využít. Ale jen teoreticky – Hyundai z Nošovic totiž o převoz aut ani komponentů pro jejich výrobu po vodě nestojí. Navzdory tomu, že studie proveditelnosti právě automobilky zmiňuje.

„Trasa (kanálu) nám neumožňuje zásobovat naše hlavní odběratele, doprava se neúměrně prodlužuje a je tam ještě jeden faktor. Když auta u nás naložíme na vlak nebo na kamion, tak je vyložíme až u zákazníka. Kdybychom chtěli auta přepravovat po vodním kanále, znamenalo by to naložit je tady u nás na kamion, dovézt je do přístavu, přeložit na loď, převézt, zase vyložit, naložit na kamion a dovézt k zákazníkovi,“ vysvětlil ředitel odboru vnějších vztahů Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk.

Kamiony pro firmu vozí i materiál do výroby z blízkých továren a skladů podle potřeby. Přímo v areálu automobilky tak nevznikají žádné velké rezervy. Využití průplavu zatím neplánují ani dva další automobilové závody, TPCA v Kolíně a Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Pro rychlou přepravu se vodní kanál nehodí

Ředitel Svazu spedice a logistiky Petr Rožek, který sdružuje na 160 firem, je k  údajům, že zmizí ze středoevropských silnic pět tisíc kamionů denně, jak předpokládá studie proveditelnosti, spíše skeptický. „Většina zboží, které přes nás probíhá v tranzitu, jsou rychlé přepravy, případně zboží v kontejnerech a ty se určitě na vodu nepustí,“ řekl.

Právě úbytek kamionů přitom ministerstvo prezentuje jako jedno z pozitiv stavby. Připouští ale, že zájem zatím projevily spíš firmy přepravující nadrozměrné náklady. „Analyzovali jsme přepravní vztahy, které jsou dnes mezi Asií a Evropou. Některé firmy dlouhodobě signalizují, že zájem o takové spojení mají, ale spíše pro nadrozměrné náklady, které dnes nelze úplně jednoduše přepravovat po silniční a železniční síti. Ale logicky se tady ukazují i další komponenty, hnojiva, zemědělské suroviny,“ řekl ředitel odboru strategie Luděk Sosna.

Z výsledků sčítání dopravy v roce 2016, které zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic, vyplývá, že po některých jejich úsecích projíždí každý den přes padesát tisíc vozidel. Sčítání proběhlo po šesti letech od předchozího, za tu dobu se intenzita provozu zvýšila o třináct procent. Na dálnicích se více než o pětinu zvýšil počet kamionů.

Lodní doprava by se prodražila

Firmy by ale uvítaly spíše investice do železnice a silnice, ty jsou například podle ekonoma Lukáše Kovandy už dnes vytížené. Projekt průplavu hodnotí jako rizikový. „Kanál by určitě ulehčil, jakýkoliv další prostředek přepravy zboží je žádoucí. Ale my musíme zvažovat náklady. A ty jsou podle mého takové, že by ty výnosy nepokryly a skončili bychom v čisté ztrátě,“ vysvětlil hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda

Podle odhadu Petra Rožka ze Svazu spedice a logistiky se na vodu hodí zhruba pět procent objemu přepravovaného zboží, to jsou právě velké náklady a například sypké materiály. Ve valné většině se u nás přepravuje menší zboží, jehož prioritou je rychlost a pro lodní přepravu po uvažovaném průplavu za stovky miliard korun se spíš nehodí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

SOCDEM opouštějí lidé, odmítají možnou spolupráci se Stačilo!

Bývalý dlouholetý poslanec SOCDEM Václav Votava po 28 letech ukončí členství v této straně. Důvodem je snaha nynějšího vedení o volební spolupráci se Stačilo!, ve kterém figurují komunisté. Považuje to za zradu hodnot sociální demokracie. Stranu se rozhodl opustit i někdejší senátor a ministr Jiří Dienstbier, který snahu o spolupráci se Stačilo! označil za opakování zrady z února 1948. Ve straně skončí také poslední senátor za SOCDEM Petr Vícha, upozornily Seznam Zprávy.
10:48Aktualizovánopřed 5 mminutami

Benzin za týden zdražil o desítky haléřů, nafta skoro o korunu

Pohonné hmoty u tuzemských čerpacích stanic v uplynulém týdnu zrychlily zdražování. Průměrná cena nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stoupla o 71 haléřů na 34,48 koruny za litr, nafta stála ve středu 33,13 koruny za litr, což bylo o 89 haléřů víc než o týden dřív, vyplývá z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Zdražení paliv o desítky haléřů za litr očekávají analytici také v následujícím týdnu, pak by se měl podle nich nárůst nejspíš zastavit.
08:33Aktualizovánopřed 13 mminutami

Na dvě stovky asistentů prevence kriminality nemusí být peníze

Asistenti prevence kriminality jsou civilisté v uniformě, kteří pomáhají policii na problémových místech. Jejich financování přes peníze z Bruselu ale letos skončí. Města se proto obávají, že asistenty budou muset propouštět. ČT to řekli například zástupci liberecké nebo mostecké městské policie. Týkat se to celkem může až dvou set lidí. Financování přes města, ministerstvo vnitra nebo Úřad práce zůstane beze změn.
před 46 mminutami

EDF nechystá další právní kroky k tendru na Dukovany

Francouzská energetická společnost EDF nechystá v Česku podle svého prohlášení další právní kroky k tendru na stavbu nových bloků v jaderné elektrárně Dukovany.
před 2 hhodinami

Výroba levných syntetických drog se přesouvá do Česka

Výroba levných syntetických drog, jako jsou mefedron nebo klefedron, se nově přesouvá na území České republiky. Uvedla to ve výroční zprávě za loňský rok Národní protidrogová centrála (NPC). Drogy, které jsou levnější alternativou pro metamfetamin nebo kokain, se podle ní vyrábějí po stovkách kilogramů na jeden výrobní cyklus, organizované skupiny mají zájem v tuzemsku vyrobit velké množství určené k exportu a za několik týdnů či měsíců místo produkce změnit.
před 2 hhodinami

Po bouřlivém čtvrtku se má mírně ochladit, od víkendu se opět čekají tropy

Po tropickém čtvrtku se silnými bouřkami se v Česku v pátek mírně ochladí a bude deštivo, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). O víkendu mají srážky ustat a mají se vrátit teploty nad třicet stupňů Celsia. Tropické teploty meteorologové očekávají také na začátku příštího týdne, kdy bude do Česka proudit velmi teplý vzduch od jihu.
před 2 hhodinami

Preventivní kolonoskopie by mohla být hrazená od 45 let

Na hrazenou preventivní kolonoskopii by mohly mít lidé nárok už od 45 let. Návrh, který předložili odborníci ze Společnosti pro gastrointestinální onkologii, projedná resort zdravotnictví v pátek, uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Program včasného záchytu rakoviny tlustého střeva a konečníku je teď určený lidem nad padesát. Lékaři ale upozorňují na výskyt nádorů u čím dál mladších pacientů.
před 3 hhodinami

Národní parky už letos rozdaly desítky pokut

I kvůli pohybu mimo značené trasy, rozdělávání ohňů, létání s drony nebo třeba nedbalosti už letos národní parky v Česku rozdaly neukázněným návštěvníkům desítky pokut. České televizi to řekli mluvčí všech čtyř národních parků – Krkonoš, Šumavy, Českého Švýcarska a Podyjí. Návštěvníci podle nich často na přestupky upozorní sami – svými příspěvky na sociálních sítích.
před 5 hhodinami
Načítání...