Začala dopravní zima. Zatímco řidiči musí být připraveni přezout na zimní pneumatiky, pokud nasněží, silničáři se starají, aby auta na zimních dojela, kam mají. Krajské silniční správy již mají seřazené sypače.
Dopravní zima začala. Silničáři zbrojí sypače, u D1 vznikla nouzová plocha pro kamiony
Ministerstvo dopravy před zimou slibovalo, že se v žádném případě nebude opakovat kolaps, který nastal na dálnici D1 loni, když nasněžilo v rozkopaném úseku a vozovka zůstala zúžená a neprotažená.
„Postavíme na exit 90 směrem na Prahu dva posypové vozy,“ slíbil ředitel provozního úseku ŘSD František Sedláček. Původně se měly sypače u dálnice objevit k 1. listopadu, to se nestalo. Po víkendu se to ale změní, ujišťují silničáři, kteří jsou přesvědčeni, že v sobotu a neděli sněžení ještě nehrozí.
Zcela připravena již je odtahová služba, která si na zimu pořídila i novou techniku. „Jsou povinni přijet do 30 minut od události na místo a jsou povinni přijet s vhodnou technikou – například k odtahu havarovaného vozidla,“ zdůraznil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Připraveno je také třináct míst, kudy budou moci při mimořádné události na dálnici vjet záchranáři z lesní nebo polní cesty. Kdyby nastal dopravní kolaps, kamionům se otevřou i čerstvě postavené záchytné odstavné plochy, které jsou nově vyasfaltované a jsou na nich připravené i mobilní toalety.
K loňským problémům na D1 přispělo i zdržení při modernizaci dálnice, která na některých místech na Vysočině a také na Benešovsku probíhá. Problematický byl zejména úsek Humpolec – Větrný Jeníkov, kde se zatím pracuje i letos. Již před koncem října se ale podařilo zkrátit úsek, kde je zúžená vozovka, z deseti na šest kilometrů. Do konce listopadu by měla být dálnice k dispozici v plné šíři od Prahy po Brno. Podle ministra Kremlíka skončí letošní fáze prací u Humpolce dříve – 17. nebo 18. listopadu.
Přestože dálnice D1 bývá kvůli problémům, které se na ní v zimě občas vyskytují, v centru pozornosti, mnohem více komunikací včetně těch horských opečovávají krajské silniční správy. V hornatém Libereckém kraji, kam patří část Krkonoš, Jizerské a Lužické hory i Ještěd, jsou připraveni silničáři s 12 tisíci tunami posypové soli a především novými povoleními na její použití. Solit se nově bude 88 kilometrů silnic na Frýdlantsku a Semilsku.
Závistivě na sever hledí silničáři ze Šumavy, kteří se naopak budou muset všude na horách spolehnout jen na pluh a štěrk. Solit se smí pouze na státní silnici I/4 do Strážného. Podle Radka Šímy ze SÚS Plzeňského kraje je problematický především úsek silnice II/190, který vede až v 900metrové výšce z Hartmanic do Gerlovy Huti. Solit se nesmí ani na státní silnici I/27 mezi Klatovy a Železnou Rudou.