U zimní pneumatiky je nejdůležitější hloubka vzorku. Rozdíly mezi značkami jsou malé, říká odborník

10 minut
Jak vybrat zimní pneumatiky
Zdroj: ČT24

Ačkoliv počasí zatím k nákupu nebo výměně pneumatik za zimní ještě nevybízí, pohled do kalendáře naznačuje opak. Od listopadu musí mít řidiči zimní gumy povinně, pokud se na silnici objeví souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza – nebo pokud to vzhledem k počasí hrozí. Podle odborníka Pavla Pachmana je u zimních pneumatik nejdůležitější hloubka vzorku, naopak na značce nebo tvaru vzorku až tolik nezáleží.

Zimní pneumatiky musí mít hloubku vzorku (dezénu) minimálně 4 milimetry. Použití odborníci doporučují, když průměrné denní teploty klesnou pod 7 stupňů Celsia, což na většině míst v Česku nastává již koncem října. Na některých místech navíc zimní obutí nařizuje značka, která platí bez ohledu na počasí.

Hloubku vzorku řidič zjistí například speciální měrkou nebo při návštěvě pneuservisu. Na některých pneumatikách je i zvláštní značka. „Některé zimní i letní pneumatiky jsou vybaveny takzvaným indexem opotřebení, který naznačuje hloubku dezénu od 8 do 4 milimetrů. I podle toho lze stav pneumatiky jednoduše zjistit,“ vysvětluje vydavatel časopisu PneuRevue Pavel Pachman.

Zimní pneumatiky
Zdroj: ČT24

Podle něj se nedá obecně říct, jak rychle se pneumatika opotřebuje nebo kolik sezon vydrží. Záleží například na stylu jízdy, povrchu, ale především na počtu ujetých kilometrů. „Průměrně pneumatika vydrží 30 až 40 tisíc kilometrů, takže několik sezon. Zásadní je zákonem stanovená nejnižší hloubka dezénu, u zimních to jsou 4 milimetry. Běžný řidič na pneumatice určitě tři čtyři roky ujede,“ říká Pachman.

Zimní pneumatiky mají značku M+S, někdy i Alpy a vločku

Při nákupu nových pneumatik by podle něj lidé měli sledovat hlavně technické parametry. „Zásadní je rozměr pneumatiky a její rychlostní a hmotnostní index. To jsou základní parametry, které stanovuje velký technický průkaz vozidla, a podle toho bychom si měli pneumatiku vybírat. Následná kritéria, jako je značka a typ dezénu, to už je na nás,“ vysvětluje.

Řidiči by měli zohlednit i to, po jakých silnicích v zimě jezdí. Zda jen ve městě, výhradně po dálnici, kde nehrozí tolik sněhu, nebo naopak v horách. „Rozdíly mezi jednotlivými typy nebo značkami ale nejsou nějak zásadní. Podstatné je používat pneumatiku zimní, homologovanou a certifikovanou. A dodržovat hloubku dezénu, která je nesmírně důležitá pro bezpečnost jízdy,“ říká s tím, že další kritéria jsou také důležitá, avšak nemají už takový vliv na bezpečnost.

Značka „Zimní výbava“ řidičům přikazuje jízdu na zimních pneumatikách. Objevuje se nejen na horách, ale třeba i na dálnici D1 na Vysočině
Zdroj: ČTK

V nabídkách obchodů se objevují pneumatiky různé konstrukce a různých typů vzorků. „V poslední době převládá trend výroby tzv. směrových pneumatik se symetrickým, případně asymetrickým dezénem. Směrový dezén poskytuje stabilitu v přímém směru i účinný záběr. Asymetrický vzorek býval v minulosti doménou spíše větších a širších plášťů, kdy vnější část odváděla sněhovou břečku, zatímco vnitřní se starala o stabilitu a přilnavost na suché části vozovky,“ popisuje Pachman.

Na zimní pneumatice by však určitě nemělo chybět označení M+S (případně v podobě MS, M/S nebo M.S.) na boku. „Dnes je trendem u certifikované zimní pneumatiky do zimního provozu navíc piktogram ve tvaru tří alpských vrcholů a vločky. Je to dokladem toho, že pneumatika byla speciálně vyvinuta do zimního prostředí,“ dodává.

obrázek
Zdroj: ČT24

Datum výroby nehraje roli

Prodejci se podle něj poslední dobou setkávají s tím, že si motoristé odmítají koupit pneumatiky vyrobené například v předchozím roce. Obávají se, že ztratila své vlastnosti, když měsíce nebo i rok ležela ve skladu. To ale podle něj není pravda.

„Datum výroby určuje zkratka DOT na bočnici pneumatiky. Ta uvádí rok a týden výroby. Pokud byla pneumatika s jakýmkoli datem správně uskladněna, nemá věk na její vlastnosti zásadní vliv, pokud tedy nebyla vyrobena před dvaceti lety. Výrobci uvádějí, že pneumatika do pěti let od výroby při správném skladování neztrácí nic ze svých vlastností. Proto bych se vůbec nebál koupit si pneumatiku rok či dva roky starou,“ radí Pachman.

Kód může být až dvanáctimístný, udává mj. i výrobce a rozměr. Datum výroby označuje poslední čtyřčíslí – první dvojice znamená týden, druhá dvojice rok. Například kód končící číslem 0518 znamená, že pneumatika byla vyrobena v 5. týdnu roku 2018.

Správným skladováním výrobci a prodejci rozumí uložení pneumatik v suchu a temnu při stálé teplotě, ideálně kolem 15 stupňů Celsia. Gumy nesmí být ve styku s vodou, olejem nebo chemickými látkami. Světlo nebo časté změny teplot jim škodí. Pravidla samozřejmě platí i pro skladování pneumatik v domácích podmínkách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 11 mminutami

Platy ve státní sféře porostou podle Babiše i v rozpočtovém provizoriu

Platy učitelů, policistů, vojáků, úředníků a dalších státních zaměstnanců by od ledna mohly vzrůst i přesto, že Česko bude od začátku roku v rozpočtovém provizoriu. V rozhovoru pro ČT to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Provizorium přitom umožňuje vládě utratit každý měsíc jen dvanáctinu výdajů z předchozího roku. Třeba budoucí ministr školství Robert Plaga (za ANO) plánuje tarifní platy učitelů zvýšit od ledna o sedm procent. Stejný nárůst pro ně schválila na podzim i vláda Petra Fialy (ODS).
před 26 mminutami

SOCDEM povede dosavadní místopředseda Nedvěd

Předsedou sociálních demokratů zvolil mimořádný on-line sjezd SOCDEM dosavadního místopředsedu Jiřího Nedvěda. Porazil Petra Pavlíka, který chtěl spolu s expremiérem Vladimírem Špidlou dovést stranu do řádného sjezdu v příštím roce. Bývalá předsedkyně strany Jana Maláčová popřála Nedvědovi, aby naplnil její sny. Směřování strany řešili na sjezdu i komunisté, předsedkyní dál zůstává Kateřina Konečná.
04:27Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Babiš: Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny

Evropská komise musí najít jiné způsoby financování Ukrajiny, Česko nebude za nic ručit, řekl designovaný premiér Andrej Babiš (ANO). Strany končící vlády výrok označily za ostudu i nebezpečný obrat zahraniční politiky. Finančními potřebami Kyjeva v letech 2026 a 2027 se bude zabývat summit EU, který začne příští čtvrtek. Komise pro jednání navrhla dvě možnosti, první je půjčka od Unie, druhou reparační půjčka zajištěná zmrazenými ruskými aktivy.
12:09Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek bude brzy moct požádat o schůzku s prezidentem, řekl Šťastný

Poslanec Motoristů Filip Turek je v domácím léčení, v pondělí má kontrolu v nemocnici a Motoristé věří, že velmi brzy bude moct požádat o schůzku s prezidentem Petrem Pavlem. Televizi Nova to sdělil předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. Strana podle něj nadále předpokládá, že Turek bude ministrem životního prostředí.
před 6 hhodinami

Fiala doufá, že se příští vláda nechá přesvědčit o významu muniční iniciativy

Premiér v demisi Petr Fiala (ODS) doufá, že se nastupující kabinet ANO, SPD a Motoristů nechá přesvědčit o významu české muniční iniciativy a bude v ní nějakým způsobem pokračovat. Kritiku iniciativy, která zajišťuje velkorážovou munici pro Ukrajinu čelící ruské vojenské invazi, pokládá za mimořádně nezodpovědnou. Iniciativa je dle něj unikátní a v zahraničí oceňovaná věc, kterou by byla chyba zničit. Bude prý škoda, pokud nová vláda zruší důchodovou reformu a další kroky končící vlády, jako třeba nákup amerických letounů F-35.
06:42Aktualizovánopřed 13 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 13 hhodinami

Města plánují na příští rok deficitní rozpočty, realita může být jiná

Města po celém Česku schvalují návrhy rozpočtů pro příští rok. I tentokrát mají ta největší v plánu hospodařit většinou se schodky. U Prahy a všech sedmadvaceti statutárních měst je schválený nebo navržený deficit dohromady přes 21 miliard korun. Realita se proti schválenému rozpočtu u měst často dost liší. Radnice tak třeba peníze neutratí a končí v plusu nebo na nule. Za přebytky na účtech je opakovaně kritizuje ministerstvo financí.
před 14 hhodinami
Načítání...