Dlouhé kolony, objížďky i zdržení. Po celém Česku začaly opravy silnic

8 minut
Události: Omezení dopravy kvůli opravám silnic
Zdroj: ČT24

Silničáři se po zimě pustili do oprav silnic i nových staveb. Řidiči tak na některých místech musí počítat se zdržením a objížďkami. Část krajů zároveň hlásí, že údržba a výstavba komunikací je kvůli inflaci nákladnější. Navíc teď na projekty dostávají míň peněz z Integrovaného regionálního operačního programu, a víc tak musí dávat ze svého rozpočtu.

Jednou z poškozených silnic je například dálnice D46 na Prostějovsku. „Museli jsme přistoupit k rychlé výměně povrchu vozovky. Je zatížená, především pokud jde o těžkou kamionovou dopravu, a to se samozřejmě na povrchu podepisuje,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. 

Protože po dálnici mezi Prostějovem a Vyškovem projede denně více než osmatřicet tisíc aut, hrozí každé zúžení kolonami. A dlouhé kolony čekají i na silnici první třídy u Bělé pod Pradědem. Pokud by ji teď silničáři neopravili, po další zimě by se prý nejspíš rozpadla.

„Naši občané se budou moci dopravit přes stavbu, ale samozřejmě byli upozorněni na to, že bude docházet k možným časovým zpožděním,“ upřesnila místostarostka Bělé pod Pradědem Vlasta Ťulpíková (nestr.). 

Skoro rok pak bude trvat stavba kruhového objezdu na Ústecku. Řidičům má přinést plynulejší dopravu a obyvatelům města její zklidnění. Jenže než bude kruhový objezd hotový, čeká je pravý opak. „Budeme stavět takzvaně za provozu. Dopravní režimy budeme v jednotlivých etapách upravovat tak, aby provoz projel a my jsme mohli plynule stavět,“ poznamenal mluvčí ŘSD.

Například na silnici u Adamova na Brněnsku je teď naopak naprostý klid, protože je celá uzavřená. Při opravách železničního koridoru ji poničila stavební technika a nákladní vozy. Dostane tak zcela nový povrch. „Celé to zajišťuje a financuje Správa železnic. Je to vlastně oprava komunikací poškozených stavbou,“ vysvětlil Martin Hofírek ze Správy železnic. Jihomoravský kraj díky tomu ušetří peníze. Na jeho území je ale dalších víc než sedm set kilometrů silnic druhé a třetí třídy ve špatném stavu.

Krajská tíseň

Významné částky na výstavbu, modernizace a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy šly v posledních osmi letech z peněz EU. Celkem to bylo skoro dvaatřicet miliard korun. V následujícím období ale kraje dostanou pouze třetinovou částku, a navíc jen pro silnice druhé třídy. Ministerstvo pro místní rozvoj odhaduje, že tři čtvrtiny peněz půjdou na modernizace a opravy, čtvrtina pak na výstavbu nových úseků.

„Většina silnic je ve vlastnictví krajů a finanční prostředky na jejich opravu z operačních programů Evropské unie se bohužel snižují. Jsou peníze ze státního programu dopravní infrastruktury, ale ani těch není mnoho,“ potvrzuje komplikovanou situaci výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková.

„Věřím tomu, že dojde ke změně rozpočtového určení daní, a tím pádem budeme mít větší daňové příjmy a budeme si moct dovolit opravovat více silnic, nebo stejné množství silnic, i když už nebudou tak štědré dotace z Evropské unie,“ soudí hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL).

Omezení v hlavním městě

Velké komplikace čekají taky řidiče v Praze. Dělníci za plného provozu opravují dilatační spáry na Radotínském mostě. Denně se kvůli tomu v místě tvoří dlouhé kolony. Silničáři tvrdí, že oprava bude hotova do konce dubna a nijak nenaruší start rekonstrukce Barrandovského mostu –⁠ právě Radotínský most bude zásadní objízdnou trasou.

Přípravné práce druhé etapy barrandovské rekonstrukce už začaly, zatím se pracuje hlavně uvnitř mostu. Opravit se musí i opěrné zdi podél strakonické rampy a pilíře barrandovské rampy. S ostrým startem rekonstrukce ale přijdou i komplikace, spojnici denně využije 140 tisíc aut. 

„Od 15. května bude uzavřená jedna rampa a řidiči budou moci využít druhou rampu, která vede na Smíchov,“ sdělila mluvčí TSK Praha Barbora Lišková. U Lihovaru bude opět k dispozici takzvaná vratná rampa a 15. května se zábrany odstraní a řidiči se tudy dostanou od Smíchova na Jižní spojku.

Řidiči by určitě měli používat mobilní dopravní aplikace. Pražský magistrát pak všem doporučuje využívat městskou hromadnou dopravu. 

Nové způsoby oprav

S opravou silnic může pomoct také mikrovlnná technologie. Ministerstvo dopravy tento týden k jejímu využití udělilo potřebné oprávnění. Náklady jsou ve srovnání s klasickým postupem asi poloviční. Už teď ji využívá třeba Technická správa komunikací v Praze nebo Ředitelství silnic a dálnic.

„Technologie je vhodná pro noční provoz, rovněž má využití v zimě, kdy obalovny neprodukují teplé směsi a tato technologie výtluk ohřívá lokálně. Tam, kde se to nehodí, jsou už potom výtluky větších rozměrů,“ popsal generální ředitel TSK Praha Jozef Sinčák. Zacelit jedno menší poškození silnice trvá necelou hodinu. Aktuálně pomocí mikrovln zvládnou opravit kolem tří set výtluků za měsíc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Panuje shoda, že členství v EU a NATO je garancí bezpečnosti, sdělil Pavel

Prezident Petr Pavel po čtvrteční sérii schůzek s lídry parlamentních stran řekl, že panuje shoda na tom, že české členství v NATO a Evropské unii je v současnosti nejlepší garancí bezpečnosti a prosperity. Všichni včetně opozice se podle hlavy státu shodli také na tom, že bezpečnost vidí komplexně či že výsledek ruské války na Ukrajině jednoznačně ovlivní bezpečnost Česka, sdělil na tiskové konferenci. Předtím přijal předsedy Pirátů, SPD, STAN, ANO a stran koalice SPOLU.
10:16Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Při útoku ze zahraničí by vlast bránilo 81 procent Čechů, uvádí průzkum

Česko patří ve střední a východní Evropě k zemím, ve kterých by nejvíce obyvatel bránilo svou vlast v případě zahraničního útoku, vyplývá z průzkumu, jehož výsledky zveřejnila nevládní organizace Globsec. Z devíti zkoumaných států by tak méně než polovina lidí učinila pouze na Slovensku, kde také převažuje názor, že by se Ukrajina v zájmu nastolení míru měla vzdát části území. V tuzemsku rovněž podle průzkumu nejméně lidí z regionu věří dezinformacím.
před 3 hhodinami

Většina deváťáků se dostala na preferovanou školu, řekl Bek

V prvním kole přijímacích zkoušek bylo na střední školy přijato 94 procent deváťáků, asi o procento více než loni. Většina se dostala na preferovanou školu, sdělil ministr školství Mikuláš Bek (STAN) spolu s ředitelkou Cermatu Barborou Rosůlkovou. Resort školství informoval také o výsledcích státních maturit, neuspělo 12,3 procenta studentů.
11:32Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Soud poslal do vazby dva obviněné po zásahu na plzeňském úřadě

Okresní soud Plzeň-město poslal kvůli možnému ovlivňování svědků do vazby dva lidi obviněné v souvislosti se zásahem Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) na krajském úřadě Plzeňského kraje. Informovala o tom okresní státní zástupkyně Ivana Hostašová. Obžalovaným hrozí až osmileté vězení.
před 5 hhodinami

Někdo zřejmě otrávil čtyři vlky v Rychlebských horách

V Rychlebských horách na Jesenicku byli mezi únorem a dubnem nalezeni čtyři mrtví vlci. Pitvu zvířat provedli experti z Veterinární univerzity v Brně, podle nich šlo s největší pravděpodobností o otravu dosud nezjištěnou látkou, upřesnit by to měly toxikologické testy. Kvůli podezření, že vlci byli otráveni, podala Agentura ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) trestní oznámení.
před 8 hhodinami

Plodiny i ryby v okolí nehody v Hustopečích jsou v pořádku, prokázaly testy

V okolí havárie vlaku s benzenem u Hustopečí nad Bečvou na Přerovsku je možné pěstovat plodiny i lovit ryby kromě jednoho jezera. Vzorky zemědělské půdy tam neprokázaly zvýšenou přítomnost látek vznikajících z hoření benzenu a stopy benzenu neodhalily ani vzorky ryb z vod v okolí havárie s výjimkou jezera číslo 6, řekli ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
před 9 hhodinami

Na horách sněží, o víkendu bude oblačno

Přes Česko ve čtvrtek přejde studená fronta a ochladí se. Víkend bude velmi oblačný a při protrhání oblačnosti hrozí přízemní mrazíky, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). V Jeseníkách a Krkonoších ve čtvrtek ráno teploty spadly pod nulu a začalo sněžit.
před 10 hhodinami

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
před 14 hhodinami
Načítání...