Dlouhé kolony, objížďky i zdržení. Po celém Česku začaly opravy silnic

8 minut
Události: Omezení dopravy kvůli opravám silnic
Zdroj: ČT24

Silničáři se po zimě pustili do oprav silnic i nových staveb. Řidiči tak na některých místech musí počítat se zdržením a objížďkami. Část krajů zároveň hlásí, že údržba a výstavba komunikací je kvůli inflaci nákladnější. Navíc teď na projekty dostávají míň peněz z Integrovaného regionálního operačního programu, a víc tak musí dávat ze svého rozpočtu.

Jednou z poškozených silnic je například dálnice D46 na Prostějovsku. „Museli jsme přistoupit k rychlé výměně povrchu vozovky. Je zatížená, především pokud jde o těžkou kamionovou dopravu, a to se samozřejmě na povrchu podepisuje,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. 

Protože po dálnici mezi Prostějovem a Vyškovem projede denně více než osmatřicet tisíc aut, hrozí každé zúžení kolonami. A dlouhé kolony čekají i na silnici první třídy u Bělé pod Pradědem. Pokud by ji teď silničáři neopravili, po další zimě by se prý nejspíš rozpadla.

„Naši občané se budou moci dopravit přes stavbu, ale samozřejmě byli upozorněni na to, že bude docházet k možným časovým zpožděním,“ upřesnila místostarostka Bělé pod Pradědem Vlasta Ťulpíková (nestr.). 

Skoro rok pak bude trvat stavba kruhového objezdu na Ústecku. Řidičům má přinést plynulejší dopravu a obyvatelům města její zklidnění. Jenže než bude kruhový objezd hotový, čeká je pravý opak. „Budeme stavět takzvaně za provozu. Dopravní režimy budeme v jednotlivých etapách upravovat tak, aby provoz projel a my jsme mohli plynule stavět,“ poznamenal mluvčí ŘSD.

Například na silnici u Adamova na Brněnsku je teď naopak naprostý klid, protože je celá uzavřená. Při opravách železničního koridoru ji poničila stavební technika a nákladní vozy. Dostane tak zcela nový povrch. „Celé to zajišťuje a financuje Správa železnic. Je to vlastně oprava komunikací poškozených stavbou,“ vysvětlil Martin Hofírek ze Správy železnic. Jihomoravský kraj díky tomu ušetří peníze. Na jeho území je ale dalších víc než sedm set kilometrů silnic druhé a třetí třídy ve špatném stavu.

Krajská tíseň

Významné částky na výstavbu, modernizace a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy šly v posledních osmi letech z peněz EU. Celkem to bylo skoro dvaatřicet miliard korun. V následujícím období ale kraje dostanou pouze třetinovou částku, a navíc jen pro silnice druhé třídy. Ministerstvo pro místní rozvoj odhaduje, že tři čtvrtiny peněz půjdou na modernizace a opravy, čtvrtina pak na výstavbu nových úseků.

„Většina silnic je ve vlastnictví krajů a finanční prostředky na jejich opravu z operačních programů Evropské unie se bohužel snižují. Jsou peníze ze státního programu dopravní infrastruktury, ale ani těch není mnoho,“ potvrzuje komplikovanou situaci výkonná ředitelka Svazu měst a obcí Radka Vladyková.

„Věřím tomu, že dojde ke změně rozpočtového určení daní, a tím pádem budeme mít větší daňové příjmy a budeme si moct dovolit opravovat více silnic, nebo stejné množství silnic, i když už nebudou tak štědré dotace z Evropské unie,“ soudí hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL).

Omezení v hlavním městě

Velké komplikace čekají taky řidiče v Praze. Dělníci za plného provozu opravují dilatační spáry na Radotínském mostě. Denně se kvůli tomu v místě tvoří dlouhé kolony. Silničáři tvrdí, že oprava bude hotova do konce dubna a nijak nenaruší start rekonstrukce Barrandovského mostu –⁠ právě Radotínský most bude zásadní objízdnou trasou.

Přípravné práce druhé etapy barrandovské rekonstrukce už začaly, zatím se pracuje hlavně uvnitř mostu. Opravit se musí i opěrné zdi podél strakonické rampy a pilíře barrandovské rampy. S ostrým startem rekonstrukce ale přijdou i komplikace, spojnici denně využije 140 tisíc aut. 

„Od 15. května bude uzavřená jedna rampa a řidiči budou moci využít druhou rampu, která vede na Smíchov,“ sdělila mluvčí TSK Praha Barbora Lišková. U Lihovaru bude opět k dispozici takzvaná vratná rampa a 15. května se zábrany odstraní a řidiči se tudy dostanou od Smíchova na Jižní spojku.

Řidiči by určitě měli používat mobilní dopravní aplikace. Pražský magistrát pak všem doporučuje využívat městskou hromadnou dopravu. 

Nové způsoby oprav

S opravou silnic může pomoct také mikrovlnná technologie. Ministerstvo dopravy tento týden k jejímu využití udělilo potřebné oprávnění. Náklady jsou ve srovnání s klasickým postupem asi poloviční. Už teď ji využívá třeba Technická správa komunikací v Praze nebo Ředitelství silnic a dálnic.

„Technologie je vhodná pro noční provoz, rovněž má využití v zimě, kdy obalovny neprodukují teplé směsi a tato technologie výtluk ohřívá lokálně. Tam, kde se to nehodí, jsou už potom výtluky větších rozměrů,“ popsal generální ředitel TSK Praha Jozef Sinčák. Zacelit jedno menší poškození silnice trvá necelou hodinu. Aktuálně pomocí mikrovln zvládnou opravit kolem tří set výtluků za měsíc.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...