České dráhy si s nynější krizí poradí, pokud nepřijdou další významné restrikce, je přesvědčen jejich generální ředitel Ivan Bednárik. Odmítl, že by se chystal ve velkém propouštět nebo plošně snižovat mzdy. Zdůraznil, že se sníží platy úředníků, kteří v průměru berou kolem 60 tisíc, včetně generálního ředitele samotného. Ivan Bednárik byl hostem Interview ČT24.
Českým drahám se loni propadly tržby o polovinu. Rok 2021 přežijí bez pomoci, slibuje Bednárik
Před rokem se zdálo, že největším problémem pro České dráhy bude rozmach konkurenčních dopravců. Nyní je „úhlavní nepřítel“ úplně jiný – koronavirus. Kvůli opatřením, kterými se vláda od loňského března snaží minimalizovat pohyb lidí, přišly dráhy o miliony cestujících a miliardy na jízdném.
„V tržbách za prodej jízdného nám chybí řádově 4,3 až 4,4 miliardy korun,“ upřesnil Bednárik. V součtu s poklesem plateb od státu a krajů, které po propadech počtů cestujících odřekly část spojů, odhadl generální ředitel drah propad loňských tržeb na 50 procent. Dodal, že když vše začalo, měly dráhy, oč se opřít, protože „seděly na slušném objemu peněz“, ačkoli připustil, že to bylo hlavně kvůli zpožděním některých investic.
Cestujících, a tedy i peněz od nich, přibývá však jen pomalu. Momentálně jsou tržby podle Bednárika na 68 procentech roku 2019. Ředitel se nedomnívá, že by se do konce roku vlaky zaplnily jako před pandemií, ale zlepšení očekává.
„Předpokládáme, že první půlrok budeme mít 63 procent tržeb, druhý půlrok budeme mít trochu vyšší tržby, celkově se dostaneme na 80 procent tržeb, jaké byly v roce 2019,“ shrnul, co je v podnikatelském plánu, který ve čtvrtek schválila dozorčí rada. Věří, že České dráhy od státu dostanou slíbené kompenzace ve výši zhruba 400 milionů korun, ale jinak si pomohou samy. Jistotu však nemá. „Je velký otazník, zda se nestane nějaký další zdravotní problém, další lockdown,“ zdůraznil.
Mzdy
Ivan Bednárik nastoupil do vedení Českých drah loni v prosinci a již způsobil velký rozruch – to když v rozhovoru pro firemní časopis Železničář promluvil o snižování mezd. V Interview ČT24 zdůraznil, že se to týká skupiny 671 úředníků z generálního ředitelství, jejichž příjmy jsou vysoce nadprůměrné a mají smluvní mzdy. „Sahám i na své peníze. Myslím, že je to logické,“ podotkl šéf drah. Dodal, že 90 procent zaměstnanců firmy naopak dostane více, podle kolektivní smlouvy jim mají stoupnout mzdy o dvě procenta, další peníze podle Bednárika získají díky změnám ve zdanění příjmů po zrušení superhrubé mzdy.
Podle generálního ředitele se České dráhy nechystají propouštět – i proto, že by se případný efekt na hospodaření společnosti projevil až s velkým odstupem, od snížení smluvních mezd očekává roční úsporu 30 milionů korun.
Chystá i větší změny ve firemní struktuře. Chtěl by snížit počet stupňů řízení ze sedmi na tři a zvýšit efektivitu práce. To považuje za zásadní i do budoucna, až se budou České dráhy i jejich konkurenti ucházet o zakázky od státu a od krajů.
Dopravce vlastněný ze sta procent českým státem v posledních letech ztratil celou řadu linek. Jeho konkurenti – v prvé řadě Arriva vlastněná prostřednictvím skupiny Deutsche Bahn německým státem, Länderbahn, v níž má podíl italský stát, a také soukromé společnosti Regiojet, Leo Express a GW Train Regio – je v posledních pěti letech připravily o osm rychlíkových linek a o část regionální dopravy v šesti krajích. Zatím naposledy ohlásil Liberecký kraj, že od prosince předá dvě linky, na kterých zatím jezdí dráhy, společnosti Länderbahn.
Bednárik se tomu nediví. „Pokud se někdo nezačne zabývat efektivitou a tím, že za své peníze dostává adekvátní práci, tak narážíme na problém, že jsme na liberalizovaném trhu a převálcuje nás konkurence. Pokud budu muset počítat mzdové náklady na úrovni 40 procent svého inkasa – devět miliard korun platíme ročně mzdy – a můj konkurent je počítá na úrovni 20 procent, tak je o 20 procent levnější,“ poukázal.
Modernizace
Nový ředitel drah připustil, že zároveň musí pokračovat i modernizace vozového parku, byť dopravce podle něj naráží i na problém s tím, že než s krajem vyjedná pořízení nových vlaků, vymění se v něm politická garnitura a vše musí začít nanovo. Jak ale Bednárik přiznal, vyzkoušel si i sám, že některé vlaky by potřebovaly nahradit něčím lepším.
„Poslední jízda, kterou jsem měl, byla z Prahy směrem na Čerčany. Byla to jednotka 814, která sice patří mezi modernizované, ale přece jenom je to vlak, který není určen k tomu, aby jím člověk pohodlně cestoval delší dobu,“ poznamenal na adresu Regionovy – tedy jedné z motorových jednotek, které si dráhy nechaly vyrobit mezi lety 2006 a 2012 ze starých motoráků.
Výměny v čele drah
Ivan Bednárik je sedmým generálním ředitelem Českých drah za posledních deset let. Nejdéle vydrželi Petr Žaluda, který dopravce vedl mezi lety 2008 a 2013, a Pavel Krtek, jenž ve funkci vydržel od podzimu 2014 do léta 2018. Působení dalších – Dalibora Zeleného, Daniela Kurucze, Miroslava Kupce i Václava Nebeského – skončilo po několika měsících, maximálně po roce.
Nebeský ve funkci generálního ředitele a předsedy představenstva vydržel do začátku loňského prosince. Ministr dopravy a současně ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) zdůvodnil jeho výměnu tím, že není „typický“ krizový manažer, za kterého naopak považuje Bednárika. Ten před nástupem do čela Českých drah řídil jejich dceřiného nákladního dopravce ČD Cargo.