Češi k charitě stále častěji využívají internet

Události: Jak nejlépe darovat (zdroj: ČT24)

Lidé letos darují na dobročinné sbírky zhruba stejný objem peněz jako v minulých letech, odhaduje Fórum dárců. Stále častěji darují prostřednictvím internetových platforem, uvedla pro ČT ředitelka fóra Klára Šplíchalová. Rekordní sumy letos hlásí některé internetové sbírky. Největší vlna solidarity následovala po ničivých zářijových povodních.

Po prudkém nárůstu zájmu veřejnosti o dobročinné sbírky v minulých letech, zejména v souvislosti s pandemií nemoci covid-19 a pomocí napadené Ukrajině, se zájem přispívat ustálil. „Právě vnímáme určitou stagnaci, která souvisí jak s náročnými ekonomickými podmínkami, zdražováním a podobně, ale také s nedávnými problematickými a mediálně diskutovanými sbírkami, nebo dokonce s odhalenými organizovanými zločiny, které se vydávaly za sbírky,“ uvedla ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

Dárci podle fóra také mění své chování. „Zájem o sbírky a dobročinné projekty organizované internetovými platformami setrvale roste, zatímco jiné způsoby darování jsou spíše v útlumu. Dochází k určitému přeskupení a změně v trendech. Velké veřejně prospěšné projekty nebo sbírky často i nadále registrují rekordní podporu, horší situace je však v regionech a negativní dopady to má i na méně mediálně viditelné charitativní akce,“ popsala Šplíchalová.

Podle aktuálních dat Fóra dárců loni dobročinné sbírky vybraly celkem 14,1 miliardy korun, předloni 15,4 miliardy korun. Individuální dárci na sbírky loni přispěli 3,6 miliardy, v roce 2022 to bylo 3,9 miliardy korun. Částky za rok 2024 bude znát fórum až za několik měsíců.

Dílčí rekordní výsledky

Například organizace Člověk v tísni podle ředitele fundraisingu Tomáše Vyhnálka zaznamenala výrazný meziroční nárůst vybraných peněz. Loni vybrala přes 600 milionů korun, letos již dárci prostřednictvím Člověka v tísni darovali více než jednu miliardu.

„Za letošní rok dárci přispěli na pomoc a projekty, které humanitární organizace ADRA realizuje doma i v zahraničí, 160 milionů korun,“ uvedl zástupce společnosti ADRA pro komunikaci Filip Muroň. „Tento rok tak představoval například oproti loňsku třicetiprocentní nárůst darů,“ upřesnil.

Zájem o internetové sbírky

Velký zájem dárců o on-line sbírky potvrzuje platforma Znesnáze. „V roce 2024 se na platformě Znesnáze vybrala rekordní částka, která ke dni 18. prosince (2024) přesáhla 133 milionů korun. Odhady naznačují, že do konce roku by mohla dosáhnout až 150 milionů korun. Tento trend ukazuje na rostoucí finanční podporu ze strany dárců, přestože počet spuštěných sbírek zůstává stabilní (kolem devíti set ročně)," sdělila mluvčí Znesnáze Simona Patelisová.

Větší objem darů zaznamenala také platforma Darujme.cz. Loni do poloviny prosince vybrala 342 milionů korun, letos za stejné období 400 milionů korun. „V dlouhodobém trendu lze říct, že Češi jsou stále štědřejší a darují zásadně větší objem peněz na dobročinnost než například před deseti lety,“ uvedla za Darujme.cz Hana Morávková.

Více darovaných peněz eviduje také organizace Donio, prostřednictvím které lidé letos věnovali potřebným již více než 550 milionů korun, meziročně o osm procent více, sdělil ČT ředitel společnosti Donio Adam Szabó.

Hodnota průměrného daru roste

Z dat společností provozujících dobročinné sbírky vyplývá, že roste hodnota jednotlivých darů. Například na serveru Donio výše jednorázového daru meziročně stoupla o více než sto korun na necelých třináct set korun, sdělila pro ČT Morávková.

„V letošním roce přispívali dárci obecně vyššími dary. V průměru se průměrný příspěvek meziročně zvýšil z 672 korun na 896 korun,“ potvrdil trend Adam Szabó ze společnosti Donio.

Pomoc obětem povodní

Velká vlna solidarity se podle oslovených organizací a platforem napříč společností v Česku zvedla po ničivých zářijových povodních. „Letos byla největší sbírkou SOS povodně, kam dárci přispěli půl miliardy,“ potvrdil Vyhnálek z Člověka v tísni. Hlavním tématem byla letos pomoc po povodních i na platformě Donio. „Přes Donio se v rámci povodní vybralo více než 90 milionů korun,“ uvedl pro ČT Szabó. Například ADRA vybrala na pomoc po povodních přes 80 milionů korun.

Dárcovské SMS

Téměř miliardu korun už odeslali dárci podle Šplíchalové za dvacet let existence dárcovských SMS (DMS). „Když uvážíme, že v počátcích bylo možné posílat charitativní SMS pouze v hodnotě 30 korun, tak je to opravdu úctyhodné číslo,“ upřesnila ředitelka Fóra dárců.

Podle Tomáše Vyhnálka z Člověka v tísni však význam DMS zpráv v posledních letech klesá. Podobný trend pozoruje také Filip Muroň z organizace ADRA. „Obliba dárcovských SMS není příliš velká, vybrali jsme jimi řádově desítky tisíc korun,“ upřesnil Muroň.

Načítání...