NASA a SpaceX spojí síly. Uvažují o misi, která dá Hubbleovu teleskopu nový cíl

Společnost SpaceX podnikatele Elona Muska a americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) chtějí vytvořit studii, která by prozkoumala možnosti využití lodi Dragon pro vyslání Hubbleova teleskopu na vyšší oběžnou dráhu. Cílem je prodloužit stárnoucímu vesmírnému dalekohledu životnost, informovala agentura Reuters.

SpaceX, jejíž loď Crew Dragon zajišťuje pro NASA přepravu astronautů a nákladu mezi Zemí a Mezinárodní vesmírnou stanicí (ISS), bude šest měsíců trvající studii plně financovat, řekl ve čtvrtek novinářům šéf NASA pro vědu Thomas Zurbuchen. Cílem studie bude určit, zda by bylo možné loď s teleskopem bezpečně spojit a následně přesunout na stabilnější oběžnou dráhu.

Hubbleův vesmírný dalekohled je na oběžné dráze od roku 1990 a od té doby přispěl k mnoha klíčovým objevům. V první dekádě 21. století prošel opravami, na nichž se podílely americké raketoplány. Od ukončení programu raketoplánů v roce 2011 astronomové zvažují různé způsoby provádění oprav stárnoucího, ale stále funkčního stroje. Žádné konkrétní plány zatím představeny nebyly.

Studie také prozkoumá, zda bude nutné upravit loď Dragon tak, aby se mohla k teleskopu připojit. Měla by rovněž určit, zda budou muset být na palubě při případné misi astronauti.

Podle NASA se teleskop vyplatí opravovat zejména proto, že nyní funguje i Webbův vesmírný dalekohled. Protože každý z nich zkoumá vesmír jiným způsobem, mohou nyní vědci oba zaměřit na stejný cíl, a získávat tak řadu dříve nedostupných informací. Na konci září společně pozorovaly například misi DART – tedy cílený náraz sondy do asteroidu:

Pozorování mise DART