TÉMA

Webbův dalekohled

NASA představila svůj první „dračák“. Hubbleův teleskop v něm zmizel beze stopy

Americká vesmírná agentura se pokouší komunikovat vědu nečekanými způsoby. Na začátku března představila svou první hru na hrdiny, v které kombinuje zábavu a poznání.
6. 3. 2024|

Astronomové popsali srážku dvou exoplanet u mladé hvězdy

Zářící kosmický oblak skrýval srážku dvou vzdálených těles. NASA popsala, jak kolize exoplanet vypadala a odhalila své plány, jak chce tuto událost dále studovat.
21. 2. 2024|

Obyvatelné planety by se mohly ukrývat pod závojem kosmického prachu

Obyvatelné planety by se v kosmu mohly ukrývat na místech, kde se dají pomocí současných přístrojů jen špatně odhalit, uvedli vědci z Michiganské univerzity, kteří nyní vytipovali oblast, v níž by se právě takové planety mohly nacházet. S potvrzením jejich existence může pomoct Webbův vesmírný dalekohled.
31. 5. 2023|
Doporučujeme

Známý snímek Orlí mlhoviny má novou verzi. Webbův teleskop zachytil majestátní Sloupy stvoření

Jeden z nejznámějších snímků dalekého vesmíru, který zobrazuje takzvané Sloupy stvoření v Orlí mlhovině, se po sedmadvaceti letech dočkal nové verze. Velkolepé sloupce prachu a plynů zachytil po svém předchůdci Hubbleově dalekohledu do detailu vesmírný teleskop Jamese Webba. Zveřejnily ho Evropská kosmická agentura (ESA) a americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).
19. 10. 2022|

NASA a SpaceX spojí síly. Uvažují o misi, která dá Hubbleovu teleskopu nový cíl

Společnost SpaceX podnikatele Elona Muska a americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) chtějí vytvořit studii, která by prozkoumala možnosti využití lodi Dragon pro vyslání Hubbleova teleskopu na vyšší oběžnou dráhu. Cílem je prodloužit stárnoucímu vesmírnému dalekohledu životnost, informovala agentura Reuters.
30. 9. 2022|
Doporučujeme

Webbův dalekohled zachytil v detailu Neptunovy prstence i měsíce

Webbův vesmírný dalekohled se tentokrát nedíval na vzdálené galaxie, ale zaměřil svou pozornost na Sluneční soustavu. A pořídil svůj první snímek planety Neptun – jedná se o nejjasnější pohled na prstence této zvláštní planety za posledních více než třicet let.
21. 9. 2022Aktualizováno24. 9. 2022, 17:03|

Jako chapadla kosmické chobotnice. Webbův teleskop ukázal Přízračnou galaxii v detailu

Nové snímky takzvané Přízračné galaxie M74 ukazují sílu spolupráce vesmírných observatoří na různých vlnových délkách. Vědci totiž využili data jak ze staršího Hubbleova dalekohledu tak i z nového Webbova teleskopu.
30. 8. 2022|

První planeta s oxidem uhličitým objevena. Našel ho tam Webbův teleskop

Vesmírný teleskop NASA Jamese Webba zachytil první jasný důkaz přítomnosti oxidu uhličitého v atmosféře planety mimo Sluneční soustavu. Nejde zatím o žádný důkaz života – na této planetě nejspíš být žádný nemůže. Ale pro vědce je to i tak skvělá zpráva: Webbův dalekohled totiž bude moci tento plyn související s životem najít i na planetách, které takové podmínky mají.
26. 8. 2022|