TÉMA

ČKD Tatra Smíchov

Doporučujeme

Čím se cestující vozí 50 let pod Prahou: Ečs, 81-71 a M1

Pražské metro slaví padesátiny. Před půlstoletím se cestujícím otevřel první úsek nejstarší trasy C a na něj vyjely šedivé vozy typu Ečs, které do Prahy dodal Mytiščinský stojírenský závod. Byl, a zároveň nebyl to první typ vozidel pražské podzemní dráhy. Každopádně byl první, který skutečně sloužil jako metro cestujícím. Po něm přibyly ještě dva nové typy pražského metra a jeden vznikl rekonstrukcí. Není to ale konec historie. Dopravní podnik připravuje zakázku na další sérii vozidel, která se má přiblížit současným podzemním trendům nejen co do sestavení soupravy, ale i co do řidiče. Ten by v pražském metru budoucnosti již jezdit neměl.
8. 5. 2024|

Průvodce pražskými tramvajemi. Do běžného provozu vyjíždí sedm typů

V Praze začnou jezdit nové tramvaje. Dopravní podnik objednal napevno zatím čtyřicet nových nízkopodlažních vozidel 52T od Škody, s výrobcem má ale také rámcovou smlouvu na dalších 160 těchto tramvají. Odebere-li je všechny, významně se tím přiblíží chvíle, kdy již nebude nutné do pražských tramvají nastupovat po schodech. S typem 52T se také zásadně zvýší podíl klimatizovaných tramvají, kterých dnes jezdí jen něco přes sto z celkových téměř osmi stovek vozidel. Vozový park se také výrazně omladí. Nejstarší tramvaje, které jsou dnes bez výraznější rekonstrukce v provozu, jsou z 90. let minulého století.
11. 1. 2024|

Tramvaje T3 vozí cestující 60 let ulicemi měst i pod zemí. Zpočátku byly přelomové, poslední vznikaly z nouze

Známá pohádka vypráví o ošklivém káčátku, ze kterého vyrostla překrásná labuť. Rovnou šedesátku nyní slaví takové káčátko naruby. Tramvaje T3 byly v 60. letech zcela moderním a reprezentativním produktem československého průmyslu. O dvacet let později se ale vyráběly stále a bez větších změn – a tehdy to byla spíše již taková káčátka, o která vlastně nikdo moc nestál, jenomže nebylo na výběr. Nazvat ale tramvaj T3 ošklivým káčátkem by bylo již příliš. Design od Františka Kardause je zcela nadčasový a oblé čelo se dvěma vystouplými kulatými reflektory i dnes zdobí desítky měst.
21. 6. 2021|

30 let zpět: Lid v závodě vládnout nemůže, kdo jej ale nahradí?

Výrobce tramvají ČKD Tatra Smíchov se brzy po revoluci dostal do ekonomických potíží. Výrazně klesala produktivita práce a v říjnu 1990 navíc musel čelit hrozbě stávky ze strany nespokojených zaměstnanců. Kdo byl za neutěšený stav podniku zodpovědný?Vraťte se každý den na chvíli o 30 let zpět a podívejte se, jaké okamžiky přinesl rok 1990.
31. 10. 2020|