„GDL po 120 hodinách v noci na úterý stávku ukončil. Železniční doprava se vrátila bez větších komplikací k normálu,“ oznámily dráhy. „Dnes tak podle jízdního řádu vyjede 860 dálkových vlaků a také 21 tisíc regionálních a městských spojů,“ dodal dopravce.
Samotný odborový svaz strojvedoucích konec stávky potvrdil. Podle německého zpravodajského webu televizní stanice Tagesschau však odboráři pohrozili dalšími protesty.
Nová stávka se podle zpravodaje ČT v Německu Martina Jonáše dá očekávat. „Zdá se, že odbory na straně jedné a dopravce na straně druhé uvízli v jakési poziční válce. Odboráři odmítají zasednout k jednacímu stolu, dokud vedení Deutsche Bahn nepředloží další návrh kolektivní smlouvy.“
Kvůli stávce nejezdily ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou. Na trati do České republiky vlaky začínaly a končily v Drážďanech. Spojení je ale znovu obnovené.
Ekonomické škody způsobené stávkou jsou obrovské. „Pouze přerušení dodavatelského řetězce v nákladní dopravě způsobí ztráty 100 milionů eur za den,“ komentoval situaci podle Frankfurter Allgemeine Zeitung generální ředitel Asociace středních podniků Markus Jerger.
Boj za vyšší platy i jednorázové prémie
Protest zahájili minulý týden ve středu strojvedoucí nákladních vlaků, ve čtvrtek se k nim přidali jejich kolegové z osobní dopravy. Německý železniční dopravce se pokusil stávce zabránit soudní cestou, pracovní soud ale žádost o vydání předběžného opatření zamítl. Nadřízený soud pak odmítl i odvolání drah.
Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.
Dráhy dosud nabízely mzdy vyšší o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady koronavirové krize. Dopravce souhlasí s příspěvkem až 600 eur a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit šestatřicet měsíců. Odboráři ale chtějí ještě kratší lhůtu, a to devětadvacet měsíců.
Podpora stávkujících klesá
Podle Jonáše odboráři ztrácejí v očích veřejnosti podporu. S každým dalším protestem se stále více Němců domnívá, že stávka strojvedoucích je nepřiměřená a že zatěžuje německé obyvatelstvo víc, než by příslušelo. Momentálně stávkující podporuje jen 28 procent Němců.

Studio 6: Zpravodaj Jonáš o konci stávky v německé železniční dopravě
„Na německé poměry je to velmi neobvyklé. Odboráři ze svazu GDL tentokrát čelí obvinění, že jim v první řadě nejde o mzdové požadavky nebo zlepšení podmínek pro strojvedoucí. Řada kritiků tvrdí, že se snaží vydobýt si silnější pozici v rámci samotné společnosti Deutsche Bahn, kde je odborová centrála GDL jednou z nejmenších,“ komentuje Jonáš.