V Německu skončila třetí stávka strojvedoucích Deutsche Bahn, očekávají se další protesty

Po takřka šestidenní stávce strojvedoucích německé železniční společnosti Deutsche Bahn se opět rozjely vlaky podle běžného jízdního řádu. Pro miliony cestujících v Německu a také podniky spoléhající na zásobování po železnici to znamená úlevu. Dopravce ráno ohlásil, že vlaky se bez komplikací daří vypravovat. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) se stávkou, která byla třetí za posledních třicet dní, snaží dosáhnout vyšších mezd. Deutsche Bahn sice s navýšením souhlasí, požadují ale odklad, což zdůvodňují hospodářskými dopady pandemie nemoci covid-19.

„GDL po 120 hodinách v noci na úterý stávku ukončil. Železniční doprava se vrátila bez větších komplikací k normálu,“ oznámily dráhy. „Dnes tak podle jízdního řádu vyjede 860 dálkových vlaků a také 21 tisíc regionálních a městských spojů,“ dodal dopravce.

Samotný odborový svaz strojvedoucích konec stávky potvrdil. Podle německého zpravodajského webu televizní stanice Tagesschau však odboráři pohrozili dalšími protesty.

Nová stávka se podle zpravodaje ČT v Německu Martina Jonáše dá očekávat. „Zdá se, že odbory na straně jedné a dopravce na straně druhé uvízli v jakési poziční válce. Odboráři odmítají zasednout k jednacímu stolu, dokud vedení Deutsche Bahn nepředloží další návrh kolektivní smlouvy.“ 

Kvůli stávce nejezdily ani přímé vlaky mezi Berlínem a Prahou. Na trati do České republiky vlaky začínaly a končily v Drážďanech. Spojení je ale znovu obnovené.

Spor mezi svazem GDL a vedením dopravce
Zdroj: ČTK/imago stock&people

Ekonomické škody způsobené stávkou jsou obrovské. „Pouze přerušení dodavatelského řetězce v nákladní dopravě způsobí ztráty 100 milionů eur za den,“ komentoval situaci podle Frankfurter Allgemeine Zeitung generální ředitel Asociace středních podniků Markus Jerger.

Boj za vyšší platy i jednorázové prémie

Protest zahájili minulý týden ve středu strojvedoucí nákladních vlaků, ve čtvrtek se k nim přidali jejich kolegové z osobní dopravy. Německý železniční dopravce se pokusil stávce zabránit soudní cestou, pracovní soud ale žádost o vydání předběžného opatření zamítl. Nadřízený soud pak odmítl i odvolání drah.

Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur (zhruba 15 300 korun) kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19.

Dráhy dosud nabízely mzdy vyšší o 1,5 procenta od ledna 2022 a o 1,7 procenta od března 2023, argumentovaly přitom hospodářskými dopady koronavirové krize. Dopravce souhlasí s příspěvkem až 600 eur a také s kratší platností budoucí kolektivní smlouvy o mzdách – ta by měla činit šestatřicet měsíců. Odboráři ale chtějí ještě kratší lhůtu, a to devětadvacet měsíců.

Podpora stávkujících klesá

Podle Jonáše odboráři ztrácejí v očích veřejnosti podporu. S každým dalším protestem se stále více Němců domnívá, že stávka strojvedoucích je nepřiměřená a že zatěžuje německé obyvatelstvo víc, než by příslušelo. Momentálně stávkující podporuje jen 28 procent Němců.

Video Studio 6: Zpravodaj Jonáš o konci stávky v německé železniční dopravě
video

Studio 6: Zpravodaj Jonáš o konci stávky v německé železniční dopravě

Zdroj: ČT24

„Na německé poměry je to velmi neobvyklé. Odboráři ze svazu GDL tentokrát čelí obvinění, že jim v první řadě nejde o mzdové požadavky nebo zlepšení podmínek pro strojvedoucí. Řada kritiků tvrdí, že se snaží vydobýt si silnější pozici v rámci samotné společnosti Deutsche Bahn, kde je odborová centrála GDL jednou z nejmenších,“ komentuje Jonáš.