Vlak, který vykolejil u Mariánských Lázní, jel skoro trojnásobnou rychlostí, než kolik bylo povoleno

Vlak, který vykolejil u Mariánských Lázní, jel rychlostí 86 kilometrů v hodině. Omezení na 30 kilometrů v hodině strojvedoucí zřejmě nezaznamenal. ČT to potvrdil zdroj blízký vyšetřování s odvoláním na rozbor rychloměru. Na místě zřejmě nebylo v pořádku ani návěstění. Jaký vliv to mohlo na nehodu mít, inspektoři ještě prověřují. Provoz by mohl být na trati obnoven v pátek.

O tom, že za nehodou mohla být příliš rychlá jízda, se hovoří už dva týdny. Debata vyústila ve spor mezi dopravcem a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Vlak vjel na místo nehody viditelně rychleji než povolenou třicítkou, což nyní potvrdil ČT i zdroj blízký vyšetřování. Podle některých nebylo snížení povolené rychlosti na místě, kde se staví nový silniční nadjezd, dostatečně vyznačené. A proto ten, kdo místem projížděl jen jednou za čas a o změně nevěděl, nemusel stihnout zpomalit.

České dráhy žádaly dva dny před nehodou SŽDC o úpravu. V odpovědi si ještě tentýž den mohli zástupci dopravce přečíst, že SŽDC nepovažuje za možné „vyhovět každému jednotlivému požadavku na zajištění vícestupňové kontroly“. Správa železnic také ve vyrozumění uvedla, že stav ponechá beze změny.

Generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda pochybení minulý týden pro ČT odmítl. „Dopravce by měl naopak zvýšit komunikaci se svými zaměstnanci. Na úseku před nehodou jelo více než čtyři sta vlaků a projely v pořádku,“ řekl s tím, že jeho společnost předpisově splnila vše.

Řekl také, že na komunikaci by se měla zaměřit i SŽDC. „Měli bychom hledat cesty ke zdůraznění informací ze strany provozovatele k dopravcům. Tam bude vždycky prostor zdokonalovat přístupy. To je pro mě výzva,“ dodal dříve Svoboda.

Snížení povolené rychlosti strojvedoucí překvapilo

Až do poloviny července platila v místě „pomalá rychlost“. Tak železničáři nazývají dočasnou změnu traťových poměrů, na kterou strojvedoucího upozorňuje kromě traťových značek zvláštní rozkaz, který mu předává výpravčí. Potom se ale z dočasného omezení formálně stalo omezení trvalé. Že musí zpomalit, se strojvedoucí dočetli ve služebních pomůckách, přímo před jízdou je nikdo neupozornil. Když si změny v dokumentaci nevšimli, museli reagovat až na návěsti přímo na trati.

SŽDC ujišťovala, že je vše v pořádku – strojvedoucí je přece povinen sledovat trať a návěsti. „Všechny informace byly i v tabulkách traťových poměrů, takže jsme o tom dostatečně a včas informovali,“ řekla ČT dříve mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. 

Ovšem pro trať 713B (jak je úsek Plzeň–Cheb označen) má dnes tato tabulka třináct stran plných různých údajů. Někteří strojvedoucí proto ČT přiznali, že vyznačenou změnu přehlédli – a místem pak projeli rychleji než třicítkou.

Vedení Českých drah ostatně již před nehodou dostalo od jednoho ze strojvedoucích, kteří přes Mariánské Lázně jezdí, stížnost. Strojvedoucí pendolina Pavel Corradini v ní přímo varoval před rizikem, které na místě po zrušení pomalé jízdy hrozí.

Trať by se mohla otevřít v pátek

Nákladní vlak vykolejil na konci července na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Planou. Nehoda se stala v místě, kde se staví nová silnice. Z náspu spadly pouze vozy, které vezly vápenec, dvě lokomotivy zůstaly na trati. Lidé, kteří pod náspem byli, stihli včas utéct.

Podle SŽDC by mohla být doprava na trati obnovena v pátek. „Opravy pokračují podle harmonogramu. V úterý se začalo pracovat na trakčním vedení, nejpozději ve středu to bude dokončeno. Pak budou následovat nutné revize a odpovídající zkoušky. Po nich termín zpřesníme, ale předpokládáme, že by to mohlo být v pátek 16. srpna,“ uvedla mluvčí Pistoriusová.

  • Kvůli nehodám se zřejmě začnou měnit i zvyklosti a předpisy. SŽDC po letech debat připravuje převod traťových tabulek z  formátu .pdf  do takzvaně strojově čitelných dat. Díky tomu by mělo být poměrně snadné naprogramovat aplikaci podobnou třeba navigaci v autě, která říká řidiči, jaká rychlost, stoupání nebo přejezd je před ním.
  • Podle specialisty na dopravní IT Juraje Kováče je pro zkušený tým vytvoření takové aplikace otázka několika měsíců. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Karlovarský kraj

Vyšetření z pohodlí domova. Druhý kraj spustil on-line pohotovost

Po jižních Čechách je služba on-line pohotovosti dostupná na Karlovarsku. Diagnózu lékař obvykle určí po rozhovoru s pacientem, může ho ale také poslat do lékárny pro test. „Například pro CRP test, strep test, případně test na vyšetření moči, pokud má třeba infekci močových cest, která může doplnit informace o stavu,“ vysvětluje praktický lékař Ondřej Tefr. Na dálku pak praktik může předepsat léky, složitější případy odesílá na pohotovost. On-line pohotovost se připravuje už také v Plzeňském kraji. Naopak ve východních Čechách, na Vysočině a Zlínsku hejtmanství službu zavádět nechtějí. Šest krajů její spuštění zvažuje. A chystají ji i některá města – třeba Říčany nebo Znojmo.
11. 3. 2025

Ruské pravoslaví ve Varech využívaly tajné služby, tvrdí BIS

Tajné schůzky agentů ruské vojenské rozvědky i organizování akcí proti jiným státům Evropské unie. To jsou věci, které se měly podle českých tajných služeb odehrávat v areálu ruské pravoslavné církve v Karlových Varech. Kvůli jejím aktivitám se na ni zaměřily bezpečnostní složky. Souvislosti a podrobnosti případu zjišťovaly pro Reportéry ČT Jana Neumannová a Adéla Paclíková.
11. 3. 2025

Začala stavba D6 u Bošova na Karlovarsku

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět další část dálnice D6, a to 7,9 kilometru dlouhý úsek Knínice–Bošov v Karlovarském kraji. Cena stavby, jejíž součástí bude i odpočívka, je 2,34 miliardy korun bez DPH. Jde o další fázi přestavby silnice I/6 na dálnici. Řidiči by po této části D6 měli začít jezdit koncem roku 2027.
10. 3. 2025

Na Sokolovsku zmizelo z lesa velké množství dřeva, naplnilo by na padesát kamionů

Celkem 1500 kubíků dřeva zmizelo podle radnice z městských lesů u Nového Sedla na Sokolovsku. Takové množství by naplnilo zhruba padesát velkých kamionů. Případem se teď zabývají policisté. Radní na to přišli náhodou, když vyměnili hospodáře, který se o lesy stará.
27. 2. 2025

Pátek přinesl oteplení, víc oblačnosti i mrznoucí déšť

Páteční ráno už nebylo tak mrazivé jako rána předešlá. Přibylo oblačnosti a na západě se objevil i mrznoucí déšť. Meteorologové ráno varovali před ledovkou v Karlovarském, většině Ústeckého kraje a v Plzeňském kraji. V příštích dnech se bude dál oteplovat.
21. 2. 2025

„Padělané bankovky vkládali do bankomatů.“ Policie obvinila šedesát lidí

Kriminalisté z Karlovarského kraje odhalili šedesátičlennou skupinu, která podle vyšetřování padělala bankovky a uváděla je do oběhu. Podezřelí způsobili škodu za čtyři a půl milionu korun. Policisté je obvinili z padělání a pozměnění peněz, podvodu a neoprávněného opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku. Kriminalisté většinu obviněných vyšetřují na svobodě, jsou z celé republiky. Někteří jsou nyní ve vězení za jinou trestnou činnost.
21. 2. 2025Aktualizováno21. 2. 2025

Před 80 lety dopadly bomby i na Tachov, Plzeň nebo Cheb

Při bombardování 14. února škody neutrpěla jen Praha, menší skupiny letounů, které směřovaly na Drážďany, toho dne útočily ještě na Plzeň, Duchcov nebo Záluží u Mostu. Bomby dopadly i na Karlovy Vary, Cheb a Tachov. Bombardování Tachova si vyžádalo jedenapadesát obětí.
14. 2. 2025

Sníh a ledovka zkomplikovaly dopravu. Na obchvatu Opavy zemřeli tři lidé

Sníh a ledovka komplikovaly ve čtvrtek ráno dopravu na řadě míst v Česku. Provoz se zastavil i na nejvytíženější dálnici D1, po nehodě dodávky a osobního vozu byla u Velkého Meziříčí téměř hodinu neprůjezdná ve směru na Brno. Na Vysočině byl také v části Pelhřimovska kvůli ledovce pozastaven provoz většiny autobusů. Tři mladí lidé zemřeli ve středu večer při srážce tří osobních aut na obchvatu Opavy. Policisté okolnosti havárie vyšetřují. Silnice I/11 byla kvůli nehodě déle než 16 hodin uzavřená.
13. 2. 2025Aktualizováno13. 2. 2025
Načítání...