Vlak, který vykolejil u Mariánských Lázní, jel skoro trojnásobnou rychlostí, než kolik bylo povoleno

Vlak, který vykolejil u Mariánských Lázní, jel rychlostí 86 kilometrů v hodině. Omezení na 30 kilometrů v hodině strojvedoucí zřejmě nezaznamenal. ČT to potvrdil zdroj blízký vyšetřování s odvoláním na rozbor rychloměru. Na místě zřejmě nebylo v pořádku ani návěstění. Jaký vliv to mohlo na nehodu mít, inspektoři ještě prověřují. Provoz by mohl být na trati obnoven v pátek.

O tom, že za nehodou mohla být příliš rychlá jízda, se hovoří už dva týdny. Debata vyústila ve spor mezi dopravcem a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Vlak vjel na místo nehody viditelně rychleji než povolenou třicítkou, což nyní potvrdil ČT i zdroj blízký vyšetřování. Podle některých nebylo snížení povolené rychlosti na místě, kde se staví nový silniční nadjezd, dostatečně vyznačené. A proto ten, kdo místem projížděl jen jednou za čas a o změně nevěděl, nemusel stihnout zpomalit.

České dráhy žádaly dva dny před nehodou SŽDC o úpravu. V odpovědi si ještě tentýž den mohli zástupci dopravce přečíst, že SŽDC nepovažuje za možné „vyhovět každému jednotlivému požadavku na zajištění vícestupňové kontroly“. Správa železnic také ve vyrozumění uvedla, že stav ponechá beze změny.

Generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda pochybení minulý týden pro ČT odmítl. „Dopravce by měl naopak zvýšit komunikaci se svými zaměstnanci. Na úseku před nehodou jelo více než čtyři sta vlaků a projely v pořádku,“ řekl s tím, že jeho společnost předpisově splnila vše.

Řekl také, že na komunikaci by se měla zaměřit i SŽDC. „Měli bychom hledat cesty ke zdůraznění informací ze strany provozovatele k dopravcům. Tam bude vždycky prostor zdokonalovat přístupy. To je pro mě výzva,“ dodal dříve Svoboda.

Snížení povolené rychlosti strojvedoucí překvapilo

Až do poloviny července platila v místě „pomalá rychlost“. Tak železničáři nazývají dočasnou změnu traťových poměrů, na kterou strojvedoucího upozorňuje kromě traťových značek zvláštní rozkaz, který mu předává výpravčí. Potom se ale z dočasného omezení formálně stalo omezení trvalé. Že musí zpomalit, se strojvedoucí dočetli ve služebních pomůckách, přímo před jízdou je nikdo neupozornil. Když si změny v dokumentaci nevšimli, museli reagovat až na návěsti přímo na trati.

SŽDC ujišťovala, že je vše v pořádku – strojvedoucí je přece povinen sledovat trať a návěsti. „Všechny informace byly i v tabulkách traťových poměrů, takže jsme o tom dostatečně a včas informovali,“ řekla ČT dříve mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. 

Ovšem pro trať 713B (jak je úsek Plzeň–Cheb označen) má dnes tato tabulka třináct stran plných různých údajů. Někteří strojvedoucí proto ČT přiznali, že vyznačenou změnu přehlédli – a místem pak projeli rychleji než třicítkou.

Vedení Českých drah ostatně již před nehodou dostalo od jednoho ze strojvedoucích, kteří přes Mariánské Lázně jezdí, stížnost. Strojvedoucí pendolina Pavel Corradini v ní přímo varoval před rizikem, které na místě po zrušení pomalé jízdy hrozí.

Trať by se mohla otevřít v pátek

Nákladní vlak vykolejil na konci července na trati mezi Mariánskými Lázněmi a Planou. Nehoda se stala v místě, kde se staví nová silnice. Z náspu spadly pouze vozy, které vezly vápenec, dvě lokomotivy zůstaly na trati. Lidé, kteří pod náspem byli, stihli včas utéct.

Podle SŽDC by mohla být doprava na trati obnovena v pátek. „Opravy pokračují podle harmonogramu. V úterý se začalo pracovat na trakčním vedení, nejpozději ve středu to bude dokončeno. Pak budou následovat nutné revize a odpovídající zkoušky. Po nich termín zpřesníme, ale předpokládáme, že by to mohlo být v pátek 16. srpna,“ uvedla mluvčí Pistoriusová.

  • Kvůli nehodám se zřejmě začnou měnit i zvyklosti a předpisy. SŽDC po letech debat připravuje převod traťových tabulek z  formátu .pdf  do takzvaně strojově čitelných dat. Díky tomu by mělo být poměrně snadné naprogramovat aplikaci podobnou třeba navigaci v autě, která říká řidiči, jaká rychlost, stoupání nebo přejezd je před ním.
  • Podle specialisty na dopravní IT Juraje Kováče je pro zkušený tým vytvoření takové aplikace otázka několika měsíců. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Karlovarský kraj

NCOZ zasahuje ve třech krajích

Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) zasahuje na desítkách míst v Plzeňském, Ústeckém a Karlovarském kraji. Ústecké krajské státní zastupitelství případ, který se týká daňové trestné činnosti, dozoruje. Detektivové zadrželi osm lidí, informovala ústecká náměstkyně krajské státní zástupkyně Kateřina Doušová. Na případ upozornil server Novinky.cz, podle něhož se týká mimo jiné možného ovlivňování zakázek na ochranu objektů.
16:10Aktualizovánopřed 38 mminutami

Na dekarbonizaci uhelných regionů míří z Unie 29 miliard korun

Na dekarbonizaci uhelných regionů, tedy přeměnu Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje, míří téměř devětadvacet miliard korun z dotačního programu Spravedlivá transformace. Je to přes sedmdesát procent celkové částky programu, přičemž příjemcům bylo proplaceno už šest miliard korun, řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Program má podpořit přeměnu regionů, které jsou spojeny s dlouhodobou těžbou uhlí.
5. 6. 2025

Radní odvolali ředitelku Karlovarské krajské nemocnice Kvačkovou

Krajští radní s okamžitou platností odvolali ředitelku Karlovarské krajské nemocnice (KKN) Nelu Kvačkovou. Zdravotníci krajských nemocnic jí vytýkali zejména nezvládnutou komunikaci. Lékaři podávali hromadné výpovědi, vznikly také petice. Rada kraje, která je zároveň valnou hromadou KKN, na uvolněné místo dosadí Jiřího Štefana, lékařského ředitele Penta Hospitals. Kvačková ke svému odvolání řekla, že „pár vyvolených si z veřejného zdravotního zařízení udělalo lukrativní byznys a vyvádělo peníze i pacienty do svých soukromých ambulancí“.
4. 6. 2025Aktualizováno4. 6. 2025

Jediným řešením krize v Karlovarské krajské nemocnici je podle odborů odchod ředitelky

Lékařský odborový klub (LOK) tvrdí, že jediným řešením současné krize v Karlovarské krajské nemocnici (KKN), je odchod generální ředitelky Nely Kvačkové. Odbory podporují protesty lékařů a jsou připraveny i na případné vyhlášení stávkové pohotovosti nebo omezení směn. Na jednání s náměstkem hejtmanky Petrem Kubisem (ANO) se vyslovili proti setrvání Kvačkové ve funkci i primáři a vrchní sestry. O dalších krocích by krajská rada mohla rozhodovat ve středu.
3. 6. 2025Aktualizováno3. 6. 2025

Novou tvář získá pětatřicet nádraží

Správa železnic letos plánuje rekordní investice do modernizace tratí, nádraží a infrastruktury ve výši zhruba čtyřiceti miliard korun. Z toho dvě a půl miliardy korun poputují na rekonstrukce budov. Novou podobu získá celkem 35 stanic. Secesní nádraží ve Františkových Lázních bude navráceno do původní podoby, v Mladé Boleslavi vznikne místo staré stanice nová odbavovací hala. Na hlavním nádraží v Praze pak vzniknou nové interiéry jižní části Fantovy budovy.
25. 5. 2025

Kontejnery na tříděný odpad přetékají. Lidé mohou využít i sběrné dvory

Svozové společnosti po celé republice se potýkají s problémem přeplněných kontejnerů na papír a plasty. Množství odpadu ukládaného zejména do žlutých nádob podle mluvčího SAKO Brno Michala Kačírka roste. Obyvatelům města krom kontejnerů doporučuje i větší využívání sběrných dvorů pro objemný odpad. Pravidla porušují často i podnikatelé, kteří si musí ze zákona zajistit vlastní svoz odpadu, ale zneužívají kontejnery pro fyzické osoby.
19. 5. 2025

Dobrovolníci pokračují v záchraně areálu lázní Kyselka

Pokračuje snaha dobrovolníků zachránit zchátralé lázně Kyselka u Karlových Varů. Areál, který se později stal památkou, nechal na konci devatenáctého století vystavět podnikatel Heinrich Mattoni. Právě tamní prameny využívá výrobce minerální vody dodnes. Do věže Mattoniho vily by se za dva roky mohli podívat i návštěvníci. To ale záleží na rychlosti prací placených jen ze sponzorských darů a dotací.
10. 5. 2025

Takzvané mařiče energie skončí. Novelu má na stole Senát

Přichází konec takzvaných mařičů energie. Jedná se o zařízení podobná třeba fénu, která se spustí, když je v síti přebytek elektřiny. Tu pak přemění na teplo a bez užitku vypustí do vzduchu. Jejich zákaz prošel Poslaneckou sněmovnou v rámci novely energetického zákona přezdívané Lex plyn. Na stole ji teď má Senát.
4. 5. 2025
Načítání...