Úklid na trati u Domažlic komplikuje promoklá zem. České dráhy odškodní pasažéry

7 minut
Události: Železničáři pokračují v pracích na trati u Domažlic
Zdroj: ČT24

Železničáři se snaží obnovit provoz na trati u Domažlic, kde ve středu ráno došlo k tragické srážce regionálního vlaku s mezinárodním expresem. Práce jim komplikuje nepříznivé počasí a podmáčený terén. Odklidili už všechna nabouraná vozidla. Nyní opravují koleje a výhybku. Škody podle odhadů Drážní inspekce přesáhnou sto milionů korun. České dráhy jenom ty na vlacích předběžně vyčíslily na nejméně 170 milionů korun. Oznámily také, že odškodní cestující, jichž se nehoda dotkla.

Na trati číslo 180 se ve středu krátce po osmé hodině ráno srazily dva vlaky Českých drah: Západní expres na cestě z Mnichova do Prahy a osobní RegioShark směřující z Plzně do Domažlic.

Tři lidé zemřeli, dalších pět lidí bylo těžce zraněno. Podle informací z nemocnic jsou ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. 

České dráhy oznámily, že cestující z havarovaných vlaků odškodní. „Budou odškodňovat jak pozůstalé po obětech neštěstí, tak zraněné osoby,“ sdělil mluvčí podniku Petr Šťáhlavský. „Odškodnění bude v závislosti na rozsahu a délce léčení, rozsahu zranění. Odškodníme také hmotné škody, pokud došlo například k poškození oblečení či zavazadel nebo k jejich ztrátě.“

Podle dosavadních zjištění zřejmě rychlík projel návěstidlo a nepočkal na křižování v nedaleké výhybně, příčina neštěstí se ale vyšetřuje. Podle Drážní inspekce se dá výsledná zpráva čekat do osmi až devíti měsíců.

Souběžně probíhají práce na obnovení železničního provozu v místě nehody. České dráhy počítaly s tím, že by se vlaky na zdejší koleje mohly vrátit v pátek večer, protože kvůli havárii je musí nahrazovat autobusy nejen v regionální, ale i mezinárodní dopravě Česko–Bavorsko. Trať je totiž v úseku jednokolejná. Obnovu provozu ovšem komplikuje deštivé počasí.

Jeřáb a závaží

Vyprošťovací práce havarovaných souprav reálně začaly až ve čtvrtek v časném dopoledni. Už ve dvě ráno se sice na místo dostal čtyřsettunový jeřáb, jenže hustě pršelo a jedno z nákladních aut se závažím, které má jeřáb stabilizovat, uvázlo na podmáčené cestě. Stometrová cesta mu zabrala tři hodiny a táhnout ho musel traktor. Další závaží hasiči už raději překládali na terénní auto, aby se k trati vůbec dostala.

Vyprošťovací práce odstartovaly před devátou. Zkompletovaný a zatížený jeřáb nejprve vyprostil a na louku odklidil poslední neodtažený, zdemolovaný vagon expresu, který byl za lokomotivou.

Železničáři už všechna nabouraná vozidla uklidili. Těžký jeřáb vyprostil a nasadil na koleje nabouranou německou lokomotivu vážící přes osmdesát tun, kterou odtáhl nehodový vlak na nádraží do Domažlic. „Lokomotiva a německé vozy pojedou nouzovým způsobem po kolejích zpátky do Německa ke společnosti Länderbahn, která je jejich vlastníkem,“ řekl mluvčí ČD Šťáhlavský.

Po kolejích železničáři odvezou do depa Českých drah také motorový vlak RegioShark. Poškozenější první polovina se měla podle původních plánů umístit mimo trať na trajler, aby se odvezla do depa a zjistilo se, zda ji lze opravit. Nakonec se ale podle Šťáhlavského podařilo přesunout do Blížejova celý RegioShark s hmotností 86 tun. Nabouraný vagon přesunul jeřáb na louku podél trati a bude rozřezán a sešrotován. 

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Škody jsou i na dráze. „Poškozených je zhruba dvě stě až tři sta metrů kolejí a musí se vyměnit výhybka. Přesně se to ukáže, až tam vlaky nebudou a celé se to projde,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Správa navezla pražce, které se budou měnit. Podle Pistoriusové stále počítá s tím, že se trať zprovozní v pátek kolem 18:00 hodin.

Srážka byla největší akcí záchranářů v Plzeňském kraji za posledních šest let. Podobnou hromadnou nehodu řešili naposledy v roce 2015, také 4. srpna, v Horažďovicích-předměstí na Klatovsku, kde se srazily dva rychlíky. Předtím v dubnu 2013, kdy boural francouzský autobus na dálnici D5 u Litohlav na Rokycansku. Šlo určitě o největší mimořádnou událost za několik let, řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová.

Selhání strojvedoucího nebo technická závada

Kriminalisté zahájili trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti a stejně jako Drážní inspekce událost dále vyšetřují. Inspekce se nyní soustředí na dvě hlavní verze nehody. „V tento okamžik jsme už téměř s jistotou vyloučili selhání staničního zabezpečovacího zařízení. V zásadě se nabízí dvě možnosti – selhání člověka, strojvedoucího, nebo technická závada na soupravě,“ uvedl generální ředitel Drážní inspekce Jan Kučera.

V jaké rychlosti se soupravy střetly, zatím inspekce přesně neví. „Lze předpokládat, že využily svou traťovou rychlost – to znamená, že expres mohl jet až osmdesát kilometrů v hodině, osobní vlak, odhadujeme, se mohl pohybovat kolem čtyřiceti kilometrů v hodině,“ odhadl Kučera.

Německá pozornost

Nehoda znovu přitáhla pozornost na zabezpečení dráhy a režim strojvůdců; ve středečním případě totiž strojvedoucí německého expresu projel varovné návěstidlo „Stůj“, které mělo nehodě zabránit. Podobná situace se navíc opakovala i ve čtvrtek, když v Žatci projel tutéž návěst rychlík jedoucí z Mostu do Plzně. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Důvody se vyšetřují.

Tragickou událost z Chodska registrují i německá média. Za jízdu mezinárodního rychlíku mezi stanicemi Furth im Wald a Praha sice zodpovídaly České dráhy a strojvedoucí byl Čech, německý expres ale patří soukromému dopravci Die Länderbahn (spadá pod firmu Netinera, dceřinou společnost italské Ferrovie dello Stato Italiane) a na palubě byli i němečtí pasažéři.

Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících v rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24 řekl, že nehoda ukázala na problémy zastaralého zabezpečení. Dodal, že mnohé současné tratě v Česku by v Německu byly nejpozději v 80. letech zrušeny. „V Německu jsou všechny tratě od roku 2015 povinně vybaveny systémem, který vlak automaticky zabrzdí, pokud projede na červenou. V Česku tomu tak není. Tímto systémem je vybavena jen šestina českých tratí,“ upozornil. 

Trať z Plzně do Mnichova je zatím stále brána jako regionální, SŽ připravuje její rozšíření na dvě koleje, elektrifikaci a moderní elektrický zabezpečovací systém z Plzně do Domažlic. „Dvojkolejku“ chystají také v Bavorsku od hranic ke Schwandorfu. „Zrovna tato trať není ještě dodělaná právě proto, že na německé straně je pokračování z hranice do Schwandorfu velmi problematické,“ reagoval ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 16 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 16 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 17 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...