Úklid na trati u Domažlic komplikuje promoklá zem. České dráhy odškodní pasažéry

7 minut
Události: Železničáři pokračují v pracích na trati u Domažlic
Zdroj: ČT24

Železničáři se snaží obnovit provoz na trati u Domažlic, kde ve středu ráno došlo k tragické srážce regionálního vlaku s mezinárodním expresem. Práce jim komplikuje nepříznivé počasí a podmáčený terén. Odklidili už všechna nabouraná vozidla. Nyní opravují koleje a výhybku. Škody podle odhadů Drážní inspekce přesáhnou sto milionů korun. České dráhy jenom ty na vlacích předběžně vyčíslily na nejméně 170 milionů korun. Oznámily také, že odškodní cestující, jichž se nehoda dotkla.

Na trati číslo 180 se ve středu krátce po osmé hodině ráno srazily dva vlaky Českých drah: Západní expres na cestě z Mnichova do Prahy a osobní RegioShark směřující z Plzně do Domažlic.

Tři lidé zemřeli, dalších pět lidí bylo těžce zraněno. Podle informací z nemocnic jsou ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. 

České dráhy oznámily, že cestující z havarovaných vlaků odškodní. „Budou odškodňovat jak pozůstalé po obětech neštěstí, tak zraněné osoby,“ sdělil mluvčí podniku Petr Šťáhlavský. „Odškodnění bude v závislosti na rozsahu a délce léčení, rozsahu zranění. Odškodníme také hmotné škody, pokud došlo například k poškození oblečení či zavazadel nebo k jejich ztrátě.“

Podle dosavadních zjištění zřejmě rychlík projel návěstidlo a nepočkal na křižování v nedaleké výhybně, příčina neštěstí se ale vyšetřuje. Podle Drážní inspekce se dá výsledná zpráva čekat do osmi až devíti měsíců.

Souběžně probíhají práce na obnovení železničního provozu v místě nehody. České dráhy počítaly s tím, že by se vlaky na zdejší koleje mohly vrátit v pátek večer, protože kvůli havárii je musí nahrazovat autobusy nejen v regionální, ale i mezinárodní dopravě Česko–Bavorsko. Trať je totiž v úseku jednokolejná. Obnovu provozu ovšem komplikuje deštivé počasí.

Jeřáb a závaží

Vyprošťovací práce havarovaných souprav reálně začaly až ve čtvrtek v časném dopoledni. Už ve dvě ráno se sice na místo dostal čtyřsettunový jeřáb, jenže hustě pršelo a jedno z nákladních aut se závažím, které má jeřáb stabilizovat, uvázlo na podmáčené cestě. Stometrová cesta mu zabrala tři hodiny a táhnout ho musel traktor. Další závaží hasiči už raději překládali na terénní auto, aby se k trati vůbec dostala.

Vyprošťovací práce odstartovaly před devátou. Zkompletovaný a zatížený jeřáb nejprve vyprostil a na louku odklidil poslední neodtažený, zdemolovaný vagon expresu, který byl za lokomotivou.

Železničáři už všechna nabouraná vozidla uklidili. Těžký jeřáb vyprostil a nasadil na koleje nabouranou německou lokomotivu vážící přes osmdesát tun, kterou odtáhl nehodový vlak na nádraží do Domažlic. „Lokomotiva a německé vozy pojedou nouzovým způsobem po kolejích zpátky do Německa ke společnosti Länderbahn, která je jejich vlastníkem,“ řekl mluvčí ČD Šťáhlavský.

Po kolejích železničáři odvezou do depa Českých drah také motorový vlak RegioShark. Poškozenější první polovina se měla podle původních plánů umístit mimo trať na trajler, aby se odvezla do depa a zjistilo se, zda ji lze opravit. Nakonec se ale podle Šťáhlavského podařilo přesunout do Blížejova celý RegioShark s hmotností 86 tun. Nabouraný vagon přesunul jeřáb na louku podél trati a bude rozřezán a sešrotován. 

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Škody jsou i na dráze. „Poškozených je zhruba dvě stě až tři sta metrů kolejí a musí se vyměnit výhybka. Přesně se to ukáže, až tam vlaky nebudou a celé se to projde,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Správa navezla pražce, které se budou měnit. Podle Pistoriusové stále počítá s tím, že se trať zprovozní v pátek kolem 18:00 hodin.

Srážka byla největší akcí záchranářů v Plzeňském kraji za posledních šest let. Podobnou hromadnou nehodu řešili naposledy v roce 2015, také 4. srpna, v Horažďovicích-předměstí na Klatovsku, kde se srazily dva rychlíky. Předtím v dubnu 2013, kdy boural francouzský autobus na dálnici D5 u Litohlav na Rokycansku. Šlo určitě o největší mimořádnou událost za několik let, řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová.

Selhání strojvedoucího nebo technická závada

Kriminalisté zahájili trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti a stejně jako Drážní inspekce událost dále vyšetřují. Inspekce se nyní soustředí na dvě hlavní verze nehody. „V tento okamžik jsme už téměř s jistotou vyloučili selhání staničního zabezpečovacího zařízení. V zásadě se nabízí dvě možnosti – selhání člověka, strojvedoucího, nebo technická závada na soupravě,“ uvedl generální ředitel Drážní inspekce Jan Kučera.

V jaké rychlosti se soupravy střetly, zatím inspekce přesně neví. „Lze předpokládat, že využily svou traťovou rychlost – to znamená, že expres mohl jet až osmdesát kilometrů v hodině, osobní vlak, odhadujeme, se mohl pohybovat kolem čtyřiceti kilometrů v hodině,“ odhadl Kučera.

Německá pozornost

Nehoda znovu přitáhla pozornost na zabezpečení dráhy a režim strojvůdců; ve středečním případě totiž strojvedoucí německého expresu projel varovné návěstidlo „Stůj“, které mělo nehodě zabránit. Podobná situace se navíc opakovala i ve čtvrtek, když v Žatci projel tutéž návěst rychlík jedoucí z Mostu do Plzně. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Důvody se vyšetřují.

Tragickou událost z Chodska registrují i německá média. Za jízdu mezinárodního rychlíku mezi stanicemi Furth im Wald a Praha sice zodpovídaly České dráhy a strojvedoucí byl Čech, německý expres ale patří soukromému dopravci Die Länderbahn (spadá pod firmu Netinera, dceřinou společnost italské Ferrovie dello Stato Italiane) a na palubě byli i němečtí pasažéři.

Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících v rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24 řekl, že nehoda ukázala na problémy zastaralého zabezpečení. Dodal, že mnohé současné tratě v Česku by v Německu byly nejpozději v 80. letech zrušeny. „V Německu jsou všechny tratě od roku 2015 povinně vybaveny systémem, který vlak automaticky zabrzdí, pokud projede na červenou. V Česku tomu tak není. Tímto systémem je vybavena jen šestina českých tratí,“ upozornil. 

Trať z Plzně do Mnichova je zatím stále brána jako regionální, SŽ připravuje její rozšíření na dvě koleje, elektrifikaci a moderní elektrický zabezpečovací systém z Plzně do Domažlic. „Dvojkolejku“ chystají také v Bavorsku od hranic ke Schwandorfu. „Zrovna tato trať není ještě dodělaná právě proto, že na německé straně je pokračování z hranice do Schwandorfu velmi problematické,“ reagoval ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 13 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 58 mminutami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 10 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025
Načítání...