Úklid na trati u Domažlic komplikuje promoklá zem. České dráhy odškodní pasažéry

7 minut
Události: Železničáři pokračují v pracích na trati u Domažlic
Zdroj: ČT24

Železničáři se snaží obnovit provoz na trati u Domažlic, kde ve středu ráno došlo k tragické srážce regionálního vlaku s mezinárodním expresem. Práce jim komplikuje nepříznivé počasí a podmáčený terén. Odklidili už všechna nabouraná vozidla. Nyní opravují koleje a výhybku. Škody podle odhadů Drážní inspekce přesáhnou sto milionů korun. České dráhy jenom ty na vlacích předběžně vyčíslily na nejméně 170 milionů korun. Oznámily také, že odškodní cestující, jichž se nehoda dotkla.

Na trati číslo 180 se ve středu krátce po osmé hodině ráno srazily dva vlaky Českých drah: Západní expres na cestě z Mnichova do Prahy a osobní RegioShark směřující z Plzně do Domažlic.

Tři lidé zemřeli, dalších pět lidí bylo těžce zraněno. Podle informací z nemocnic jsou ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. 

České dráhy oznámily, že cestující z havarovaných vlaků odškodní. „Budou odškodňovat jak pozůstalé po obětech neštěstí, tak zraněné osoby,“ sdělil mluvčí podniku Petr Šťáhlavský. „Odškodnění bude v závislosti na rozsahu a délce léčení, rozsahu zranění. Odškodníme také hmotné škody, pokud došlo například k poškození oblečení či zavazadel nebo k jejich ztrátě.“

Podle dosavadních zjištění zřejmě rychlík projel návěstidlo a nepočkal na křižování v nedaleké výhybně, příčina neštěstí se ale vyšetřuje. Podle Drážní inspekce se dá výsledná zpráva čekat do osmi až devíti měsíců.

Souběžně probíhají práce na obnovení železničního provozu v místě nehody. České dráhy počítaly s tím, že by se vlaky na zdejší koleje mohly vrátit v pátek večer, protože kvůli havárii je musí nahrazovat autobusy nejen v regionální, ale i mezinárodní dopravě Česko–Bavorsko. Trať je totiž v úseku jednokolejná. Obnovu provozu ovšem komplikuje deštivé počasí.

Jeřáb a závaží

Vyprošťovací práce havarovaných souprav reálně začaly až ve čtvrtek v časném dopoledni. Už ve dvě ráno se sice na místo dostal čtyřsettunový jeřáb, jenže hustě pršelo a jedno z nákladních aut se závažím, které má jeřáb stabilizovat, uvázlo na podmáčené cestě. Stometrová cesta mu zabrala tři hodiny a táhnout ho musel traktor. Další závaží hasiči už raději překládali na terénní auto, aby se k trati vůbec dostala.

Vyprošťovací práce odstartovaly před devátou. Zkompletovaný a zatížený jeřáb nejprve vyprostil a na louku odklidil poslední neodtažený, zdemolovaný vagon expresu, který byl za lokomotivou.

Železničáři už všechna nabouraná vozidla uklidili. Těžký jeřáb vyprostil a nasadil na koleje nabouranou německou lokomotivu vážící přes osmdesát tun, kterou odtáhl nehodový vlak na nádraží do Domažlic. „Lokomotiva a německé vozy pojedou nouzovým způsobem po kolejích zpátky do Německa ke společnosti Länderbahn, která je jejich vlastníkem,“ řekl mluvčí ČD Šťáhlavský.

Po kolejích železničáři odvezou do depa Českých drah také motorový vlak RegioShark. Poškozenější první polovina se měla podle původních plánů umístit mimo trať na trajler, aby se odvezla do depa a zjistilo se, zda ji lze opravit. Nakonec se ale podle Šťáhlavského podařilo přesunout do Blížejova celý RegioShark s hmotností 86 tun. Nabouraný vagon přesunul jeřáb na louku podél trati a bude rozřezán a sešrotován. 

Místo železničního neštěstí na trati 180
Zdroj: ČT24

Škody jsou i na dráze. „Poškozených je zhruba dvě stě až tři sta metrů kolejí a musí se vyměnit výhybka. Přesně se to ukáže, až tam vlaky nebudou a celé se to projde,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Správa navezla pražce, které se budou měnit. Podle Pistoriusové stále počítá s tím, že se trať zprovozní v pátek kolem 18:00 hodin.

Srážka byla největší akcí záchranářů v Plzeňském kraji za posledních šest let. Podobnou hromadnou nehodu řešili naposledy v roce 2015, také 4. srpna, v Horažďovicích-předměstí na Klatovsku, kde se srazily dva rychlíky. Předtím v dubnu 2013, kdy boural francouzský autobus na dálnici D5 u Litohlav na Rokycansku. Šlo určitě o největší mimořádnou událost za několik let, řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová.

Selhání strojvedoucího nebo technická závada

Kriminalisté zahájili trestní řízení pro podezření ze spáchání trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti a stejně jako Drážní inspekce událost dále vyšetřují. Inspekce se nyní soustředí na dvě hlavní verze nehody. „V tento okamžik jsme už téměř s jistotou vyloučili selhání staničního zabezpečovacího zařízení. V zásadě se nabízí dvě možnosti – selhání člověka, strojvedoucího, nebo technická závada na soupravě,“ uvedl generální ředitel Drážní inspekce Jan Kučera.

V jaké rychlosti se soupravy střetly, zatím inspekce přesně neví. „Lze předpokládat, že využily svou traťovou rychlost – to znamená, že expres mohl jet až osmdesát kilometrů v hodině, osobní vlak, odhadujeme, se mohl pohybovat kolem čtyřiceti kilometrů v hodině,“ odhadl Kučera.

Německá pozornost

Nehoda znovu přitáhla pozornost na zabezpečení dráhy a režim strojvůdců; ve středečním případě totiž strojvedoucí německého expresu projel varovné návěstidlo „Stůj“, které mělo nehodě zabránit. Podobná situace se navíc opakovala i ve čtvrtek, když v Žatci projel tutéž návěst rychlík jedoucí z Mostu do Plzně. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Důvody se vyšetřují.

Tragickou událost z Chodska registrují i německá média. Za jízdu mezinárodního rychlíku mezi stanicemi Furth im Wald a Praha sice zodpovídaly České dráhy a strojvedoucí byl Čech, německý expres ale patří soukromému dopravci Die Länderbahn (spadá pod firmu Netinera, dceřinou společnost italské Ferrovie dello Stato Italiane) a na palubě byli i němečtí pasažéři.

Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících v rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24 řekl, že nehoda ukázala na problémy zastaralého zabezpečení. Dodal, že mnohé současné tratě v Česku by v Německu byly nejpozději v 80. letech zrušeny. „V Německu jsou všechny tratě od roku 2015 povinně vybaveny systémem, který vlak automaticky zabrzdí, pokud projede na červenou. V Česku tomu tak není. Tímto systémem je vybavena jen šestina českých tratí,“ upozornil. 

Trať z Plzně do Mnichova je zatím stále brána jako regionální, SŽ připravuje její rozšíření na dvě koleje, elektrifikaci a moderní elektrický zabezpečovací systém z Plzně do Domažlic. „Dvojkolejku“ chystají také v Bavorsku od hranic ke Schwandorfu. „Zrovna tato trať není ještě dodělaná právě proto, že na německé straně je pokračování z hranice do Schwandorfu velmi problematické,“ reagoval ministr dopravy a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánovčera v 15:42

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
včera v 11:37

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
včera v 11:30

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...