Železniční most přes Orlík má šanci na záchranu. Jeho další využití je však zatím nejasné

2 minuty
Události: Most zůstane zachován. Ale co s ním?
Zdroj: ČT24

Historický železniční most nad Orlickou přehradou má další problém. Jen co se ho podařilo zachránit před demolicí, visí otazník nad jeho využitím. Mohl by sice vyřešit cyklistické propojení Písecka s Milevskem, ale zatím není nikdo, kdo by se do investice pustil.

Pod petici na záchranu sto třicet let staré konstrukce se podepsaly víc než čtyři tisíce lidí. „Chci ten most zachovat pro další generace. Tento most je stejně starý jako Eiffelovka (postavená v letech 1887 až 1889 - pozn. red.), Eiffelovka stojí do dneška,“ řekl iniciátor zachování mostu Pavel Smrt. 

A železniční most nad Orlickou přehradou, který vznikl v letech 1886 až 1889, by měl nakonec také existovat dál. I když to ještě před pár týdny vypadalo, že ustoupí novému a půjde k zemi. Ministerstvo kultury ho ale prohlásilo za památku. Rozhodnutí ještě není pravomocné.

„Je to most, který má velkou hodnotu, je to ikonická stavba, patří k důležité technické památce Táborska,“ uvedla mluvčí ministerstva kultury Michaela Lagronová.

Co s ním?

Za tři roky tu zřejmě mají těsně vedle sebe stát mosty dva, nový a starý. Po novém budou jezdit vlaky a po starém by mohli jezdit cyklisté.

Písecko a Milevsko v podstatě nejsou propojeny bezpečnou cestou, soudí ředitel Nadace jihočeské cyklostezky Jan Vlášek. Podobný názor má i další  iniciátor zachování starého mostu Petr Bouška. „Podolský most je nebezpečný a ten Zvíkovský taky, tam hřmějí kamiony.“ 

Jenže případné využití pro cyklisty naráží na problém s vlastnictvím mostu. „Investorem při budování cyklostezek bývají města, obce, potažmo kraje, ale tady infrastruktura patří státu, tak je to trochu velká neznámá,“ naznačuje Vlášek. 

Noví zájemci o most se nehrnou

Lagronová za ministerstvo kultury říká, že s mostem nemají žádné záměry. „Ani ho nevlastníme, ani ho vlastnit nebudeme, ani nemáme informace, že by se měl měnit vlastník.“ Tím je Správa železnic. „Jsme otevření jednáním s potenciálními zájemci,“ řekla její mluvčí Nela Friebová.

Ale zájemci, kteří by si převzali most do své správy, se nehrnou. Naopak, Jihočeský kraj se o tak velkou a na údržbu nákladnou stavbu starat nechce.

„To je běh na dlouhou trať, ale my na to máme čas, než bude vybudován ten nový most,“ říká s nadějí další iniciátor zachování starého mostu Karel Holl. Zatím tedy zůstává nejasné, co bude s konstrukcí starou víc než sto třicet let dál.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Michelin posune Česko na světové mapě gastronomie, míní odborníci

Michelinův průvodce rozdal prestižní hvězdy restauracím. Také letos uspěly podniky z Česka, je jich však více než dříve a nachází se i mimo Prahu. Podle herce, blogera a autora Gastromapy Lukáše Hejlíka posune úspěch oceněných restaurací českou gastronomii výš na světové mapě. S tím souhlasí i prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek, podle kterého díky tomu Česko nebude dírou na mapě Michelinu. O současné české gastronomii, jejím rozvoji, ale i problémech debatovali hosté v Událostech, komentářích z ekonomiky, kterými provázely Nina Ortová a Jitka Fialková.
před 4 hhodinami

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 7 hhodinami

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 7 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 8 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 17 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 17 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025
Načítání...