Dopravní podnik Ostrava od úterý zastavuje provoz šesti autobusových linek. Kvůli omezením, která vyhlásila vláda, těmito spoji jezdí málo lidí. V Olomouci v Opavě či ve Zlíně kvůli uzavření škol zruší od středy školní linky. V Brně navíc i některé některé noční a posilové spoje.
Některé dopravní podniky ruší nebo omezují spoje. Nikdo by jimi nejezdil
Ostravskému dopravnímu podniku při pandemii výrazně ubylo cestujících. Vzhledem k omezujícím opatřením nyní lidé nemají moc důvodů cestovat linkami 90, 92, 95, 96, 97 a 99. Linka 90 jezdí k ostravskému planetáriu, které musí být zavřené, linka 99 k Městské nemocnici Ostrava, kde jsou zakázány návštěvy.
Od pátku podnik také zredukuje počet spojů na tramvajové lince 10. Mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Hřivnáč Rycková vysvětlila, že tam je důvodem snaha zabránit tomu, aby se od sebe případně nakazili řidiči. „Na této lince se řidiči v jednom voze střídají. Řidičů je zatím dostatek. Zaměstnanců, kteří jsou nemocní či v karanténě, není mnoho,“ řekla.
Chybí cestující, řidičů je dost
Dostatek řidičů tramvají a autobusů mají i v Olomouci. MHD ale i tam v posledních týdnech využívá méně cestujících. „Máme určitý úbytek cestujících hlavně z řad školáků, kteří zůstávají doma,“ řekla mluvčí DPMO Martina Krčová. Proto v Olomouci přestanou od středy ranní a odpolední spoje, které využívají hlavně školáci. Podobné opatření bylo v Olomouci zavedeno i na jaře po vypuknutí pandemie koronaviru. Zrušení posilových spojů se týká autobusových linek 11, 13, 15, 17, 18, 20, 21 a 31.
Část linek zruší od středy i v Opavě. „V návaznosti na rozhodnutí vlády o přijetí krizového opatření na školách ruší Městský dopravní podnik Opava provoz na linkách 202, 204, 205, 210,“ uvedl ředitel Městského dopravního podniku Opava Pavel Gebauer. Další omezení linek související například s nedostatkem řidičů či cestujících nyní přepravce neplánuje.
S úbytkem cestujících ale městská společnost bojuje. „Jen v září evidujeme pokles počtu cestujících o 18 procent, v období od ledna do září je pak meziroční pokles dokonce 33 procent,“ řekl ředitel. Současná vlna epidemie se podle něj nepodepsala na počtu zaměstnanců, kteří jsou schopni chodit do práce. „Zatím nás epidemie nepostihla. Máme připraven krizový plán,“ dodal.
V Brně se v noci před nepracovním dnem zrušila spojení v 0:30 a 1:30. „Je to z důvodu mimořádných opatření spojených s koronavirovou nákazou, a s tím souvisejícím nižším zájmem cestujících. Chybí i studenti vysokých škol, kteří hojně noční jízdy využívají,“ řekla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková. Dále přestanou jezdit vybrané posilové spoje, které odjíždějí pět minut před pravidelným spojením, od středy školní linky.
„Počet cestujících v posledních dnech opět klesá, spoje jsou vytížené v průměru na 75 procent. Od středy přistoupíme ke zrušení školních linek a v následujícím týdnu pak přejdeme u většiny linek na prázdninové jízdní řády. Provoz nejvytíženějších páteřních linek však zůstane zachován v běžném režimu,“ vysvětlil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Provoz linek se může podle potřeby upravovat
Cílem podniku je podle něj najít kompromis, ve kterém se budou cestující cítit bezpečně, a zároveň bude zohledňovat reálnou poptávku po přepravě. „Celou situaci a vytíženost spojů budeme nadále sledovat. Pokud to bude potřeba, jsme schopni rychle reagovat a provoz linek upravovat,“ dodal dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.
Od středy nepojedou až do odvolání ani školní spoje městské hromadné dopravy ve Zlíně a Otrokovicích. „Jestliže žáci nedojíždějí do středních a základních škol, potom není zapotřebí ani školních spojů MHD, které byly navázány na školní výuku. Proto takzvané školní spoje, u kterých je v jízdních řádech uvedena poznámka, že jedou jen ve dnech školního vyučování, od středy 14. října nepojedou,“ uvedl vedoucí dopravního úseku Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Pavel Nosálek.
Některé spoje MHD nejezdí ve Zlíně a Otrokovicích kvůli nařízenému uzavření středních škol už od 5. října. Opatření se týká linek, které zajíždějí ke Střední škole filmové, multimediální a počítačových technologií a ke Gymnáziu Lesní čtvrť ve Zlíně.
Omezení se chystají také na linkách IDS Jihomoravského kraje. Od pátku budou na regionálních autobusových linkách označených číslem vyšším než 100 platit omezení obdobná jako v období podzimních prázdnin. Současně od noci z 16. na 17. října budou mimo provoz noční autobusy. Provoz nočních spojů bude zachován pouze na linkách 403, 501, na linkách N89, N91, N94, N95, N96 a na nočních vlacích.
V Praze se další změny nechystají
Naopak pražský magistrát další změny v MHD v souvislosti s opatřeními proti pandemii nemoci covid-19 nechystá. „Městu by se tak zvýšily náklady na provoz veřejné dopravy v době, kdy pokles cestujících proti běžnému stavu je přes 40 procent,“ sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). V běžném režimu jen metro sveze denně přes milion cestujících. Dopravní podnik (DPP) očekává kvůli covidu-19 letos propad příjmů asi 1,2 miliardy korun.
Praha ročně dotuje veřejnou dopravu asi 21 miliardami korun, z nichž loni dala zhruba 15 miliard na chod DPP. Celkově Praha očekává propad příjmů v souvislosti s pandemií o více než deset miliard.
Kvůli pandemii nemoci covid-19 byly prodlouženy intervaly a spoje jezdí podle prázdninových jízdních řádů. V MHD bylo také zrušeno otevírání dveří pomocí tlačítka, nástup prvními dveřmi a prodej jízdenek u řidičů. Autobusy automaticky staví i v zastávkách na znamení.