V Praze vyroste první český pomník Marie Terezie. Měřit bude přes pět metrů

3 minuty
Události: Marie Terezie bude mít v Praze pomník
Zdroj: ČT24

Vůbec první český pomník Marie Terezie letos odhalí jižně od parku Milady Horákové Praha 6. Socha by měla být hotova v září a i se stavebními úpravami vyjde na čtyři miliony korun. Češi se tak vrací k osvícenské habsburské panovnici a jediné ženě na českém trůně, záměr vztyčit vladařce pomník ale vyvolal i nevoli a proti instalaci sochy vzniklo několik petic.

Soutěž na podobu pomníku vyhlásila Praha 6 už v roce 2013, podpis smlouvy na vytvoření díla ale zdržel přelom funkčních období vedení městské části. Proti záměru se také prostřednictvím petice ozvalo v roce 2016 několik stovek lidí. Kritizovali především umístění sochy v parku, kde v roce 1942 padl člen protinacistického odboje Václav Morávek.

S podobnými argumenty petenti doručili výtku i v minulém roce. Signatáři si navíc nepřáli, aby pomník v parku nahradil Morávkovu pamětní desku. To se ale nestane. „Existují dva parky. Jeden jižně od třídy Milady Horákové, který vznikl při dostavbě tunelu Blanka a nese název Park Marie Terezie. Ten druhý se nachází za třídou Milady Horákové a jmenuje se Morávkův,“ vysvětluje místostarosta městské části Jan Lacina (STAN).

Naopak monarchistická strana Koruna Česká poslala starostovi Ondřeji Kolářovi (TOP 09) otevřený dopis, v němž vyjádřila podporu pomníku habsburské panovnice. Ten zhotovuje sochař Jan Kovářík, s nímž radnice podepsala smlouvu loni v květnu. O rok dříve byl ke 300 letům od narození Marie Terezie odhalen základní kámen.

Politicky nekorektní Habsburkové

Návrh sochy vytvořil Kovářík s architektem Janem Proksou. Pět a půl metru vysoká socha bude vyrobena z umělého kamene a ošetřena bude antigraffiti nátěrem. Praha se tak připojí k Vídni nebo Bratislavě, kde pomník Marie Terezie již stojí.

Popularita panovnice v poslední době vzrostla – i díky televizní sérii o jejím životě. Za první republiky v zemi panovala protihabsburská nálada a mnoho míst si tereziánské názvy nezachovalo. Výjimkou je například město Terezín nebo historická brána v Olomouci.

„Po roce 1918 jakákoliv spojitost s habsburským rodem a starou monarchií byla politicky nekorektní, takže všechny ty staré názvy a Tereziánské ulice zmizely velmi rychle,“ líčí historik Jiří Hofman z městského informačního centra v Terezíně.

Marie Terezie byla arcivévodkyní rakouskou, královnou uherskou a manželkou císaře Svaté říše římské. V habsburské monarchii vládla v letech 1740 až 1780, byla i jedinou vládnoucí panovnicí na českém trůně. Společně se svými poradci zavedla mnohé reformy, modernizovala státní správu, armádu, hospodářství a vzdělání. V roce 1774 vydaný Všeobecný školní řád se stal základním kamenem povinného základního školního vzdělávání pro všechny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 12 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 16 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 19 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 21 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 22 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025
Načítání...